Blomsterpiken og tullene Skrevet 26. oktober 2011 #1 Skrevet 26. oktober 2011 Vi prøver på nr. 2, og lurer på om noen har peiling på følgende: Jeg har to arbeidsgivere (A og , og er fast ansatt hos begge. A i 40 %, B i 80 %. Da jeg begynte på jobb i august etter mammapermisjonen, tok jeg 20 % permisjon i 1 år hos B, så det ble fullstilling tilsammen. Nå ønsker jeg til sommeren å si opp 20 % av stillingen min hos A. Da regner jeg med jeg automatisk går opp til 80 % hos B (avtalen var jo bare 1 år). Spørsmålet mitt er: hvis jeg blir gravid med termin neste sommer, vil jeg da få 100 % lønn tilsammen (20 % hos A og 80 % hos da, ikke sant? Skal ha 100% lønn i neste mammaperm. B kan ikke "trekke" avtalen fordi jeg er gravid? Håper noen forsto meg og har lyst å svare
lillenims Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 En avtale er en avtale, men det er lurt å ha den skriftlig. Uansett så skal det mye til å endre/si opp en ansettelsesavtale pga svangerskap/graviditet (man KAN sies opp, men ikke FORDI man er gravid). Jeg forstår deg som at du har hatt 20% permsijon i 1 år hos B, altså at avtalen er 1 år? Dersom du har fast 80% stilling der vil du da gå tilbake til 80% etterpå. NAV vil se på lønna du har når du går ut i permisjon, og beregne foreldrepengene ut fra det. Foreldrepengene skal altså tilsvare det du taper i lønn. Dersom de mistenker at du trikser med avtalene for å få mest mulig foreldrepenger, kan de gjøre det på annet vis. Dersom lønna di hos A er vesnetlig lavere enn hos B bør du iallfall dokumentere godt at du faktisk skal tilbake til B, at det ikke bare er triksing for å få mest mulig penger. Dokumentasjon her er feks. avtalen om 1 år permisjon i 20% fra B, da viser du at det hele tiden var intensjonen å komme tilbake til B. (Nå regner jeg kanskje med at lønnsforskjellene ikke er så store, siden du gikk ned i stilling hos B...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå