Gå til innhold

Hund på 1 år, venter sin 2. løpetid. For tidlig med valper?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ALT for tidlig. Hunder (som folk) skal være både voksen i kroppen, og i hodet først. Ville du satt barn på en jente på 10 år?

Og forøvrig så er det svært dårlige argumenter du kommer med for hvorfor du vil avle på henne. Har hun en enestående mentalitet? Gode jaktlinjer? 100% frisk? Har du kjøpere på valpeliste? Har hun vunnet noe innen bruks? Har du en perfekt hanne som matcher? Er hun et pent eksemplar etter rasestandard, uten utstillingsfeil?

De plagene (??) du vil forhindre er ingenting i forhold til den belastning det faktisk er for en hund å gå drektig og føde, og oppdra og fø et valpekull. Anbefaler at du setter deg bittelitt inn i hva det vil si å være oppdretter før du går vidre med valpeplanene. For hundens skyld, og kommende generasjoner.

Helt enig med hun over her! Tenk også på at det finnes så alt for mange kjæledyr og når "alle og hvermannsen" skal få valper på hundene sine så bidrar man til dette.. Det burde kun være seriøse oppdrettere som burde ha lov til å drive avl, det er min mening.

Det er alt for lett for useriøse folk å skaffe seg en valp (dyr) som de skyter eller avliver til sommerferien eller fordi den tisser inne..

Nå har ikke jeg opplevd at livmorkreft er et stort problem hos hunder. Men livmorbetennelse og jursvulster er vanlige problemer hos eldre hunder. Men jeg har heller ikke hørt at valpekull skal forhindre dette. Så da bør vel sterilisering være et bedre alternativ? Hvis du ikke ønsker kull av andre grunner.

Synes også 1 år er for tidlig, la henne få litt mer tid på seg til å vokse opp før hun skal ha valper.

Annonse

Livmorkreft er sjelden på hund, og er ikke et godt argument for å sette valper på en hund. Derimot vil sterilisering totalt forhindre både kreft og livmorbetennelse, samt at dersom man steriliserer (kastrerer) unge tisper, helst før første løpetid, så eliminerer man nærmest risikoen for jursvulter (stort prosjekt om dette på Veterinærhøyskolen). Gå på finn.no og se hvor hvor mange hunder det er til salgs. Vil du virkelig sette flere til verden? Nei, jeg synes det er helt meningsløst at man setter valper på en hund, uansett alder, bare fordi man "har så lyst til det". Det må være eneste grunn her, for medisinsk kan det ikke forsvares på noen måte.

Hilsen dyrlege

Gjest Tutt1-2-3!

"skyter eller avliver"? Det er vel to sider av samme sak?

For øvrig er jeg enig med de andre her!

1: 1 år er for ungt! La dyret bli minst 2 år

2: Ikke sett valper på en vanlig "skjødehund"! Jeg har selv hatt flere blandingstisper, og det kunne ikke falle meg inn å sette valper på dem. Har også hatt renraset tispe, uten særlig gode papirer, og heller ikke denne ble mor! "tjuvparring" kan skje (mine bikkjer var resultat av det), og hundene kan bli vel så bra familiehunder/jakthunder/kjæledyr som andre, men ikke avlsdyr!

Men dyrlegen, du burde jo vite at man ikke får lov til å sterilisere tisper... Ikke uten at hunden blir svært plaget av innbilt svangerskap, eller andre medisinsk grunn, og forebygging av kreft er ikke god nok grunn... Dersom du gjør dette likevel håper jeg du praktiserer her på sørlandet, da jeg har en tispe med utstillingsfeil. Kunne godt tenke meg å.sterilisere henne, siden hun ikke skal ha valper, og vi slipper griseriet som følger med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...