happybaby&mamma Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har prøvd ut masse forskjellige typer grøt, men ingen ser ut til å falle skikkelig i smak hos vesla.. skulle nesten trodd hun ikke har helt skjønt det med å spise med skje, men hun spiser jo veldig fint med skje når hun får yoghurt på dagen. noen tips til en skikkelig GOD grøt til kresne småtupper? ;)' vesla er 6 mnd straks
Carina har to små gull Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 her går det halvt om halvt med risgrøt og banan og hun elsker det Er straks 6 mnd. Har også prøvd havregrøten og den syntes hun også er god. Prøvde ut småtroll sin grøt her om dagen, men da fikk hun mageknip så venter litt me den.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Her elsket Muffin 4 mnd risgrøten til nestle. Så ble han 6 mnd og vi skulle over på 6 mnd grøten; den likte han IKKE! Har eksperimentert mye, kald grøt på glass liker han godt. Men når jeg så på innhold, så er det jo 20-30 % yoghurt og 20-30 % frukt i disse glass-"grøtene", og kun 5 % rismel mot "eskegrøtenes" 50-60 % mel... Så jeg håper å snu Muffin tilbake til pulvergrøt fra eske... Noen erfarne mammaer her som vet om disse "yoghurtgrøtene" ikke er bra? De inneholder f eks mye mindre proteiner... Har du prøvd 6 mnd risgrøten til småfolk på eske? Den likte Muffin her godt! Trur variasjon er nøkkelen; litt ulike grøttyper og evt med/uten fruktmos oppi.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Som Carina81 hadde vi også noen dager her med 50 % grøt og 50 % bananmos da grøtnekten startet, for at han skulle spise den. Og vi kutta fra 2 til 1 grøtmåltid per dag, og nå går det lettere med grøt. Prøvde også å blande ut grøtpulveret med mme i stedenfor med vann og heller gi halv porsjon.
kjærevene Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Gutten min liker godt hipp sin grøt fra 4 mnd med banan og mango smak. Liker også rigrøt fra Nestle med banansmak. Den kan også gis fra 4 mnd.
LykkeligMamma2010 Skrevet 26. oktober 2011 #6 Skrevet 26. oktober 2011 Her i huset har vi vært nødt til å tenke kreativt på grøtfronten pga melkeproteinallergi på vesla. Så her går det i Quinoa grøt (som kan gies fra 4mnd alder, veldig mild mot magen og lett fordøyelig), boghvetegrøt og havregrøt. Alle tre er veldig populære, og det hender jeg lager en liten miks av alle tre også. Varierer med å tilsette eplebiter, most banan, avocado/banan og diverse fruktmoser . Kommer til å gi disse tre grøtversjonene til neste barn også, uavhengi om det er melkeallergi inne i bildet eller ikke - liker at de ikke er tilsatt sukker, og de inneholder mer proteiner, og alle de viktige næringsstoffene som barnet trenger (jern, kalsium osv osv). I tillegg så er det et billig alternativ. En pose med Quinoa koster 66kr hvis jeg husker riktig, og den har vart i 4mnd nå :) En liten spiseskje med pulver er nok til en porsjon grøt, og det tar 2 små minutter å lage den Absolutt å anbefale.
A_K Skrevet 26. oktober 2011 #7 Skrevet 26. oktober 2011 Jenta mi spiser både risgrøt og havregrøt med stor glede:) Ang yoghurt - mener jeg har lest at barn ikke skal ha dette før de er over et år? Noen som vet??
Babyønske �� Skrevet 26. oktober 2011 #8 Skrevet 26. oktober 2011 Vanlig youghurt skal ikke gis før 10 mnd. Men disse på glass og beger som man finner i barnemathyllen skal være ok å gi etter den den alderen som står på, har jeg forstått. Her skal melkeproteinet/sukkeret være behandlet(samme som i mme).
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 26. oktober 2011 #9 Skrevet 26. oktober 2011 A_K: yoghurten i disse glassene er syrnet og behandlet, og er noe helt annet enn ubehandlet kumelk For å sitere Nestle: "Nestlé har flere produkter som inneholder melkeprodukter i barnematsortimentet sitt. Det er her vanlig kumelk som er benyttet, men produktene i sin helhet er tilpasset spedbarn dvs. riktig proteininnhold, fettinnhold og beriket med jern. Produktene er konservert ved varmebehandling, hvilket betyr redusert allergenisitet, og tilsatt vitamin C som motvirker hemmende faktorer på jernabsorpsjon fra annen næring under måltidet. Dette er med andre ord ikke et vanlig yoghurtprodukt, men en fruktpuré med yoghurtkultur tilpasset spedbarn fra 6 og 8 mdr.som er syrnet på en melkesammensetning lik morsmelkerstatning. Vi følger Statens råd for ernæring sine anbefalinger når vi gir veiledning og når vi lager barnemat og drikke. Dette til informasjon." Men ang grøtglassene - jeg kan bare ikke tro at 20-30 % behandlet yoghurt, 20-30 % frukt og kun 5 % rismel er like bra som grøtpulverne på eske? Trur at grøtglassene rett og slett har mer "tomme" kalorier... De inneholder f eks kun 20 % av de proteinene som pulvergrøtene gjør. Håper noen vet litt om dette, for jeg googler og finner ikke ut. En anerkjent test av glassgrøt og pulvergrøt er på sin plass syns jeg hehe
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 Risgrøt med banan var den vi starta med. Den likte hun godt lenge. Når vi skulle over på havregrøt ble det brått litt vanskeligere.. Men det gikk etter hvert. I begynnelsen blanda vi i litt fruktmos for å prøve å gjøre smaken mer interessant. Vi prøvde oss litt annenhver dag med risgrøt og havregrøt og til slutt så gikk havregrøt også greit -. uten fruktmos oppi. Nå går det i havregrøt eller fullkorngrøt fra Nestle. :-)
happybaby&mamma Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 26. oktober 2011 ja, hun likte risgrøt med banan første gangen hun fikk det, men nå ser det ut som hun ikke vil ha den. noen skjeer går ned, og andre kommer bare ut igjen.. men hun gliser og gaper når jeg har gitt hun en skje, og da ser jeg bare grøten ligger inni munnen, så kommer den ut igjen noen sekunder etterpå... merkelig.. hun er veldig glad i den fruktmos/yoghurt med røde bær da, kanskje blande den med grøten, så det blir en litt annen smak?
Maitrollet Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 Mener å ha lest en plass at det allikevel ikke skal være helt bra... Kunne jeg bare finne igjen linken...
Maitrollet Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Hvor kjøper du grøten? Det er så utrolig mye drit i ferdiggrøten...
Maitrollet Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 Den første om ikke helt bra var ment som svar på yoghurt-produkter og den siste til LykkeligMamma. Klarer aldri å få innleggene der jeg vil ha dem. Æsj!
kinaputten Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 maitrollet, det har jeg også lest/hørt et eller annet sted, kan ha vært på god morgen norge eller vg? Husker hvertfall at han legen sa at de youghurtglassene ikke var bra selv om produsentene sa de var det.
Maitrollet Skrevet 26. oktober 2011 #16 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg fant, jeg fant! Her er linken: http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/babymat-er-ikke-i-traad-med-anbefalingene-3199359.html
LykkeligMamma2010 Skrevet 26. oktober 2011 #17 Skrevet 26. oktober 2011 Ouinoa grøten er fra Aurion. Den kan kjøpes på www.allergimat.no (du finner den under baby/barn på venstre side). Her finner du også en rekke grøttyper fra Holle og Provena (sistnevnte har en havregrøt med aprikossmak og en med plommesmak, tenkte jeg skulle prøve disse nå). Quinoa er svært proteinrik, og proteinet i quinoa har høyere kvalitet enn kjøttprotein !!!!!!. Den er også svært rik på kalsium og jern + vitamin B & E. Boghveteflak selges i diverse helsekostbutikker. Veldig god og næringsrik grøt. Den inneholder mye proteiner og viktige aminosyrer, er glutenfri og lettfordøyelig (jeg spiser også denne til frokost, utrolig god grøt). Ellers så kan du lage god (og billig) grøt av havre, og havremel som fåes kjøpt i matbutikker.. Men holder en knapp på quinoagrøten til de aller minste. Slettes ikke vanskelig å finne gode og næringsrike alternativer som verken inneholder palmeolje eller sukker !!!!
Busy_bee Skrevet 26. oktober 2011 #18 Skrevet 26. oktober 2011 Vi begynte med maisgrøt da mini var 4mnd. Den falt aldri særlig i smak. Prøvde så Hipp sin risgrøt med banan og fersken. Den likte han en god stund. Etter det har vi prøvd alle Holle sine og enkelte Nestle (Havre, god natt osv.). Ser at det er tegn her til at mini liker grøten en liten stund og så går han lei. Lenge måtte vi blande ut med frukt for at han skulle spise grøt, så plutselig sa det helt stopp. Et par dager senere prøvde jeg ren havregrøt med olje i, og det har han spist siden da. Det er de siste ukene nå, så regner med han finner ut at han ikke vi ha den om en liten stund. :-) Stikkordet her virker å være variasjon. Men her funket det fint å ha litt smoothie oppå grøten på skjeen f.eks. Da gikk det ned på høykant veldig lenge. F.eks. en av smoothie posene til Ella's Kitchen. Da bare sprutet jeg en liten dæsj på hver skje og mini var superfornøyd med det. :-)
Reddiken Skrevet 26. oktober 2011 #19 Skrevet 26. oktober 2011 Uff, da skjønner jeg hvorfor min hjemmelagede yoghurt/fruktblanding sto som en fontene ut av min stakkars 6 mnd gamle gutt... Sånn kan det gå når man tar imot råd fra svigermor! Skal være glad for at han fikk opp alt, og leverte det opp i mammas fang :-)
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 26. oktober 2011 #20 Skrevet 26. oktober 2011 Uff og uff!! Her fikk gutten en slik "risgrøt" som inneholdt 20 % yoghurt til lunsj, og han var SÅ urolig og utilpass og nektet å sove siste duppen sin, og kastet opp ALL kveldsmaten (vanlig grøt + melk) før han slokna på armen min.. Uff, i søpla med slike yoghurtblandinger!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå