Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare to prosent som fullammer til seks måneder? jeg er sjokkert.

Skrevet

Synes d er litt bra med den type forskning, jeg. Med tanke på det ammepresset som er i Norge. Vi ligger faktisk på topp i Europa på amming. (Ammer selv altså, men er fullstendig utslitt nå)

Skrevet

Dette er vel ikke noe nytt sånn egentlig, men veldig bra at det får spalteplass i avisen og at det blir litt mer fokus på det! Forhåpentligvis vil norske myndigheter komme etter snart, og gi litt mer korrekt informasjon til det norske folk om dette- basert på norske forhold, og ikke hva som er best i u-land der forholdene er ganske så annerledes enn her hjemme! Så dette liker vi=)

Skrevet

Tusen takk for link! Greit å vite at helsedirektoratet ikke nødvendigvis alltid "har rett".

Skrevet

Til deg som er sjokkert over at bare to prosent fullammer til 6 mnd: Det betyr bare at mange begynner med litt smaksprøver på grøt før 6 mnd, noen gir kanskje litt tillegg etc. De fleste ammer nok mest!

Jeg mener alle barn er forskjellige. Min første fullammet jeg, men han var det vanskelig å få til å spise. Nummer to var en "slank" baby mens jeg ammet, måtte også gi tillegg om kvelden. Hun ble først normalvektig når hun begynte med grøt. Sistemann er litt som førstemann, god og rund og glad i puppen. Kommer ikke til å tenke på å gi mat før han nærmer seg 6 mnd, men smake litt kanskje.

Skrevet

Det er faktisk 80% som ammer ved 6 mnd, så det er langt fra helsvart :)

I Sverige kom det nye retningslinjer for spebarnsernæring i dag. Se http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Livsmedelsverkets-nya-rad-uppmuntrar-amning-i-sex-manader/

Det anbefales fullamming til 6 mnd, men barn som er nyskjerrige kan få smaksprøver fra 4 mnd. Smaksprøver er definert som et kryddmått/kryddermål (det er 1 ml), og kun dersom barnet vil ha. Det skal ikke være mengder som går utover mengden morsmelk eller mme. Først ved 6 mnd anbefales fast føde utover kryddermålstørrelse, og "måltidsporsjoner" beskrives først fra 8 mnd.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her ammet jeg hver fjerde time døgnet rundt frem til Muffin var 6 mnd gammel, men han fikk i tillegg grøt morgen og kveld. Stoor gutt som veide 9770 g på 6 mnd kontrollen, så det skulle godt gjøres å fullernære en så stor gutt på morsmelk :P hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...