Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har eller har hatt barn med stort hode? Har de for alltid stort hode eller jevner det seg ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På forrige kontroll vi var på (5 mnd kontrollen) så kommenterte helsesøstera at Lucas hadde litt stort hode, det lå liksom litt høyere opp en normalen på kurva.. Ble litt irritert da, for det virka ikke som om de vurderte ut ifra hele gutten (han har jo vært lengere enn normalen også)..

Nå på kontrollen idag, så hadde gutten strekt seg ut 2 cm. og hodet hadde vel igrunn ikke forandra seg så mye, så da var det fint...

Så alle barn vokser vel litt i forskjellig tempo, både når det gjelder hodeomkretsen og lengda, vekta sov.:)

Så blir det nok "normalt" etterhvert:)

Skrevet

Takk for svar. Håper du har rett. Vi må på ekstra kontroller pga dette og håper det jevner seg ut ;) men nå er ikke et stort hode det værste i verden altså!

Skrevet

Det jevner seg helt sikkert ut, de vokser jo i rykk og napp de små. Frøkna mi var kjeeempelang hørtes det ut som 3 uker før 3 mnd kontroll, men på 3 mnd kontroll var hun helt normal igjen :)

Fikk litt flashback nå.. Husker hun ene jordmora sa til meg ved den ene ultralyden at: Den babyen her må ha et veldig stort hode!! (+ mange andre sprø ting). Jeg ble jo livredd etter jeg hadde vært hos henne. Ville ikke til henne etter dette nei.

Skrevet

Hehe... Jeg har vært redd dette store hode lenge (fødsel) så har egentlig bare venta på det... Mannen min har stort hode, så det er vel bare arva som går videre ;)

Skrevet

Min gutt har stort hode. Det vokste såpass mye en periode at han ble sendt til undersøkelse på sykehuset og på ekstra kontroll hos HS. Disse kontrollene var for å være føre var, Legen på helsestasjonen trodde egentlig ikke det var noe galt, men de følger veldig godt med på dette. Her flatet veksten ut ved 8 måneders alder, så da er alt vel nå, selv om hodet fortsatt er i øvre del av kurven, men nå øker veksten ihvertfall ikke lenger i forhold til kroppen.

Skrevet

Gutten min på snart 2 år har alltid hatt litt stort hode. Har ligget på 90% percentilen siden han var født. Har aldri fått noen kommentar om at det skal bety noe spesielt. Noen må jo ligge på den percentilen også tenker jeg. Og dessuten syns det ikke noe særlig, bare noe vi legger merke til når vi er og måler. Bestefaren har også stort hode, så da har han det vel derfra. :-)

Skrevet

Jeg har en tenåringsdatter som fikk påvist Hydrocephalus (vannhode) som baby pga hodeomkretsen økte for fort, og hun hadde veldig stort hode og høy panne i forhold til barn på samme alder frem til hun var ca 2-3 år, i dag er hun 14 og ingen kan se forskjell på henne og andre jenter. Hode jevner seg ut med tiden.. :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Beroligende lesing ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...