oslo84 Skrevet 25. oktober 2011 #1 Skrevet 25. oktober 2011 Hei! Jeg skal føde på Ullevål og der har de jo sluttet med lystgass. Jeg fikk brev fra de at man kan velge mellom epidural, varmt bad og akupunktur.. Hva skal dere velge?? Er det noe hjelp i et varmt bad eller akupunktur??
Blomstenogmeg Skrevet 25. oktober 2011 #2 Skrevet 25. oktober 2011 Tror jeg skal prøve alt jeg! ) Først akupunktur og bad og deretter epidural.
tertilus Skrevet 25. oktober 2011 #3 Skrevet 25. oktober 2011 Fikk du brev, du? Det har ikke jeg fått.. Hadde håpet de kunne tilby sterilt saltvann. Jeg fødte uten epidural sist gang, og håper på å føde uten igjen. Må si akupunktur og bad ikke er det jeg tror jeg trenger...
FirstAidKit Skrevet 25. oktober 2011 #4 Skrevet 25. oktober 2011 Hei! Jeg var på fødselsforberedende kurs på Ullevål i forrige uke, og der sa jordmødrene som jobber på føden at de også har sterilt saltvann som smertestillende Tenkte jeg skulle prøve det jeg også!
en liten själ, med gutt i säte Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 legen min på ullevål säger att man också kan få morfin och att det var väldigt vanligt... uff jag vågar inte tänka på det ännu, men bad absolut, om gutten inte snur sig och det blir sätesfödsel så epidural och så vet jag inte..
nyttårsprins Skrevet 25. oktober 2011 #6 Skrevet 25. oktober 2011 Morfin? Er du sikker på at han sa dette og ikke noe annet? Har aldri hørt om noe fødested som gir morfin til de fødende. Dette er jo et sentralstimulerende preparat som kan medføre respirasjonsproblemer dersom det går i blodet til fosteret. Har liten virkning lokalt. Uansett vil hele fødselen muligens stoppe opp. Jeg syntes dette var utrolig merkelig sagt, i og med at jeg kan min farmakologi. Kanskje du skulle forhøre deg igjen om dette stemmer?
Turbo5 Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Det er helt rett at det kan brukes morfinpreparater/morfinlignende midler som smertestillende under fødsel. Jeg kjenner ikke til prosedyrene for dette for akkurat Ullevål sykehus men at det brukes til fødende i Norge er det ikke tvil om! En gir både kodein i form av pinex forte/ pinex major og andre preparater som f.eks. petidin. Det oppfordres faktisk til ikke å gi petidin til fødende med lang reisevei i ambulanse til sykehus fordi preparatet kan virke såpass muskelavslappende at fødselen går raskere! Og dersom du kan din farmakologi burde du vite at morfin slett ikke er sentralstimulerende men faktisk stikk motsatt - sentraldeprimerende! Det er selvsagt å foretrekke smertestillende som ikke kan gå over til baby og påvirke respirasjon men effekten motvirkes også svært lett ved å gi Naloxon slik at det ikke er noen stor fare for baby om noe av medikamentet skulle gå over.
en liten själ, med gutt i säte Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Jepp är helt säker på att han sa morfin... Han är överlege på föden på Ullevål så tänker att han borde ha kontroll?!
førstogsist Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 oh, sterilt saltvann kan du få. Trust me. Det fikk jeg sist på Ullevål. Er det noen som vet om man fremdeles får lystgass på Bærum Sykehus? Jeg skal føde der denne gangen. Gruer meg litt, for jeg hadde en veldig fin fødsel på Ullevål, og jeg digget barselhotellet.....og kunne behøvd 3 dager med hvile borte nå som jeg har en liten en på 18 måneder her hjemme. Ja, ja. Bare jeg snart blir kvitt denne magen (sukk!)
August 2010 <3 November 2011<3 Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg vil si at vis ikke jeg hadde hatt dusjen sist fødsel hadde jeg død!!! Så bad virke som en god løsning! Fikk å akupunktur og det hjalp det å
septemberpiken Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Nå tar jeg gjerne epidural jeg, altså, og synes ikke det er noen krise at de har sluttet med lystgass, siden jeg ikke syntes den virket for annet enn å ha noe å tenke på sist uansett. Men ellers kunne jeg godt tenkt meg å prøve akupunktur. Bad forestiller jeg meg som altfor varmt, men det er basert mest på at jeg var fryktelig ubehagelig varm og svett sist, og det siste jeg kunne tenke meg da var å sitte i et kar med varmt vann... Jeg tar det litt som det kommer jeg, altså. Saltvannspapler og petidin fikk jeg også beskjed om var muligheter da jeg spurte, så håper å ha en grei dialog med jordmor underveis om dette, siden jeg ikke har noe mer tro enn sist på at fødsler strengt tatt kan planlegges.
respektatauten Skrevet 26. oktober 2011 #12 Skrevet 26. oktober 2011 skal ikke føde på ullevoll, men har heller ikke tilgang på lystgass der jeg skal føde. det hadde de ikke sist heller, men det gikk utrolig fint uten! jeg fikk akupunktur i hode, magen og hånden, men dette hadde ingen virkning annet enn til irritasjon.. tappet også oppi badekar, men jeg følte ikke for å bade når jeg hadde rier, så det ble ikke til at jeg brukte dette heller.. men tilbudet hadde jeg jo, og er glad for det! jeg takket ja til epidural, og hadde positiv erfaring med dette, selv om jeg ikke rakk å få full virkning før babyen skulle ut.. det hjalp ivertfall mentalt! dersom det går like fort nå som sist så skal jeg forsøke å bite tenna sammen de "15 siste minuttene" uten epidural, men jeg har heller ingen tanker om å la det være dersom jeg føler behov for den lindringen den kan gi! vil bare si at viss du ikke vet hva lystgass går ut på, altså ikke har brukt dette under fødsel før, så vet du ikke hva du "går glipp av" elelr om det i det hele tatt kunne hatt virkning på deg du skal ikke se så mørkt på det, det blir verre om du vil det skal være forferdelig å ikke ha dette tilbudet! en kan ikke savne noe en ikke kjenner til, liksom..
Nuffy Skrevet 26. oktober 2011 #13 Skrevet 26. oktober 2011 Her blir det "Ja, takk!" til ALT - synes det var kjempevondt med førstemann!!!
strikkedilla Skrevet 26. oktober 2011 #14 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg fikk kun lystgass da jeg fødte datteren min for litt over 3 år siden. Jeg bad på et tidspunkt om epidural, men det fikk jeg ikke siden fosterlyden ble borte når jeg hadde rier. Syntes ikke lystgassen hadde noe særlig effekt på smertene, men det var fint å ha masken å konsentrere seg om når riene kom. Kan jo hende jeg ikke gjorde det riktig. Der jeg skal føde nå har de tilbud om akupunktur, badekar, lystgass og epidural. Jeg er egentlig åpen for det meste. Jeg har ikke bestemt meg for noen ting enda. Jeg tenker at dette må man ta litt som det kommer underveis i fødselen. Kanskje blir det som sist og da har jeg kanskje ikke så mange valg uansett. Jeg tar det som det kommer!
SNURF 5 GUTTER Skrevet 26. oktober 2011 #15 Skrevet 26. oktober 2011 Fikk dette svaret av Jordmor på BARNIMAGEN Sv: Vedr Fødsel og smerte lindring NYTT 11:45 26.10.2011 Hei du! Pethidin/Morfin brukes (dessverre) under fødsel som smertelindringer ved norske sykehus. Det gis som en injeksjon i låret eller hoften til kvinnen, og tas deretter opp i kvinnens kropp. Dermed blir det også overført i barnet. Pethidin virker mer muskelavslappende enn smertelindrende. Kvinnen kan også oppleve en rus som gjør at hun blir fjern. Pethidin kan også føre til at fødselsen tar lengre tid dersom det blir gitt for tidlig i fødselsforløpet. En ulempe med Pethidin er at det også overføres til barnet via morkaken. Dette kan føre til en rekke uheldige effekter hos både mor og barn, og kan gi den nyfødte pusteproblemer og nedsatt sugeevne i flere dager etter fødselen. Det hender at barnet må gis en motgift rett etter fødselen. Legeforeningen skriver: Systemiske opioider (morfin, petidin) gir mer sedasjon enn egentlig smertelindring og er forbundet med en rekke uheldige effekter hos både mor og barn. Særlig petidin og dens metabolitt norpetidin kan gi alvorlig respirasjonsdepresjon hos den nyfødte, og midlet frarådes som fødselsanalgesi. http://tidsskriftet.no/article/568982 Ha en fin gravid dag! Jordmor Kristina [Klag på innlegg] Vennligst oppgi en grunn for rapportering: [svar på dette innlegget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå