Gå til innhold

Svangerskapskløe. Ringe lege eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå i uke 31, og føler at jeg hittil har fått alt av ubehagelige plager som går an i dette svangerskapet. Har invalidiserende bekkenløsning som har gjort meg 100% sykemeldt siden uke 16, vært innlagt for kvalme, oppkast og dertil dehydrering, har morkake som ikke vil flytte seg og som fører til keisersnitt, gallestein, hemoroider, halsbrann, "you name it"...

De siste dagene har jeg ikke sovet om natten fordi jeg klør så infernalsk. Spesielt ille er det på hendene og beina. Min mann mener jeg bør kontakte lege for å sjekke om jeg har forhøyede leververdier, i og med at det kan være skadelig for babyen i magen.

Jeg kjenner at jeg vegrer meg litt. Selvsagt er jeg også bekymret for at det kan være slik, men jeg har heller ikke lyst til å fremstå som en "sytete gravid" som bekymrer seg for absolutt alt. Føler at jeg rett og slett har hatt min dose med legebesøk i dette svangerskapet - og er redd for å fremstå som hysterisk.

På den andre side vil jeg jo ikke risikere at noe er galt, og dermed sette babyen i fare.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg hadde dette i mitt første svangerskap, viktig å få tatt leverprøver. Så jeg synes absolutt at du burde dra til legen. Bedre å dra engang for mye til legen enn å skade babyen i magen for man er redd for å fremstå som hysterisk..

Jeg har også høy terskel ellers for å gå til legen men når det gjelder barna er terskelen lav..

Skrevet

Det er helt riktig at terskelen bør være lavere når det handler om barna.

Jeg tok meg en tur til legen og fikk tatt blodprøver. Han forstod at det var ganske så fortvilende med svangerskapskløe på toppen av det andre, men syntes det var greit at jeg kom.

I påvente av labresultatene har jeg i det minste fått noen tabletter som skal hjelpe for kløen. Så jeg håper virkelig at det fungerer. Bivirkningene på tablettene var at jeg kunne bli litt søvning. Jeg bare sier: HURRA!!! Håper de bivirkningene treffer meg hardt slik at jeg endelig kan få litt søvn!!!

Takk for gode råd, jenter!!

Skrevet

Hei,

Jeg hadde leverbetinget svangerskapskløe, men oppdaget det ikke før i slutten av svangerskapet. Jeg klødde under hele svangerskapet, men trodde at dette skyldtes at huden strakk seg, myggstikk etc - da jeg begynte å klø under føttene reagerte jeg. Dette er visstnok et tegn på at leveren ikke fungerer som den skal.

Det er bra du har fått det sjekket. Jeg ble tatt veldig alvorlig på sykehuset, og følte meg godt ivaretatt.

Håper likevel det "bare" er vanlig svangerskapskløe :)

Skrevet

Hei

Jeg hadde det i forrige svangerskap også.. og det BØR sjekkes av lege ja. Jeg måtte inn og sjekke jevnlig, og det ble høyere og høyere etterhvert, og mini ble satt igang litt før termin... Det kan være farlig, så bør absolutt sjekkes!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...