Gå til innhold

Hvor lang tid bruker dere på å legge babyen, og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes leggingen er et mareritt, det er vanlig å bruke 2-3 timer bare på å få henne til å sovne. Totalt tar kveldsstelletrundt fire timer. Hun vrir seg, er urolig, ynker og klarer ikke å finne roen. Hun er 6mnd.

Hvor lang tid bruker dere og hvordan gjør dere det når dere legger babyen?

Skrevet

Tar 10-30 min å få henne til å sovne, hun er 10 mnd. Ammer i søvn :) Pappaen kan og legge, men det tar ofte litt lenger tid.

Skrevet

Vesla er straks 5 mnd...

Gir henne grøt kl 18, tar henne (og en flaske MME) med opp på badet og tar på pysjamas, sitter på rommet hennes og gir flaske og synger nattasang, legger henne i senga og går ut av rommet. Sovner etter 5-10 min.

Skrevet

Veldig trøtt: Gir ei flaske mme på stua, steller og legger henne i senga. Da sover hun i løpet av et 5 min, men våkner i 8-9 tia for mer mme og sovner like etter

Vanskelig/våken: tar vel en time eller to... men hun får aldri mat på rommet

Skrevet

Jenten vår har alltid vært veldig enkel å legge for kvelden. Så vi putter på pysj en halvtimes tid før legging, så får hun pupp i stuen når vi ser at hun er trøtt. Deretter tar vi henne med den på rommet, pusser de to tennene, og legger henne i sengen. Gir smokk, synger to nattasanger og går ut. Som regel er sovner hun da kjapt. Noen ganger må vi inn og putte i smokken noen ganger. Jeg og samboer legger henne annenhver gang, går like greit uavhengig av hvem som gjør det (tok lengre tid da han begynte å gjøre det, men nå er hun vandt til det).

Hun er 6 mnd.

Dagsovingen har imidlertid begynt å by på utfordringer i det siste...

Skrevet

Sånn hadde vi det da snupp var på samme alder. I tillegg til at det var vanskelig å få henne til å sove, så våknet hun opp til 10 ganger før det var på tide å stå opp igjen.. Syns den perioden var meget slitsom, men etter hvert gikk det seg til.

Hun får pupp og d-dråper av meg, så tar pappaen over og er den som legger. De tøyser på stellebordet så lenge de har lyst. Så roer de ned med tannpuss. På vei til senga synger pappaen nattasang, legger henne ned og hun sovner på 1-2 minutter. :-)

Det hele tar 20-45 minutter, heeelt avhengig av hvor lenge de tøyser på stellebordet ;-)

Skrevet

Han er 9 mnd. Tar mellom 1-30 min. Sovner av seg selv, hvor fort kommer an på om han turner i senga en liten stund.

Han spiser grøten sin, får en liten flaske og så er det opp i senga, synger en liten nattasang og går. Går inn igjen og legger han ned om han turner

Skrevet

Her tar pappan kveldstellet halv syv, og lille bader nesten hver kveld. Kvart på syv er lille klar for amming, og da ammer jeg han på soverommet med dempet belysning. Klokken syv er lille i seng, og da bruker han ca 5 til 10 minutter på å sovne. Vi må inn med smokken noen ganger.

Så hele seansen tar ca 35 min fra stell til han sover. Han er 3,5 mnd og har hatt denne rutinen siden han var 2 mnd.

Skrevet

Vi bruker vel 1 time +/-.. Legger henne 1830, og da er hun som oftes sovnet innen kl er 19:) Men sånn har det kun vært de siste 3 ukene, før dette kunne det ta opp til maaange timer;) Hun får grøt mellom 17-1730 og slapper av 15-20 min etterpå for å la maten synke. Pleier å enten bade henne før eller etter grøt..fra kl 18 er vi på badet og vasker ansikt, hender og tiss/rumpe om hun badet før grøt. Lar henne ligge lenge uten bleie og kose seg. Hun elsker å ligge på stellebordet, så det blir en kosestund for den av oss som tar stellet også! Deretter legger vi henne i sengen sin med dempet belysning og gir hun en flaske..raper henne i 2 omganger da hun får mye luft..her sovner hun i hvert fall ikke hvis hun har luft i magen! Jeg synger sanger til henne, og går ut av rommet..hvis hun gråter går jeg inn og gir henne smokken og synger til hun har roet seg osv..må inn 3 ganger så er hun sovnet..mens pappa må vugge osv for å få henne til å sove.

Vi legger henne 1,5 time etter at hun har tatt siste luren, også er hun sovnet etter 2 timer. Funker veldig bra med oss da vi sliter og har slitt med at hun er/var overtrøtt.

Skrevet

Hun er forresten 6 mnd:)

Skrevet

Hun får siste flaske mme ca 19-19.30, og så legger vi henne når hun er trøtt, og så sovner hun av seg selv stort sett. Hun er 3 mnd.

Når lillefrøken er urolig, og ynker seg og er sliten, hjelper det best å ligge på magen over armen mens vi går med henne. Hun roer seg lettest hos faren på kvelden har vi funnet ut. Jeg bruker lenger tid.

Skrevet

Her er loppa 9,5 mnd men har hatt samme rutinen lenge nå. Kl 1745- grøt + litt barnetvtitting. 1815 inn på badet kroppsvask (bader ca hver 3-4 dag), pysj. Flaske MME kl 1830- 1845. På med nattposen. Så gå litt med henne på armen og roe helt ned og kose. Så inn på rommet som er utluftet og mørkt. Synge 2 nattasanger så gå ut. Som regel finner hun søvnen da selv, men i perioder kan hun også være skikkelig vrang. Da blir det mye hysjing, byssing osv og det kan fort ta en time før hun har sovnet. Hun kan også våkne flere ganger om natten - sukk...

Skrevet

Før måtte han bysses eller mates i søvn, men etter han fylte 9 mnd så snudde det på dagen.

Da ville han bare være i fred, så etter han har fått kveldsflaska si legger vi han bare i senga så tar det alt fra 5-30 minutt før han sovner.

Ligger å skravler litt med seg selv, romsterer litt i senga før han sovner :)

Skrevet

Jeg steller, gir grøt og en flaske melk, før jeg sier at nå er det natta. Så susser jeg veldig på han på vei til senga. Legger han ned, drar i spilledåsebamsen og brer på dyna. Sier natta, snur meg og går rett ut. Han stikker hodet opp fra senga for å se at jeg går, og legger seg ned. Ligger og vrir/turner litt, kan sutre ett minutt, men skriker ikke. Sovner innen 10 min. Slik er det sånn ca med dagduppene også.

Hatt denne rutinen siden han var nyfødt, og er overrasket over hvor enkelt det er. Det var byssing i flere år med storebror og derfor var jeg bestemt på at jeg ikke ville bruke unødig tid på slikt som de aldri kommer til å huske denne gangen. Jeg var mye mer var på at førstemann skulle føle at jeg ikke elsket ham. For noen snåle tanker jeg hadde..:P

Jeg synes jeg har vært flink:)

Skrevet

Hvor gammel er babyen din da?

Vi kan også bruke 2-3 timer på legging her. Han er 2 mnd gammel. Er tydelig trøtt i 19.30/20-tiden. Da har vi badet han. Jeg gir han pupp i sofaen. Noen ganger sovner han der og jeg kan enkelt legge han i senga. Flest ganger går ikke det. Da legges han i senga våken men trøtt. Ofte finnet han ikke roen, og skrikinga eskalerer.

Jeg tilbyr mer pupp. Jeg tilbyr flaske. Opp og ned av senga i tilfelle det er en rap som må opp.

Prøver å dytte inn smokken og holde den der. Noen ganger sovner han av det, som oftest ikke.

Jeg blir oppgitt og pappaen tar over. Enda mer hylskriking, og pappaen får i hvert fall IKKE roet han.

Jeg går opp igjen og tilbyr pupp, da vil han plutselig ha. Men ikke alltid det går an å legge han i senga etterpå.

Da tar jeg han opp i dobbeltsenga, pakker han godt inn i en dyne, dytter i smokken og holder rundt han. Dette har kun funket en gang.

De siste kveldene har vi endt i dobbeltsenga hvor jeg ammer han i søvn... Noen ganger kan jeg snike meg ut etter en stund, andre ganger går ikke det.

Og når han endelig har sovnet for kvelden har vi fort brukt 2-3 timer...

Huff... Han blir sikkert forvirret av alt vi gjør, pluss at både pappaen og jeg legger han.

Vi trenger rutiner, men venter til han er blitt tre måneder. Da skal jeg ta tak i dagsovinga hans også. :-)

Skrevet

Hehe flirer litt når jeg leser innlegget ditt happy girl, for det er akkuratt slik min tøtta har vært HELE tiden. Derfor skriver jeg dette innlegget, for å få noen tips. Gidder ikke å bruke hele ettermiddagen og kvelden på å legge henne mer.

Har tidligere trodd det dreier seg om luft, da hun har slitt noe voldsomt med luft. På kvelden tar det timesvis å få ut alt luft, vi legger - må ta opp rap eller promp, legger - ta opp rap eller promp osv.

MEN hun sovner jo uten problem i vogna på dagen!! Da har hun pluttselig ikke luft...?

Prøver å la henne ligge å sutre en stund, evt skrike litt, men mammahjertet bryter fort sammen og tror hun sliter med luft. Helper ikke å bysse, legge henne i vår seng eller noe.

Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å legge ned en unge som bare sovner av seg selv. For en drøm!!! Og jeg klarer virkelig ikke å knekke denne legge-koden..

Skrevet

Jeg tenker at det muligens kan være fordi hun sover enten for mye på dagen, og for tett oppimot leggetiden, eventuelt litt for lite på dagen slik at hun er overtrøtt... Hvordan sover hun på dagen, når er siste blund før legging osv?

Skrevet

Småen her er 8 mnd. Vi legger han i halv sjutida, da er han stup trøtt.

Vi gjør det så enkelt som mulig: Pappa skifter bleie og tar på pysj. Mor tar han på det mørke soverommet og ammer der. Går så på badet og pusser tennene kjapt i full belysning. Tilbake til rommet- går evt. litt med han for å få opp rapen. Legger han ned, sier natta og hadet, og går ut av rommet så fort som mulig. Han sovner alltid selv, det tar ikke mange sekundene/ minuttene.

Han sover som regel to ganger på dagen. ca. 2 + 1 time. Sover sjelden etter kl 13/14, men burde kanskje gjort det.

Skrevet

Hehe, er faktisk en trøst å vite at man ikke er alene.

Atter igjen ligger jeg i dobbeltsenga med en baby som bruker puppen min som smokk. Vi hat holdt på i kveld som vi vanligvis gjør, men ikke fullt så lenge på hver ting.

Han skreik i senga si, så jeg tok han fort opp i dobbeltsenga og hektet han på puppen. Da kom han med masse godlyder. Tittet opp på meg med store øyne og bablet fornøyd.

Akkurat som om han sa: "haha, nå fikk jeg viljen min, igjen! Men jeg har så lyst til å ligge sammen med deg fordi jeg elsker deg mest av alt, mamma! Nå kan jeg endelig sovne og føle varmen fra deg, føle meg trygg." Så lukket han øynene og sovnet (selvfølgelig med puppen som smokk).

Skal om litt prøve å hekte han av og snike meg ut. Jeg er nemlig ikke klar for senga allerede nå!

Er jo koselig også da, og jeg vet dette bare er for en kort periode. Kommer helt sikkert til å savne disse stundene når barna er blitt tenåringer og flyr ute. Nå vet jeg i hvert fall hvor barna mine er, og jeg føler at de trenger og elsker mammaen sin overalt på denne jord!

Jeg har aldri knekt leggekoden, og jeg har tre barn!!

Men som sagt, ved tre måneders alder må jeg gjøre noen grep her...

Ønsker deg lykke til! Husk at dette varer ikke for alltid, og husk at Happy Girl sliter med akkurat det samme... ;-)

Skrevet

Hun sover tre lurer på dagen:

1-2 timer på morgen (ca. kl.7 -8/9)

2-3 timer på formiddagen (ca. kl. 11-13/14)

1.5 time på ettermiddagen (17-18.30)

På ettermiddagen må vi vekke henne kl. 18.30 slik at vi får begynt kveldsstellet. Hun sovner som regel rundt 22.00 og da har hun ligget i timesvis i sengen, uten å skrike, men hun klager en del.

Har prøvd å sløyfe den ettermiddagsluren, men DA snakker vi virkelig overtrøtt. Sist vi prøvde sovnet hun ikke før 03.30... Gangen før der 04.15... Forstå den som kan...

Vet ikke hvor mye det er vanlig å sove på dagen, må kanskje prøve en gang til å sløyfe den ettermiddagsluren og heller ta kveldsstellet litt tidligere...

Skrevet

oioi, ja da er det kanskje ikke så rart at hun bruker flere timer på å sovne! Den siste duppen kommer nok altfor tett opp mot leggetiden, så jeg ville så absolutt sløyfet den ja! Eventuelt prøvd å få den til før på dagen, slik at den avsluttes før også. Da jenta mi var 6 mnd gammel sov hun 2 blunder per dag, og trengte ihvertfall 3 timer våkentid før natta- for å bli trøtt nok rett og slett=)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Kl 18: dimming av lysene og senke volum på tv'en - kveldsgrøt (alt fra 1-1,5 porsjon) og vann fra tutekopp

Rolig lek i stua

Kl 18:30: ned på badet, få på et tonn med sinkpasta på rompestompen, ren bleie og pysj, vaske ansikt/hender/føtter og tannpuss

Rolig lek i stua

Kl 19: melkeflaske (drikker alt fra 100-140 ml)

Kose på fanget til mamma og pappa i 5-20 minutter (skikkelig kosegutt), så bæres han i seng på rommet sitt. Faren og jeg bytter på å legge ham. Vi har to faste nattasanger. Så går vi ut og lar ham finne søvnen selv. Som regel turner han rundt i senga i 10-15 min før han sovner, og av og til må vi inn og synge en sang eller to til før han roer seg, men det er jo bare kos <3 Han sovner alt fra kl 19:15-19:40.

Før gav vi grøt kl 19, men etterhvert så bare gråt Muffin og ville ikke ha kveldsgrøten. Det ble også mye gråt ved kveldsstellet da rundt kl 1915, så vi skjønte fort at han måtte få mat og stell litt tidligere.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Studentmamma: det å ha en fast kjempelang dupp kl 17-1830 er definitivt det som ødelegger kveldene hennes i fht legging. Hun er jo tydeligvis lett å styre inn i dupper siden dere har så faste tider på henne, så la henne sove fra kl 1630-1715 i stedet.

Her får Muffin på 6,5 mnd aldri sove lengre enn til kl 1730 (legges kl 1930), og om han har sovet godt (dvs 2 timer eller mer ila hele dagen som starter kl 06), så får han ikke sove lengre enn til kl 1715. Han sover ca 12-13 timer per døgn.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Studentmamma: leser innlegget ditt igjen og regner ut at jenta di sover opp mot 7 timer på dagtid?? Det er utrulig mye, og da er det ikke rart at snuppa ikke er trøtt på kvelden! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...