Atterengang Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Da er tiden for aller siste innkjøp kommet, vet jeg har lest at man bruker minst mulig av stelleprodukter. Men noe burde vel være kjekt og ha? Hvordan er de produktene fra libero first touch? Eller andre geniale salver og slikt som man bør ha:) Bring it on!!
3barnsmor123 Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Da mine to gutter var små var det kun sebamed (litt usikkert på om det skrives sånn he he) spesialkrem som hjalp på sår stump men den heter ikke det lenger nå mener jeg den heter speialkrem mot bleiesårhet og den er helt fantastisk, har også brukt den på minstemann her når han har vært skikkelig tørr og sår rundt munn og den funker t det også Så den har jeg kjøpt t lillemor som snart kommer t verden
Gullimagen (og en på fanget) Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har vært avhengig av engangs tørre vaskekluter fra Meny. Det billigmerket. Har også slike på apotek. Myke og uten såpe. Bruker bare vann og olje hvis bæsjen sitter litt godt. potetmel! Supert når stumpen er litt rød. Ingen salver her i hus. på grønnhverdag.no finner du produkttester på babyprodukter. Vet at coop sitt merke pleier å komme godt ut på testene.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Var på Apotek1 sist uke og handlet litt stæsj... Da kjøpte jeg en helt vanlig zinksalve, A-creme, Sebamed Olje (til bading) en pk mesoft (de heter vel ikke det, men er samme opplegg) og nesesuger... Det holder igrunn til vanlig stell, vi vasker babyen med bare rent vann og myk klut/mesoft. Kommer i tillegg til å kjøpe paracet til baby (veldig greit å ha i hus selv om det ikke blir brukt) og nytt batteri til temp.måleren.
Mrs Mon-e Skrevet 24. oktober 2011 #5 Skrevet 24. oktober 2011 Storebror hadde sensitiv hud og vi smurte og badet han i babyolje i begynnelsen. Dette førte til at huden ikke fikk puste siden babyoljen la seg som et lokk over, og han begynte å klø seg sunn. Siden da har vi kun brukt Aderma dusj/ badeolje i badevannet og smurt med Adermskrem etter bading og huden hans ble så fin:) Skal fortsette med disse produktene på lille i magen, samt sinksalve. Greit å kjøpe inn febernedsettende og tempmåler også.
strikkedilla Skrevet 24. oktober 2011 #6 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg prøvde masse forskjellige salver og kremer på vår første, men kom etterhvert frem til at den beste var Eight Hour Creem fra Elisabeth Arden. Den er genial på sår stump, sår hud i halsfolder osv. Koster jo litt, men er super-drøy! Har allerede kjøpt inn en tube på taxfree så vi har til snuppa som kommer i desember. Ellers prøvde vi å unngå bruk av våtservietter siden de inneholder så mye såpe og parfyme. Hadde disse i stelleveska, men hjemme brukte vi engangs papirkluter og vann. Leste over her at noen hadde dårlig erfaring med å smøre babyen med olje. Vi gjorde ikke det, men hadde noen dråper babyolje i badevannet. Da ble hun ikke så tørr i huden etter badet.
wowo Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Hei Synes det er så synd at det er få som vet om barnesvalven fra naf, den står kaldt på apoteket så må spørre etter den. Den lages på apotekene og brukes på flere sykehus. Den kan du bruke om stupen er litt rød eller dersom den lille er svært tørr, er helt super og hjelper godt over natten! I badevannet har vi brukt lite såper ol., kanskje litt olje dersom det har vært nødvendig.. Etterhvert blir det jo shampo og såpe, men trenges ikke på de minste..
tertilus Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Mine favoritter etter førstemann: Aderma (både krem og olje) Inotyol (til sår rumpe) Libero (de med lilla kork som selges i dagligvarebutikker) og så Mesoft, så klart (myke engangsservietter fra apoteket. Har nå byttet navn, men husker ikke til hva)
Ailldeles Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 Hei! To kjempegode kremer for sår stump er Inotyol fra apoteket og Calendula sink salve fra Weleda (får du på Helsekost). Problemet er som regel borte over natten. Anbefales virkelig! 3 pk med engangs papir servietter til kr. 100,- fra bla.a barnevognhuset er også fine, mye mykere enn Libero sine. Pakkene er knall gule.
Lykkepålandet Skrevet 25. oktober 2011 #10 Skrevet 25. oktober 2011 Går for naturlige produkter så da kan du utelukke det meste du får kjøpt i dagligvare og til dels apotek. Bruker Angel Baby stelleprodukter. 30% tilbud på dem nå så har kjøpt til den lille i magen nå. http://www.babyfryd.no/kategori.php?kategori=3
TPK Skrevet 25. oktober 2011 #11 Skrevet 25. oktober 2011 Aselli salve fra apoteket. Ligner på zinksalve, men jeg synes den er bedre. Anbefalt av svigermor :-)
Pappaklompen Skrevet 25. oktober 2011 #12 Skrevet 25. oktober 2011 Sebamed sine produkter er gulle gode. Jeg jobber med disse produktene og får enormt gode tilbakemeldinger. Skal selv kjøpe disse når junior kommer til verden
LeMaRa Skrevet 25. oktober 2011 #13 Skrevet 25. oktober 2011 Prøvde oss frem litt til Veslemor. Liker Natusan first touch baby bath og sjampo. De er milde og svir ikke i øynene. Men måtte legge bort sink-salven fra samme serie for den tålte ikke babystumpen her noe særlig. Men veldig fornøyd med Neutral sin baby-serie, da spesielt sink-salven!!! Ellers har vi brukt Dr. Greve babyolje, for den blir ikke for fet, men gjør huden myk og fin (brukte den selv også i svangerskapet, dempet kløe og øm hud på magen). Og en fet krem til tørr hud, tror vi har Aderma. Junior er atopiker så har brukt aderma til begge. Veldig fornøyd med den Baby wipes våtservietter fra Apoteket, den som vant test i F&B. Den er dessuten billig også =) Ellers har vi hatt nesesuger og baby-saltvann for tett nese, OG rhinox baby nesespray for når ingenting annet funker. Fikk tips om en salve til stumpen, veldig sår stump, men husker ikke hva den heter, type til eksem og sånn. Den sto i baby-hylla på apoteket. Ikke prøvd den enda, men har savnet noe slikt før med de andre, når stumpen har blitt veldig sår. Baby Q-tips er genialt! Bruker det på veslemor på 1,5 enda. Og utover vinteren nå så er det fint med en sånn Akrem til fjeset når de skal sove ute i vogn i kulda, selv om det ikke blir den verste trekken nedi vogna. Er i hvert fall det jeg kommer på i farten, uten å ha lest alt som står over her
Musemor med tre søte små Skrevet 25. oktober 2011 #14 Skrevet 25. oktober 2011 Potetmel. Ved veldig sår bak, tørk av/vask det dere klarer og strø på potetmel. La det ligge litt på. Potetmel tiltrekker seg fuktigheten. Blås/børst av det som er igjen. Smør gjerne på litt inoktynol etterpå. Av erfaring etter førstemann gjorde dette kjerringrådet at guttens såre pump ble bra dobbelt så fort. Itillegg er potetmel billig, og inneholder ikke tilsetningsstoffer.
*stjernebaby ønskes* Skrevet 25. oktober 2011 #15 Skrevet 25. oktober 2011 Mesoft har ikke byttet navn, men flere av apotek kjedene har fått inn sin versjon av mesoft som da natuligvis har ett annet navn.
prusiluscan Skrevet 25. oktober 2011 #16 Skrevet 25. oktober 2011 Minifom dråper(tror det er rett navn) for luft i magen og lanolin salve for såre brystvorter.
septemberpiken Skrevet 25. oktober 2011 #17 Skrevet 25. oktober 2011 Her skal vi bruke Dr Greve babyolje i badevannet og Babyline pudder til sår stump. Har hatt flere typer stelleprodukter til førstemann, men disse er favorittene. Vi har hatt vanlig sinksalve tilgjengelig for sår stump også, men syntes pudderet fungerer bedre (vi har ikke vært veldig plaget, altså), og vi trengte det også i en periode da storesøster var mindre og hadde problemer med såre hudfolder andre steder (f.eks. halsen). Vi hadde også baby med hår og trengte shampo fra starten av. Vi prøvde bare de to merkene ovenfor, og foretrekker Dr. Greve (fikk mye skurv i hodebunnen av Babyline). Ellers bør du ha nyfødt-Paracet og termometer tilgjengelig, Klorhexidin og mesoft til stell av navlestumpen, og engangskluter er ganske kjekt.
respektatauten Skrevet 26. oktober 2011 #18 Skrevet 26. oktober 2011 det er egentlig ganske lite du trenger, og mye av det som er kjekkt å ha er lite nødvendig.. husker jeg handlet inn for større sumemr da jeg ventet på første fordi alle sa at slik og sånn MÅ en jo ha, for det er så kjekkt eller det er et godt produkt.. ungen er nå to år og jeg heiv 90% av dette forrige uke da jeg skulle rydde plass til lillemann på badet.. til en nyfødd baby trenger du vann. vann er det eneste en behøver å bruke både til å fjerne bæsj og til bading. olje kan som noen over her sier ødelegge huden, fuktighetskremer på samme måte når det ikke er et reellt behov. å smøre for å smøre er tull, de har det mye bedre uten, selv om det er deilig og koselig for mamman å dulle med smøring shampo er også unødvendig første tiden(jeg fikk en baby med 5cm langt hår da hun ble fødd, så jeg kan fint si at jeg har erfaring med gulp i håret osv, men shampo er tull i begynnelsen uansett) en baby som får brystmelk har sjelden så sterk avføring at salve til stumpen er nødvendig, men en sinksalve er ok å ha dersom det skulle være grunn til å bruke det.. ellers så er paracet supert å ha når du trenger det! ikke gøy å sitte uten med feberbaby når butikkene er stengt.. så det du trenger til stell av en nyfødd er: vann paracett sinksalve du kan fint kjøpe etter behov senere, for mesteparten vil være ubrukt i lang lang tid!
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 26. oktober 2011 #19 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg sverger til økologiske Aloe Vera-baserte produkter, og er superfornøyd med det til bruk for hele familien. Etter å ha lært litt om helse og kropp, er jeg blitt veldig bevisst på hva jeg f.eks vil smøre eller ikke smøre på min eller barna mine sin hud. Og det er så enormt mye av det som er på markedet -både på apotek og i dagligvare som faktisk ikke er bra for oss. Så jeg går det for det meste i Aloe Vera-produkter fra Forever Living Products (kjøpes via selvstendige forhandlere). Er ikke mye du trenger av produkter til en liten baby, vann holder lenge, som andre over her skriver. Men husker fra da de andre jentene mine var babyer at jeg syntes det var godt å innimellom kunne ha pittelitt såpe i badevannet eller på kluten. Og de kan bli skikkelig såre i stumpen, selv om de kun blir ammet, så en krem/salve til dette mener jeg er lurt å ha. Noen babyer får også veldig tørr hud enkelte steder, og da kan det være godt å ha noe (som faktisk funker) å smøre med. Jeg kommer til å bruke Aloe Liquid Soap -en mild og utrolig god såpe som ikke tørker ut huden, men som tilfører fuktighet. Til sår stump vil jeg ha Aloe Propolis Creme -en fantastisk krem som er fet, uten tilsatt vann og som jeg har utrolig gode erfaringer med når det kommer til bleieutslett hos bleiebarn, tørr/sår hud generelt, som kuldekrem om vinteren, og som en god fuktighetskrem til mor En Aloe Gelly (ren Aloe Vera gele) er også god å ha dersom det er behov for å tilføre huden fuktighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå