Gå til innhold

Min fødselshistorie<3 (lang)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne dagen (18.10.11) startet som en helt vanlig dag. Det var 4 dager til termin og jeg var fortsatt innstilt på å gå på overtid. Jeg hadde sterke kynnere gjennom hele dagen, men tenkte ikke så mye over dette da jeg hadde hatt det i 2 uker allerede.

På kvelden da jeg skulle gå å legge meg ble jeg plutselig så bekymret. Jeg hadde kjent kynnere gjennom hele dagen, men jeg husket ikke om jeg hadde kjent noe til prinsessa. Lå og bekymret meg fryktelig over dette og jeg vurderte å ringe til føden. I stedet gikk jeg inn på stua og spiste to spiseskjeer med sukker og drakk masse vann. Kjente da et lite spark, og dette var veldig godt! Da jeg la meg igjen klokken 24.00 begynte riene. Jeg trodde selv dette bare var masrier som jeg hadde hatt en gang uken før. Riene var uregelmessige men ble vondere og vondere.

Klokken 03.00 ringte vi til føden bare for sikkerhets skyld. De sa vi kunne komme inn til en sjekk. Da vi kom til sykehuset ble jeg sjekket og de sa jeg hadde 3-4 cm åpning. Jordmoren kunne kjenne hodet. Hun sa at det kom til å bli fødsel innen døgnet var over. Dette kom som et sjokk på meg da jeg ikke hadde anelse om at fødselen var i gang. Ctg viste at bebisen hadde det helt fint der inne. Vi valgte å dra hjem igjen for å vente. Natta var tung og jeg hadde sterkere rier for hver time som gikk.

Klokken 08.00 vekket jeg samboeren og sa at nå var det på tide å dra. Da vi kom på sykehuset igjen hadde jeg 5-6 cm åpning og vi fikk komme på fødestue med en gang. Jeg skulle prøve badekar men ombestemte meg like før badekaret var klart. Greide plutselig ikke tanken på å sitte i varmt vann. Følte kroppen kokte fra før. Jeg ba istedenfor om epidural. Mens jeg ventet på anestesilegen fikk jeg lystgass. Følte dette hjalp litt men riene var fortsatt veeldig vonde. Fikk epidural klokken 10.30. Dette var ubeskrivelig godt. De vonde riene var som forduftet. Nå var det som om jeg bare kjente sterke kynnere. Slik var det helt til pressriene startet. Ble undersøkt igjen klokken 12.00. hadde da 8 cm åpning. Klokken 13.00 var det 9 cm åpning. Klokken 14.00 full åpning. På grunn av litt høy hjerterytme hos bebisen fikk jeg to paracet og væsketilførsel. Ble også kateterisert. Vannet gikk også rundt dette tidspunktet. På grunn av svake rier ble det satt i gang drypp. Dette for å få sterkere rier slik at jeg kunne begynne å presse. Begynte å presse klokken 15.00 og ca en time senere klokken 15.46 var prinsessa vår ute. Hun ble lagt på brystet mitt med en gang. Verdens vakreste lille jentebaby, 3630g og 50cm lang. En ubeskrivelig opplevelse å bli mamma for første gang. Alt i alt hadde jeg en utrolig fin fødselsopplevelse. Fantastiske jordmødre og epidural gjorde dette til en positiv opplevelse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med jenta. Høres ut som om du har hatt en positiv fødselsopplevelse. Nyt dagene fremover!!

Skrevet

Gratulere så mye med prinsessa og nyt den fanatstiske tiden fremover :)

Skrevet

Gratulerer så mye med babyen :)) Heldig du er som har hatt en positiv opplevelse av fødselen :))

Kos deg med pia :)

Skrevet

Flott historie. Mange gratulasjoner. Alt godt videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...