Gå til innhold

Grammatikkfeil i dialekten din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere talemåter i dialekten som ville bli sett på som grammatikkfeil om dere skrev det?

Jeg sleit litt på barneskolen med å skjønne at 1. pers flertall heter vi i subjektform skriftlig, muntlig sier sunnmøringer oftest oss både i subjekt- og objektform.

"Oss gjekk oss en tur", "oss e svoltne" osv.

Slet også med ordstilling, muntlig ville setningen "Han sa at han ville ikke...." være fullstendig gangbar i dialekten min, skriftlig er den ikke bra, det vil bli mer riktig med "Han sa at han ikke ville...."

Flere som slet tilsvarende med forskjellen på skriftlig og muntlig?

Skrevet

Slet med det samme - også sunnmøring:)

Men klarte å skille når jeg burde si oss og vi.. Ante ikke før i voksen alder at det het subjekt og objektsform;)

Skrevet

Ja, brukte selvfølgelig ikke de betegnelsene da jeg gikk på barneskolen.

Jeg lærte etterhvert en fin måte å sjekke hva som var riktig på; jeg oversatte setningen til "dukkespråk". Både da vi lekte mor, far og barn og i lek med barbiedukker brukte vi av en eller annen grunn bokmål, lært fra bøker og barneTV. Gikk ikke an å leke rollespill uten å slå over i bokmål ;)

HI

Skrevet

Her jeg bor bruker vi mellom og gjennom om hverandre. Det blir veldig rart når man snakker med noen fra et annet sted. Vi bruker også "i sta" om både fortid og framtid.

Skrevet

Lurer på om det er noen som konsekvent sier da i stedet for når, fordi det er dialekt...?

Og hva med dere som sier "på barnehagen" ..?? Merkelig greie.

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at det er bare dårlig språk:)

Skrevet

Ja mange :-)

Tror jeg nesten alle dialekter har..

Vi sa bl.a.

- "Om du vil være me meg" -Starter fryktelig mange setninger med "om".

- "Atte eg har lyst på snob.." ... Og at :-P

Pokker, kommer ikke på fler, men det er altså mange fler :-)

Skrevet

Kommer ikke på eksempler i farta, og merkelig nok tror jeg ikke det er så mange direkte grammatiske feil vi gjør her hvor jeg bor (omtrent midt i nordnorge). Men vi har jo en del merkelige ord som folk flest mener er feil. Som feks sier jeg forrerst om det som er fremst. Helt logisk for meg, vi sier bakers, øverst, nederst - og forrerst =)

Og som mange andre med min dialekt er den nynorske gramatikken enklere, vi sier jo boka, jenta, en arbedar og ei flaske brus. Så ofte var det knotete å forstå de rette formene på bokmål, mens de nynorske satt fort. Synn nynorskens rykte gjorde at alle hata den uansett da. Var nok ikke så mange som fikk med seg hvor mye lettere den var.

Skrevet

Reagerer nå får jeg hører: Henne skal komme på besøk til meg. etc

Skrevet

Både i min barndoms dialekt og i dialekten her jeg bor nå, så brukes "når" også om fortid. Merkes i skoleelevers skriftlige arbeider, for å si det sånn...

Feil bruk av han/ham (nå er det jo forøvrig lov å bruke han i begge tilfelle, men....) irriterer meg, det samme med feil bruk av hun/henne.

Skrevet

Jeg sier hvem istedenfor hvilken:p

"Hvem bok har du med?", "Hvem film så du i går?"... hehe

Skrevet

Kommer fra Helgeland, og kommer heller ikke på noen gramatiske feil. Vi bruker rare ord, som vørte(å va, vart, vørte, har vøre(=blitt)), men er gramatisk ganske korrekte..hehe :)

Skrevet

Der jeg kommer fra brukes døm til både de og dem. Dette gjør at jeg sliter med bøyingen av ordet selvom jeg har lagt av meg dialektformen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...