Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nå i uke sju og opplever å være ganske kvalm og uvel innimellom. Det kommer i bølger, men jeg holder det delvis i sjakk dersom jeg spiser litt en gang i timen og tar det forholdsvis med ro. Det blir verre når jeg er sliten og anstrengt.

Er det flere som har det slik, og hvordan løser dere dette i forhold til jobb? Er dere sykemeldt? Har dere fått tilrettelagt arbeidsdagen? Har dere strategier som gjør at dere holder ut som vanlig?

Selv jobber jeg i psykiatrien og kjenner at det er vanskelig å være 100% tilstede for brukerne når jeg har det slik. Snakka med legen i dag, og hun mener arbeidsgiver bør tilrettelegge slik at jeg får det mer fleksibelt og i alle fall kan jobbe kortere vakter. Men det er ikke så lett når en jobber turnus; både brukere og kolleger er jo avhengige av at noen er tilstede på alle vakter!

Tips/innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sykmeldt 20 % slik at jeg får kortere dager. Kanskje det er løsningen? Det burde kanskje legen din skjønne, som jo jobber innenfor samme felt.. med pasienter og sikkert ikke samme mulighet til å være like fleksibel som f.eks jeg som jobber på kontor og styrer egen hverdag med tanke på at jeg har kjernetid, og kan velge om jeg vil komme tidlig og gå tidlig eller komme sent og gå sent..

Skrevet

Jeg har ca 50% stilling i butikk og er 100% sykemeldt nå fordi jeg er så kvalm! Ikke lett å være blid og hjelpsom når man helst bare vil spy!!

Vi er bare 1 på jobb også, så kan jo ikke bare springe fra butikken og kundene heller. Har heldigvis en topp sjef som selv har 3 barn, så hun vet hvordan det er å være dårlig:-)

Skrevet

Jeg jobber 100 %. Er snart fullgått uke 11, og har vært fryktelig kvalm. Det går veldig ut over jobben. Jeg blir rett og slett kvalm av hvordan det lukter på kontoret. Helt forferdelig. Jeg kan ha en ok dag, men så kommer jeg på jobb og så går det dårligere og dårligere, men har prøvd å holde ut. På fredag var jeg ikke så verst. Hadde hjemmekontor og klarte meg ganske greitt. Begynte å tro at det verste var over, men så datt det på meg igjen. Det er vanskelig. Har en krevende jobb og to barnehagebarn, og jeg føler jeg ikke strekker til verken hjemme eller på jobb...

Min kjære, gode mann så på meg i kveld og sa forsiktig: Kanskje du burde fått en sykemelding. Jeg vet han har rett, men det sitter SÅ langt inne. Men jeg tror jeg tar turen til legen i morgen og hører hva hun syns jeg burde gjøre.

Men innerst inne vet jeg at dette ikke er tiden for dårlig samvittighet for jobben. Det er tiden for å lytte til seg selv. Men hater veldig å føle at jeg ikke strekker til og det å være en byrde for andre.

Skrevet

Som min lege sa.. Å være gravid er ingen sykdom, men det er ingen som klapper deg på skulderen og takker for innsatsen når du "går i bakken".. I tillegg er man gravid en forsvinnende liten del av et langt yrkesaktivt liv, og hvis litt kortere jobbdagerr bidrar til at jeg klarer stå lenger i jobb så takker jeg ja til det! Ønsker ikke å bli 100 % sykmaldt, da blir det et fryktelig langt svangerskap og jeg blir sittende hjemme og kjenne på hvor kvalm jeg faktisk er (i tillegg til at det blir fryktelig mye mer å gjøre for mine kjære kollegaer).

Tenk på at du skal fungere, både på jobb og hjemme!!

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har vært borte i to dager på egenmelding nå, da jeg ikke orka tanken på å gå seinvakt alene. Jobben min går jo på å være et "overskuddsmenneske" for andre som sliter, så føler jeg ikke bør være der dersom jeg ikke er i stand til å tenke på annet enn hvor kvalm jeg er.... Har dagvakt i morgen, og skal prøve å gå. Blir det for ille får jeg heller bare gå hjem og ringe legen på nytt...

Snakka så vidt med sjefen min i dag, og vi skal møtes for å snakke om hvordan jeg skal kunne jobbe mest mulig. Jeg vil jo helst jobbe når jeg kan, men samtidig vil jeg ha igjen noe overskudd til to-åringen hjemme. Familien er jo i grunn viktigere enn jobben, på jobben kan man jo faktisk erstattes!

Skrevet

Eg er i 10 veke og har vert kvalm i nokre veker. Eg har vert på apoteket og kjøpt meg sea band, som for meg har hjelpt mykje mot kvalmen. er virkelig å anbefalle!!!

Skrevet

Har vært fullt sykmeldt i 2 uker pga kvalme, og håper å være tilbake i jobb om noen uker. Tror det er bedre å ta det litt med ro en periode, slik at man ikke går helt i "kjelleren" og må bli fullt sykmeldt hele svangerskapet... Men alt er individuelt ifht flere barn, type jobb, hjelpsom mann, familie i nærheten. Husk på at det er totalsituasjonen vår som virker inn på oss.

Skrevet

Kjøpte meg seaband i dag. Kan ikke si noe om det funker enda, men krysser fingrene for det. Når det gjelder ingefær så synes jeg det både smaker og lukter vondt, så frykter at det vil gjøre vondt værre;)

Får prøve en liten stund til på jobb, evnt. få delvis sykemelding med litt kortere dager dersomd et lar seg gjøre. Orker virkelig ikke slite meg helt ut! Skal flytte til nytt hus om et par uker også...

Jaja, bra dette bare er for en kort periode! Gleder meg til å forhåpentligvis komme til 2 trimester og bli i bedre form og mer i stand til å nyte graviditeten:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...