fani Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg skal snart søke fødeplass, og har ingen formening om hvordan jeg skal gå frem. Det er min første, jeg har ikke venner eller familie i Oslo som har født, så det er ingen å spørre. Hvordan skal jeg vel kunne ha en formening om hvilket sykehus jeg vil føde på? Jeg vet jeg vil ha et sykehus med god medisinsk kompetanse, i fall noe går galt, jeg vil ha mulighet til å være der noen dager, så jeg kan få litt dreis på hvordan jeg skal stelle barnet mitt, ut over det vet jeg jo ingenting! Noen av dere som har erfaring, og som kunne tenke seg å dele?
thessi og lillemor Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg skal føde på Rikshospitalet og er veldig fornøyd med det. Jeg har et komplisert svangerskap pga kronisk sykdom og der føler jeg meg i trygge hender. Jeg ville absolutt valgt Riksen siden du ønker et sykehus med god medisinsk kompetanse. Det eneste problemet der er at du må søke med en gang du har blitt gravid for å få plass. Hvor langt er du på vei?
MammaMø med to små Skrevet 24. oktober 2011 #3 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg skal også føde på Riksen:) Pga komplikasjoner på slutten av sist svangerskap har jeg valgt Riksen nettopp pga deres kompetanse på spesielle svangerskap og syke barn. Jeg har valgt BORT det sykehuset jeg egentlig hører til(Drammen). Jeg sendte de en mail når jeg var ca 5 uker på vei:-) Skal dit for ordinær ultralyd til fredag allerede!
Briskeby Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg skal også føde på Riksen:-) Har valgt det fordi det er "flaggskipet" i norsk helsevesen;-) Er vel ikke noe tvil om at kompetansen er høyest der,men Ullevål(som er det eneste alternativet i Oslo kommune) er jo selvfølgelig ikke dårlig det heller. Bare husk at Riksen blir fort(!) fullt,så du må søke tidlig i svangerskapet. Selv søkte jeg i uke 6.
Godgutten 07 Junispire :-D Skrevet 25. oktober 2011 #5 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har gode erfaringer med riksen og føler meg trygg der. Søkte nå i uke 5 og fått plass, 6+2 idag :-). Fort fullt, så søk med en gang, skriv brev og send i posten. Har hørt litt av vært om Ullevål, litt dårlig håndtering om de har mye og gjøre, så skrekken min er om jeg havner der :-/. Men er jo mange fornøyde der og da, så er ikke lett. For min del har jeg fryktelig fødselsangst og kommer til og søke om keisersnitt. Gjorde det på første, men fikk avslag :-(. ( noe som er vanlog hos førstegangs) Noe jeg kommer til og bruke mot dem i søknaden. Hadde en grusom opplevelse med fødselen og nekter den usikkerheten igjen :-/.
fani Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg er åtte uker i dag. Er det bare Ullevål og Riksen man kan føde på i Oslo? Jeg har jo hverken fødselsangst eller komplikasjoner (så langt), så da stiller jeg vel lengre bak i køen på Riksen derseom de er spesialistene på sånt? Noen som har vært på Ullevål?
MissDawn Skrevet 25. oktober 2011 #7 Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har snakket med folk som både er svært fornøyde og misfornøyde med Ullevål. De misfornøyde sier at man bare er på et "rullebånd" og får lite støtte. Jeg kommer til å søke Ullevål igjen i år, hadde fødeplass og ultralyd der i fjor, men da hadde jeg hatt en MA og jeg fikk utrolig mye hjelp, støtte og oppfølging av flinke folk da dette skjedde, og selv om ikke dette var på fødeavdelingen men på kvinneklinikken (kanskje dette er det samme?) så stoler jeg på at de er minst like gode på fødsler! (Av praktiske årsaker ligger Ullevål nærmest hjemmet, så vi kan bare trille hjem om alt går fint!)
thessi og lillemor Skrevet 25. oktober 2011 #8 Skrevet 25. oktober 2011 Du burde uansett skynde deg og søke! Jeg ventet med å søke til jeg var i uke 9 forrige gang og fikk ikke plass på verken Riksen eller Ullevål. Endte opp på Bærum...
Briskeby Skrevet 25. oktober 2011 #9 Skrevet 25. oktober 2011 fani: Mente ikke at du bare kan søke på Ullevål eller Riksen,men det er de eneste sykehusene i Oslo med fødeavdelingen. Er fritt sykehusvalg,så du kan føde i f.eks Tromsø hvis du vil;-) Men det er kanskje ikke så aktuelt!?Hihi;-) Andre steder i nærheten med fødeavdeling er Bærum og Ahus i Lørenskog. Du behøver ikke har spesielle behov for å få plass på Riksen. De tar i mot helt normale fødende. Jeg har ingen sykdommer eller tidligere kompliserte fødsler,og fikk plass bare fordi jeg var tidlig ute:-) Men som nevnt her flere ganger nå......det haster med å søke!
Nr-3-i-Magen Skrevet 26. oktober 2011 #10 Skrevet 26. oktober 2011 De aktuelle sykehusene (hvis du ikke vil reise langt av gårde) er vel Riksen, Ullevål, Bærum og Ahus. Riksen har alle de kompliserte svangerskapene pluss noen vanlige - jeg fikk plass der forrige gang med et helt vanlig svangerskap. Riksen har bare noen få enerom, mange dobbeltrom og ingen familierom, så det er ikke vanlig at pappaen får lov til å sove der. Det syns jeg var ganske slitsomt, så denne gangen har jeg fått plass på Ullevål hvor de har pasienthotell. Ellers var de veldig flinke på Riksen, og jeg har bare hørt positive ting om Ullevål også. Bærum har jeg hørt både positive og negative ting om, AHUS ingenting.
kaffeglad Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg fødte på Ullevål forrige gang. Følte meg veldig godt ivaretatt, men litt samlebånd. Jeg hadde lang og vanskelig fødsel, som endte i hastesnitt. På under en time var hele apparatet i gang, min dattervar ute og himmel så proffe de var! Har fått fødeplass på Ullevål igjen, og er veldig glad for det. Har også hørt om flere som er misfornøyd med Ullevål, men husk at hvis du har skikkelig dårlig kjemi med jordmor kan du be om å få en annen.
Godgutten 07 Junispire :-D Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Stemmer ikke helt det der med riksen, de har familierom, tror det er 3 stk. Og er det ledig får man bo der med pappan, men de er forbeholdt de med vanskelige svangerskap og de med keisersnitt. Men de mangler hotell som Ullevål, men min sambo fikk tilbud om og sove i pasientbrakkene pga lang vei hjem, ca. en time. Men takket nei, ville heller sove i egen seng :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå