Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 1 mnd. Søsteren har mest sannsynlig blitt smittet av vannkopper. Bestevenninnen som hun klemmer mye på fikk det i dag. Jeg lurer på om noen har erfaring med så små babyer som utsettes for smitte. Veldig bekymret selv og får ikke svar fra legen før i morgen. Lurer på om jeg bør holde babyen borte fra henne i noen dager. Er jo mest smittsomt like før og etter utbruddet... Imidlertid er jo inkubasjonstiden ca. 2 uker så vet ikke hva jeg skal gjøre. Vil ikke at babyen skal få det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt vannkopper? Hvis du har det er babyen din beskyttet til den er ca 6 måneder.

Skrevet

Foreldrene mine TROR jeg har hatt det. Men uansett om jeg har hatt det er det en liten sjanse for at babyen blir smittet. Er derfor bekymret, men er vel lite å gjøre med saken. Får bare håpe på det beste.

Skrevet

Jeg fikk vannkopper som baby selv om moren min hadde hatt det. Overlalt var det vannkopper, var en eneste stor vannkopp. Det gikk jo bra men eneste var veldig høy feber og ubehag.. Vet mamma var litt bekymra, men eneste merket er et lite arr v siden av øyet mitt.

Gjest mammahenriette
Skrevet

Her hadde lillemor det når hun var 6 uker gammel. Jeg har hatt vannkoppen, men hun fikk det likevel. Da lillemor var 2 uker fikk storebror det, 2 uker etter fikk både sambo og storesøster det, å når de endelig ble frisk fikk minstemor det. Så nå har vi hatt det hele gjengen! Men slik jeg har forstått det kan man få det igjen om man fikk vannkopper som baby.

Tror ikke det har så mye å si om du holder dem borte fra hverandre, så lenge søsteren ikke klemmer, musser og tar i lekene. Er bare å være flink til å sterilisere ting søsteren har tatt i, så kan vi håpe det gå bra. Men siden de er i samme hus, vil bakteriene være der.

Da lillemor hadde det, gråt hun en del. Det ble noen våkennetter og lite søvn noen dager, men det gikk seg til. Hun fikk heldigvis bare 5 vannkopper. Vi var flink å smøre på hvitvask, selv om jeg ikke likte å bruke det på kroppen siden hun var så liten.

Skrevet

Datteren min fikk vannkopper samme dag som jeg og lillegutt kom hjem fra sykehuset. Jeg ammer og har hatt vannkopper selv, og lille mini fikk ikke vannkopper. Inkubasjonstiden er faktisk opp mot 21 dager, så jeg var ganske spent de første ukene.

De legene jeg snakket med sa at de små som regel slapp unna hvis mor ammet og hvis de først fikk det, ble de ikke så syke.

Det nyttet hvertfall ikke å holde den vannkoppsmitta borte fra lillebroren som hun hadde ventet på i et halvt år (og mast om i flere år før det;).

Skrevet

Først fikk eldstejenta mi på 5 år vannkopper. 2 - 3 uker etterpå fikk yngstejenta på da 3 måneder vannkopper, selv om jeg fullammet og har hatt vannkopper selv. Hun fikk cirka 50 vannkopper på kroppen. Bittelitt sutring og nesten ikke feber. Ellers var hun seg selv. Vi kjøpte Hvitvask, men trengte ikke å bruke det.

Skrevet

Takk for svar. Synes det er merkelig at lege og jordmor jeg har snakket med sier at babyen kan være nesten helt trygg på å ikke bli smittet siden det er flere har som har opplevd det motsatte... Samtidig leser jeg at det kan være en alvorlig infeksjon for nyfødte å få... Huff, får bare håpe på det beste.

Skrevet

Jeg spurte HS om det samme da nabogutten (og bestisen til jenta mi) fikk det i sensommer. Hun sjekket det opp og sa at for babyer under 2 uker (dvs helt nyfødte) var ikke vannkopper noe særlig, men utover det sa hun det bare var greit å bli ferdig med det, jo eldre de er jo verre symptomer..

Uansett fikk ingen av mine barn det den gangen til tross for sussing og kosing og drikking av samme glass, pussing med samme tannbørste..osv..

Nå derimot er storesøster akkurat ferdig og da er jeg spent på hvordan det går med lillebror denne gangen :) Uansett tenker jeg det er greit å bli ferdig med det, for nesten 2 uker hjemme er litt kjipt når man skal tilbake i jobb etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...