Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner dere å gi kjøtt/fisk i tillegg til grønnsaker som middagsmat? Hvilke andre grønnsaker kan gis som middagsmat fra 5-6 mnd enn gulrot/potet/søtpotet?

Syns kanskje jeg har litt lite ideer akkurat nå og har ikke lyst til å kjøpe så mye glass fordi mini spiser så lite enda og glassene er dyre! Dessuten er det koselig å servere noe jeg har laget selv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har lagt ut oppskrifter jeg brukte til min lille da vi startet med middag, de finner du her

http://mamma-i-eksil.blogspot.com/search/label/baby%20mat

enig med deg at det er koselig å lage maten selv, dessuten vet man akkurat hva de får i seg og det smaker bare SÅ mye bedre. :)

jeg ga kylling fra 6 mnd bakt i feks tomatsaus som fremdeles er en hit hos mini

Skrevet

I tillegg til costamummys flotte blogg, ville jeg sjekket ut denne:

http://barebarnemat.blogspot.com/

Den gir veldig grei oversikt over forskjellige råvarer og annet.

Jenten min er så vidt over 6 mnd, og har ikke gitt kjøtt/fisk ennå, men blir vel ikke alt for lenge til vi prøver det og. Hittil har vi av typiske middagsingredienser prøvd potet, søtpotet, gulrot og brokkoli. Samt avocado som hun synes er skikkelig nam hvis vi blander med litt banan.

Har kjøpt blomkål som jeg har tenkt å prøve ut i morgen :-)

Ellers kan du jo få litt inspirasjon til hva babyen kan spise ved å se på hva de har oppi kjøpe-middagsglassene :-)

Skrevet

Ifølge Rebecca Persson sin bok: Baby - 100% NATURLIG uden tilsætning:

5 mnd: brokkoli (gjerne stilken og ikke det irrgrønne som er litt sterkt), gulerot, persillerot, squash, søtpotet.

6 mnd: avocado, kålrabi, pastinakk

7 mnd: agurk, fenikkel(begrenset mengde), grønnkål, potet, blomkål, persille (begrenset mengde), rosenkål, spinat (begrenset mengde), røde linser.

Kylling - helst økologisk

8 mnd: asparges, grønne erter, hvitløk, løk, purre, rødbete(begrenset mengde) tomat. Kalkun, lam, små hvite bønner, vilt-kjøtt.

Denne boken anbefaler fisk først fra 11 mnd. Mulig det er litt strengt.....

og det hele er selvfølgeli ingen fasit - men retningslinjer for skånsom kost for baby sin mage. Mor bestemmer selvfølgelig selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...