Gå til innhold

Lønnsøkning i permisjon etter utsettelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har utsatt permisjonen min, og skal nå bruke resten. Jeg har økt 50% i lønn, så det vil jo si ganske mye.

Jeg vet at det ikke er mulig å få med lønnsøkning når en har vanlig permisjon, men lurer på om det er noe forskjell når jeg har utsatt permisjonen?

Litt synd å bare få halve lønna.. Var lærling når jeg fikk lillegutt..

Med huslån og faste utgifter blir det veldig trangt. Har spart opp litt penger, så jeg tror det skal gå, men bare akkurat..

Hadde vært fint om jeg fikk øke lønna fra NAV, men har mine tvil :/

Er det noen der ute med erfaring innen dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, desverre.Det er inntekten din på permisjonstidspunktet som legges til grunn selv om du har utsatt den.

Fra nav sine nettsider:

" Det er inntekten din fra det tidspunktet du velger å utsette uttaket av foreldrepenger (det tidspunktet utbetalingen til ektefellen din opphører), som blir lagt til grunn når foreldrepengene dine blir beregnet. Senere inntektsøkning blir ikke tatt med selv om uttaket ditt av foreldrepenger starter flere måneder etter at lønnen økte. Husk at foreldrepenger ikke kan bli utbetalt etter at barnet har fylt tre år."

Skrevet

Jeg hadde som sagt 50 % lønn når jeg først søkte permisjon. Var lærling, og da øker en i lønn vært halv år. Jeg begynte å jobbe 50 % seks uker etter førdsel. Når jeg søkte utsettelse hadde jeg 80 % lønn, er det muligheter for meg å få 80 % lønn da?

Det virker slik på meg, ut i frå utdraget du tok fra nav. Det er inntekten din fra det tidspunktet du velger å utsette uttaket, og på det tidspunktet hadde jeg 80 % lønn.

Skrevet

Det er ikke utsatt ennå? Da har du nok rett på 80% tror jeg. :)

Skrevet

Eller: Jeg ble skikkelig usikker på dette. Det heter seg jo slik at du skal ha permisjonspenger etter den inntekt du hadde på permisjonstidspunktet, og den skal være veiledende for det fremtidige inntektstapet ditt om du skjønner. FP utregnes på samme måte som sykepenger. Ring heller nav og snakk med de. Ikke sikkert de vet (jeg jobber i nav og vet ikke) Men de kan ringe noen som sitter og behandler foreldrepenger, for det vet det.

Skrevet

Nei, jeg søkte 1.mars.. Da hadde jeg 80 % lønn. Nå er jeg ferdig som lærling og har 100%. Vet at jeg ikke kan få 100%, men syns det er rart at jeg ikke kan få 80% lønn..

Jeg ringte NAV i går, og De sa at dette bare gjaldt fedrekvote..

At når jeg var ferdig i min permisjon, kunne De få den lønna De hadde når De begynte i permisjon..

Jeg syns det var veldig rart, og ikke minst urettferdig? At det bare er De som kan øke i lønn etter en har utsett permisjonen??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...