MillyMy Skrevet 24. oktober 2011 #1 Skrevet 24. oktober 2011 Min sønn er nå fylt 2 år. Og han sover enda ikke en natt uten å våkne ! Han er vanskelig å legge. Så våkner han minnimum to gang fra han har lakt seg til vi legger oss. og der igjen rundt 3 gang på natta. Han har eget rom, men på natta kan han komme å legge seg med oss. Vanskelig å få han til å sove en hel natt og bli værende på sitt rom. bynner å bli veldig slitsomt å måtte gå opp vær natt og ha en liten mellom meg å min samboer. Vi har ikke sove en rolig natt ilag på lenge ! noen råd om hva jeg kan gjøre ?
Giss Skrevet 24. oktober 2011 #2 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg vet jo ikke hva dere har prøvd men hos oss hjalp det med toåringen da vi fikk skåret ned på sovingen i barnehagen. Problemet her var at han var trøtt men ikke søvnig om kvelden, og da fikk han ikke til å sove selvom han ble lagt, bare tullet rundt og ble overtrøtt. Når han så endelig sovnet av våknet han ofte og slet med å sovne igjen osv. Han våkner stadig om natten men nå somregel kun ca kl 23 og ca kl 04. En enorm forbedring! - her er han stadig i tremmesengen forresten, så han kommer seg ikke selv inn til oss om natten. Jeg har tenkt å la det være slik inntil han klarer å sove igjennem for jeg er litt redd hva han kan finne på å gjøre alene på kjøkkenet f eks kl 4 om morgenen. Det er jo ikke sikkert jeg hører ham om han ikke roper på meg men bare står opp og tror det er morgen...... Lykke til! Det er grusomt når man ikke får sammenhenge nattesøvn over så lang tid....
Underveis --> Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Det høres ut som om dere har kjørt dere inn i et negativt spor. Jeg ville kjøpt en dag/natt-klokke som visualiserer for barnet at det forstatt er natt. da er det enklere både for han og dere å gjennomføre at på natten sover man i egen seng. Jeg ville slått opp en feltseng på hans som slik at dere kan sove der inne i stedet for at han kommer inn til dere. Da får dere i alle fall sovet litt imellom slagene. Og SÅ er det nulltoleranse for soving i sengen deres. Hver eneste gang han kommer inn så er det å følge ham tilbake. Han skal sove hele natten i sin seng, men dere kan altså sove inne hos ham i stedet. Søvnen går i faser, og om han er vant til å våkne midt på natten og komme inn til dere, så vil han fortsette med det med mindre dere stanser det. Det gir et veldig dårlig søvnmønster for alle. Det blir sikkert en veldig slitsom periode, men jeg ville definitivt kjørt den harde linje" for jeg er virkelig fantastisk å kunne ha sengen for seg selv, og å sove natten igjennom for alle parter. Hvis dere snakker mye med ham på kveld og natterstid når han våkner, så slutt med det. Prating stimulerer, så minst mulig av det. Bare ta ham tilbake til sengen.
n74 Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Hva hvis en av dere legger dere på en ekstraseng/madrass inne hos han noen netter? Da får dere vendt han av med å gå inn til dere, men kan sovne inn igjen i sin egen seng, samtidig som han føler seg trygg på at en av dere er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå