Gå til innhold

Føde i Bergen... noen? er det så ille??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mange som er misfornøyd med å føde på Haukeland, så jeg blir jo naturligvis litt små bekymret..

Sist fødte jeg på Ahus og hadde en kjempe opplevelse, men nå er vi tilbake i hjembyen og gravid med andremann, og termin om 18 dager..

Kjenner jeg kvir meg litt..

Er det så ille???

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ingen anelse... Men de fremstår litt regidse, som f.eks i følgende artikkel:

http://nhi.no/forside/alltid-riktig-a-involvere-pasienten-mest-mulig-intervju-36301.html

Det kan jo være en grei artikkel å ha i bakhodet når dere skal samarbeide om det hva som er det beste for deg :)

Nå regner jeg med at du skal ha en vanlig fødsel. Uansett, vet jeg ikke hva annet som kan være ille med å føde i bergen- da dette ikke er et sykehus jeg må forholde meg til.

Skrevet

Har født på HUS to ganger, begge gangene på Storken. Har ingenting å sammenligne med, siden jeg ikke har født noe annet sted. Men jeg opplevde begge fødslene som helt greie, hverken mer eller mindre.

Første gangen fikk vi familierom på Storken, hvor jeg fødte, og fikk overnatte. Det var jo koselig, da kunne far være med. Andre gangen ble vi "sjusjet" avgårde før jeg var klar etter fødselen, fordi noen andre skulle føde på rommet. Det var veldig stressende. Alt en ønsker seg etter fødsel er jo ro og fred med barnet og far. Ikke å bli dyttet opp i en rullestol og trillet avgårde. Så mye avhenger nok av kapasitet og antall fødende akkurat den dagen du er der. Slik burde det ikke være!

Tror alle fødsler på sykehus er preget av at de faktisk er på nettopp et sykehus. Og sykehus er jo som regel sterile, ukoselige, travle, effektive, kalde osv. I den prosessen med å måtte kjøre til sykehuset, sjekke inn, vente, få tildelt rom, vente mer, hilse på personale, finne seg til rette på et fremmed sted/ rom, hilse på vaktskifte, bli undersøkt etc så slapper en jo ikke så mye av. En stresser mest sannsynlig litt, og da produseres adrenalin. Adrenalin gjør at fødselen stopper opp/ tar en pause, dermed blir fødselen lengre enn nødvendig.

For å slippe alt dette skal jeg føde hjemme, i mitt eget koselige hus. I mitt badekar, med min musikk, min mat, min seng, og en koselig jordmor som er der for meg hele tiden hvis jeg trenger det. Før, under og etter fødsel. Gleder meg:)

Så hvis du ikke vil utsettes for Haukeland, fød hjemme....

....eller reis til Voss? Har hørt så mye fint om de:)

Skrevet

KK Haukeland er en stor fødeklinikk i norsk målestokk, - og derfor er det selvsagt mange som har erfaringer derfra.

Det som er dumt er at det alltid er de som har en negativ fødselsopplevelse som har behov for å få frem historien sin. De fødende som har en positiv opplevelse, har ikke samme eksponeringsbehov. Slik vil det være overalt.

Jeg ville ikke hatt en negativ innstilling til KK på Haukeland. Jeg har bare positive opplevelser med fødsel her. Ingen i min vennekrets har noen negative erfaringer heller - med unntak av at et hastekeisersnitt kan fortone seg kritisk og skremmende uansett hvor det utføres. Det skal sies at det er mange barn i min vennekrets som har sett dagens lys på KK.

Jeg var veldig spent sist gang jeg var der, da jeg var førstegangsfødende, og som deg - hadde hengt meg opp i negative historier. Jeg ble veldig positivt overrasket, og er overhodet ikke engstelig for å føde her igjen nå i desember.

Men, som en over nevnte: Man må ikke glemme at dette er et sykehus. Et sykehus med meget stor trafikk, og til tider veldig hektisk aktivitet. Da er det alltid noen som føler at de kanskje ikke blir sett 100%.

Tror den beste måten å forberede seg på er å arbeide med innstillingen, og gjerne ikke forvente dronning-behandling når du skal føde, selv om dette for deg/dere; kanskje er en av livets store høydepunkt. Du er ikke på et SPA, eller et luksushotell - men på et sykehus - og forventningene bør være deretter.

En ting kan du være sikker på; fagmessig er du i de beste hender om noe spesielt skulle inntreffe under fødselen. Det har jeg alltid sett på som en stor trygghet i forhold til f.eks. Voss.

Ønsker deg lykke til, og kan bare avslutte med at; etter min erfaring har du ikke noe å grue deg til når det gjelder fødested!!!

Skrevet

takk!!! Jeg føler meg faktisk tryggere nå.. Så nå kan gullet bare komme.. Selv om termin ikke er før om 18 dager :)

Skrevet

Jeg opplevde noen få megger der oppe som tydeligvis aldri skulle hatt jobb som jordmødre, men så fantes det andre der med hjerte av gull. Men skal jammen bite fra meg denne gangen om noen gidder å svare meg surt. Men til de som gjorde om oppholdet fra helvete til veldig ok, skal ha veldig tusen takk, jeg er veldig takknemlige for at de var der! :-)

Annonse

Skrevet

Føder for andre gang på Voss, helt fantastisk personell og oppfølging:) har også født på kk og de kan ikke måle seg! Men det viktigste er å være trygg på det valget en gjør, da blir det stort sett bra:)

Skrevet

Har født to ganger på KK, både på føden og på storken. Alt i alt gode fødeopplevelser. Lå på fødeloftet etterpå, det var veldig greit. Synd at det tilbudet nå er fjernet. Spent på hvordan det blir på barsel denne gangen, men regner med at det går fint det og.

'

Skrevet

Nei. Det er ikke så ille. Jeg har født to ganger på storken og en på føden. Hadde en utrolig fin førstefødsel på storken, med en fantastisk jordmor. Sist fødsel følte jeg litt på at jordmor overlot oss litt til oss selv eneste, og vet ikke om de tenker at når man er flergangs så vet man hva man skal..

Syns i allefall de fødestuene jeg har hatt der er kjempefine. Det er flere sykehus hvor man ikke får anledning til alternative fødestuer, og da syns jeg kk burde ha et bedre rykte. Stort deilig bad med badekar og en normal dobbeltseng fremfor fødeseng. Jeg hadde med egen musikk, de hadde cd spiller, tente stearinlys og dempet belysningen. Fant frem sakkosekk, fødekrakk, prekestol, varmeflasker.Det er sykehus ja, men for meg som ikke kan føde hjemme er storken absolutt et godt alternativ

Jeg likte meg best på storken, men ønsker man epidural blir føden aktuell. Litt vansker med å uttale meg der da den fødselen var at vi mistet tvillinger halvveis, men ble møtt med masse god omsorg og de la til rette for at mannen fikk hvile der med meg. Selve rommet var lite og sykehuspreget. .

Skrevet

Fødte på Haukeland for 2 år siden, og må desverre si at det skal eg aldri mer. hadde en fæl opplevelse der, bare pga måten de gjør ting der oppe som ingen andre sykehus gjør. Denne gangen skal jeg føde på Voss, reiser opp på torsdag allerede :)

Så lenge en har en fødsel som går "etter boka" så er haukeland helt fint å føde på. Jeg begynte selv fødselen på storken, og bortsett fra at en jordmor stakk aku nåler i meg selv om jeg nektet, så hadde jeg ellrs en fin opplevelse der. Går også fint an å føde der med komplikasjoner, så lenge komplikasjonene går "etter boka". Det er først når ting går utenom "normalen" deres at haukeland blir et skremmende sted å være. For det er et veldig konservativt sykehus som har sine egne regler, regler som ikke kan brytes og som ingen andre sykehus har, Og det gikk på bekostning av min og barnets helse. Jordmødrene jeg hadde sa faktisk flere ganger under fødselen at hadde jeg vært på et annet sykehus hadde eg fått slik og sånn, men at på haukeland, som eneste sykehus i landet, ikke gjør ditt og datt. Legene var veldig arrogante og jeg fikk ikke den hjelpen jeg trengte.

Etter en fødsel som varte i 4 døgn ble det tilslutt hastesnitt, men da hadde jeg vært så lenge i fødsel at jeg fikk blodforgiftning! Ingen andre sykehus hadde latt det gå så langt, men de reglene...

Så vet jeg at folk har forskjellige opplevelser på barsel. De jeg kjenner som har vært på barsel 2 har syntes det har vært ok. Jeg var på barsel 1, der ligger de som da er syke etter fødsel. Og der var det svært lite folk på jobb. Ingen hadde tid. Jeg klarte ikke komme meg ut av sengen pga KS, min mann fikk ikke være der å hjelpe meg, og når babyen gråt klarte jeg ikke løfte henne opp, måtte ringe på hjelp. Kunne ta opp til en halvtime før de kom... og ingen hjalp meg med amming. Ikke fikk jeg info om fødselen, om hva jeg kunne eller kke kunne gjøre etter ks. Og de hadde ikke tid til å ta en utskrivningssamtale med meg. Jeg hadde en forferdelig barselstid pga haukeland og ikke kommet over det enda.

Så nå er jeg veldig spent på hvordan de er på Voss. Men regenr med at far få bo der og hjelpe meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...