Gå til innhold

er det noe og tjene på utleie.??

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har lyst til og kjøpe opp leiligheter, og pusse opp, så leie ut. men lurer på om det er noe og tjene på det.??

noen som vet,.?

Skrevet

Det kommer an på innkjøpspris, hvor mye du bruker på oppussing og hva leieinntektene er i området. Og selvfølgelig vil det ta maaange år å tjene inn det du har brukt.

Skrevet

Du vil antagelig ikke tjene noe særlig penger så lenge du har lån på leiligheten, men du investerer jo i fast eiendom og det er en utrolig sikker sparemåte.

Det er jo en super pensjonsforsikring, når lånet er nedbetalt vil du ha en fast leieinntekt å spe på lønnen din med.

Skrevet

har sett litt på leiligheter, og fins leiligheter her til 700.000 kr. trengs litt jobb men trenger ikke koste all verden.

leilighet for 700.000 kr og med egenandel på 200.000 kr. så er det jo bare 3120 i lån, + 600 i felleskostnader.

og her kan man ta 6500 kr i leie, og det som vi da får inne ekstra vil betale ned leilighets lånet fortere. så blir jo 2780 ekstra nedbetaling på leilighet,.

har lyst til og kjøpe opp først en leilighet, så flere etterhvert som pengene rekker til det,.

Skrevet

Herregud for ett dumt spørsmål eiendom er det sikreste man kan ha om man har råd til å sitte på det i nedgangstider som nå.

Leiemarkedet består av tilbud og etterspørsel. Stor forskjell på Oslo og feks Sogndal, men man kan tjene gode penger begge plasser.

Gå til banken legg opp en plan de låner gladlig ut om du har ett økonomisk sunt prospekt til dem.

Skrevet

Husk at dere må skatte av utleien, dere sitter slettes ikke igjen med 2780 i netto overskudd...

Skrevet

trdde det var skattefri inntekt,.

samt at det er andre regler om man betaler inn alt på lån,.

Skrevet

Og hva med kommunale avgifter og strøm? Ligger det i de 6500, eller skal de betales ekstra?

Siden dere skal leie ut en leilighet hvor dere ikke selv bor i huset er det full skatt.

Virker ikke som dere har regnet godt over dette.

Noen penger må også holdes igjen til vedlikehold.

Skrevet

2780 i inntekter blir det neppe. Selv med fellesutgifter tilkommer det fort en del til andre utgifter. Litt avhengig av hva fellesutgiftene dekker så vil dere jo fortsatt være økonomisk ansvarlig for en del mer enn bare lånet.

Skrevet

all utleie i bolig man ikke bor 2/3 i selv må man betale 28 % skatt av , man er og pliktig til forsikringer osv

Skrevet

nope!

Kun skattefritt hvis du leier ut mindre enn 50% av den boligen du bor i selv.

Derfor er det lukrativt å leie ut en kjellerleilighet f.eks

Skrevet

felleskostadene dekker det meste. men har ikke bestemt oss for leilighet eller hus, og hvor mye vi vil legge i det. og om det er noe for oss og tjene. derfor ejg spurte.

Skrevet

Om dere tar 6500 i leie går 1820 bort i skatt. La oss si det går 500 ekstra i andre utgifter (som feieavgift, vann, forsikring, kabel eller annet som felleskostnader ikke dekker). Så må dere regne med ettpar tusenlapper i mnd på vedlikehold i snitt (å feks skifte varmtvannsberederen koster fort 10.000 kr når den tid kommer, ny ytterdør rundt 8000). Så jeg hadde aldri villet gå inn for noe slikt med så lite overskudd, med mindre jeg var såpass formuende at jeg hadde tålt å ha ekstra utgifter på leiligheten de første 10 årene, og vært sikker på at jeg kunne selge med solig overskudd.

Jeg leier ut min gamle leilighet fordi jeg ikke får den solgt. Taper ca 2000 i mnd på den, men heller det enn å la den stå tom da. Men jeg gjør det altså for å berge økonomien, ikke for å investere og bli rik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...