Gå til innhold

Til alle nybakte mødre- om flaske og smokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting som jeg skulle ønske at noen hadde fortalt meg da jeg ble mamma for snart fem mnd siden: dersom babyen deres tar flaske og/eller smokk i begynnelsen, så ikke legg dette bort! Faren er at de glemmer hvordan flasken/smokken funker, og det gjør i så fall livet en smule mer vanskelig;-) Min datter tok flaske da hun var fire uker (vi ventet de obligatoriske fire ukene som alle ammehjelpere snakker om), men så gjorde vi den tabben å legge bort flasken. Egentlig ubevisst, men ammingen gikk så bra så vi hadde ikke behov for å gi på flaske. Nå skjønner hun ikke bæret av hvordan flasken funker, noe som gjør at snuppa er avhengig av meg for mat hver tredje time, og da er det ikke mye jeg får gjort utenfor huset alene før jeg må hjem igjen. Har sååååå lyst på en jentekveld mens pappaen legger henne og gir siste måltid på flaske..... OG smokk tar hun heller ikke. Så vi har det litt mer vanskelig med å få roet henne enn andre som har babyer som tar smokk.

Jeg mener ikke å klage med dette innlegget, for vi har det jo superkos med lille sweety, men jeg har virkelig vært lei meg for at ingen fortalte meg om dette. Pp HS og sykehuset er det så mye fokus på dette med sugeforvirring og smokk er bannlyst, men verden er ikke like sort/hvit som de skal ha det til. Og det er ikke de som skal trøste babyene våre om kvelden eller sitte stuck hjemme med babyen på puppen uten noe annet alternativ de gangene man virkelig hadde trengt det. Så ladies- hold flasken ved like noen ganger i uken og begynn tidlig med smokken!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et veldig godt innspill, du burde poste det på 3. trimester, det er jo de som snart skal ut i det:)

Vi har vært flaskebarn hele tiden. Han var 3 mnd. fortidig født, så han hadde fått sonde og vi fikk aldri til noen amming. Ikke hadde jeg krefter eller overskudd til og fortsette mer når vi kom hjem etter to mnd. på sykehus....

Mini har har aldri tatt smokk eller. Men det har ikke vært noe problem for vår del. Han har aldri vært syk, sover bra og nå har jeg tenkt mange ganger at jeg er litt glad for det:) Ikke trenger vi avvending og ikke stå opp om natten og putte den inn når den har falt ut:)

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt! Det er tungt når hun alltid er avhengig av deg. Har hørt om andre med samme problem. Jeg ville kanskje øvd litt mer med flaske? Min har tatt flaske hele veien (vi har jo ikke stoppet), men smokken er verre. Jeg har prøvd alle smokker som er og det er et par av de hun ikke blir illsinna med når vi putter inn. Men, vi må sitte å holde den inne lenge før hun kan ligge å sutte for seg selv litt. Men det er verdt det for hun sovner da etterhvert. Byssing osv funker ikke på denne her, hun sovner men våkner igjen med en gang vi legger ned. Da er det enklere å sitte med sutten i kurven hennes så hun sovner der. Da kan vi bare bære henne inn i den på soverommet etterhvert. Så jeg ville bare prøvd igjen og igjen for det er veldig godt for mor og få en pause en gang iblant også! Da har vi så mye mer energi og glede å gi de små etterpå også:) Lykke til!

Skrevet

veldig bra innlegg:)

Nå har min vært flaskebarn fra hun ble født. Fikk aldri nok melk.

Men jeg vet om mange der mor har pumpet seg i løpet av dagen når melkeproduksjonen er høy, og gitt på flaske om kvelden når produksjon er lavere. Barnet sover også bedre om natten...

Det er jo også et gyldent øyeblikk for far og gi mat. Mitt barn har fått veldig god kontakt med far, og far har kunne ta mye del i mating siden hun har fått mye flaske.

Skrevet

Hat du prøvd tommee tippiee flaska? Den ligner på en pupp og smokken blir god og myk når det kommer varm melk ut fra den;) Regner med at pappan har prøvd å gi flaska? Her er det mye enklere når pappan gjør det,hun kan godt finne på å nekte når jeg skal gi henne flaske!

Skrevet

Overhørte ei jordmor på barselen da ei ikke fikk til å amme og ungen nektet flaske. Når hun gav så gikk det bedre, og moren så meget skuffet ut.

Hun sa at grunnen til at ungen tok flasken hos henne var: jeg lukter ikke pupp ;)

Skrevet

Vi gjorde samme feil med nummer en! Hun tok flaske da hun var 5 uker. Neste gang hun tok den var hun over 7 måneder og undertegndede var helt utslitt av ammingen:p

Når ammingen den gangen i tillegg var trøblete var jeg veldig bevisst på at flasken skulle introduseres tidlig med nummer to, og opprettholdes med jevne mellomrom. Det funker foreløbig:)

Og så tar han smokk i tillegg:) Den personen som oppfant smokken burde ha fått nobelprisen! Den skaper hvertfall fred i heimen her!

Ha en feiende flott flaskedag!

Skrevet

Jeg bare sier: heldige er dere som har babyer som tar flaske! her har det aldri vært intensjon å ikke amme, men det å ikke ha et alternativ til puppen er så utrolig kipt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet dra tidlig hjem fra middager, lunsjer o.lign med venninner fordi jeg må amme. Vært i to brylluper der jeg ikke fikk med meg hovedretten fordi bebis skulle ha mat. Da hadde det vært så deilig med en flaske gitt av barnevakten! Så kunne jeg pumpe meg når timingen var litt bedre;)

På oppfordring fra "Tirilgirl har nå blitt mamma" skal jeg poste innlegget på 3. trimester- for dette er noe jeg virkelig brenner for. Og til dere andre- jeg fortsette å prøve med både flaske og smokk, en dag SKAL det gå:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...