Gå til innhold

Nå gir jeg snart opp amminga....huff!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er lillegutt snart 2 uker,og amminga er like smertefullt! Brystvortene er såå såre, og lillegutt tar opptil en halv time på hver ametokt, og ofte bare 2 timer mellom hver. Har smørt med ørten forskjellige kremer,lufttørker, og må bruke skjold innimellom for å overleve...hva mer kan jeg gjøre?? gir snart opp hele amminga....*lei meg* Noen med gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg! Har dessverre ingen gode råd, annet enn at du må fortsette å smøre med mm og lufttørke etter endt amming. Det føles helt sikkert ikke slik nå, men det går over.

Jeg var kjempesår selv, blodet rant, og jeg så aldri for meg at dette skulle gå, eller at ammingen noensinne skulle bli koselig. Men det ble det. Og jeg er veldig glad i dag at jeg ikke ga opp, for vi koser oss veldig med ammestundene vi har sammen.

I perioder klinte jeg brystvortene inn med purelan og kompresser i tillegg til mm og lufttørking. Alle snakket om at barnet måtte ha riktig tak på brystet, men det fikk jeg vel egentlig aldri til pga store brystknopper, så her ble det herding rett og slett som ga resultat.

Masse lykke til, og husk hvis det ikke går så har du gjort en super innsats! Alle barn trenger mest en glad og fornøyd mamma.

Skrevet

Uff, kjenner meg igjen i det du skriver :(

Jeg hadde det sånn hele den første uka, helt forferdelig vondt. Følte det også ble veldig psykisk :/

Jeg begynte å bruke brystskjold hele tiden.. Viss det ikke hadde vert for de så måtte jeg bare gitt opp hele amminga.. Nå går det kjempefint :)

Vet at helsesøstrene helst ikke ambefaler brystskjold, men for meg funker det. Du kan jo prøve å bruke brystskjolda en periode, til det eventuelt blir bedre?

Lykke til ivertfall:)

Skrevet

jeg gikk i veldig løse singleter og brukte purelan og simplex(øyesalve som er fantastisk på såre brystvorter og ikke farlig for barnet) om hverandre. brukte også brystskjold noen ganger. men jeg pumpet meg mest og ga heller litt mme i beger så lillegutt ble ordentlig mett. når de værste skorpene er borte så legger du babyen til igjen og herd litt og litt. jeg holdt på i 3 uker etter fødsel med herding og sårhet men ammer ennå i dag(snart 7 mnd) og er utrolig glad for at jeg ikke ga meg der og da:) lykke til og håper det går bra. og må du gi deg så ikke glem at du prøvde iherdig. det er jo grenser for hva man skal gjennomgå også.

Skrevet

Hmm.. dette var som jeg skulle skrevet det sjøl.. de to første ukene, heilt til jeg skjønte at vårt problem var feil sugetak:( fikk henne på brystet heilt riktig,men så skled ho ned og lå til sist med bare vorta å sugde på den.. sjekka ammehjelpen.no og så de videoene om riktig ammeteknikk-skjønte det da.

Kan det være dette dere og sliter med?

Skrevet

Jeg gråt og bannet hver gang jeg måtte legge til lillegutt på begynnelsen. Sendte stebarna og alle som måtte være i nærheten bort hver gang jeg måtte amme for det var så vondt. Gråt når jeg dusjet fordi det gjorde vondt med vann på puppene, klarte ikke ha på BH fordi det gjorde så vondt. Sånn vi klarte å løse det var at jeg pumpet for å få i gang produksjonen mens mannen min ga MME til lillegutt. Så jeg "hoppet over" en del amminger for å la puppene hvile. Det var utrolig tøft for psyken å føle at jeg ikke klarte å gjøre jobben som mamma, men daglige telefoner til ammehjelpen gjorde at jeg orket å fortsette. Nå koser jeg meg med ammestundene våre, men hater fortsatt pumpa, den minner meg om dårlige dager...

Lykke til! Husk at barn overlever på MME også, det er viktigere at du har det bra!

Skrevet

Hei;

Hadde det på samme måte som deg. Det som hjalp for meg etterhvert var å amme babyen i tvillingstilling, altså feil vei. Kjøpte også en cosyfix ammepute slik at babyen lå helt stabilt. Dyr, men verdt pengene.

Skrevet

huff huff huff..... ikke greit, men tror dessverre at dette er sånn det er for de fleste i starten!...... du må bare holde ut for JA det blir bedre!! jeg hadde det sånn i 4-5 uker dessverre... men det som jeg fant ut var at jeg ammet kun fra det ene brystet i ca 3 dager sånn at det andre fikk hvile og omvendt.. det skulle jeg nok gjort tidligerer og.... dte funket ihvertfall kjempebra!! da fikk det ene brystet grodd nok til at det ikke gjorde vondt lenger.... så pumpet jeg meg forsiktig noen dager, bare sånn at far kunne gi det på flaske på kvelden.. det hjalp også!!!

Det er jo ikke lenge siden du fødte så prøv å holde ut litt til.... som sagt er dette sånn de fleste har det tror jeg... og det at du ammer hver 2 time er heller ikke uvanlig..... mini her hang ved puppen de første 6 ukene.. hva vi mødre skal igjenneom... jeg husker jeg gråt før amming i starten.. men nå er dte bare kos og jeg er såååå glad for at jeg ikke gav opp!!

Tvi tvi og masse klemmer til deg!!!!

Skrevet

Jeg vil bare starte med å si at dersom du ikke klarer å amme mer er det helt greit!! Det er utrolig tungt å gi opp ammingen fordi man alltid hører at dette er det beste for barnet og at man bare må holde ut så blir det bedre..men av og til må man kaste inn håndkle og begynne å gi mme for å klare å fungere som mamma. Og hva er egentlig det beste for barnet; jo, en mamma som klarer å kose seg med sitt barn!

Jeg har nå vært gjennom dette to ganger. Første gang presset jeg meg til å amme i 3 1/2 mnd, men jeg ble ikke bedre dessverre! Jeg gråt hver eneste natt når jeg skulle amme pga smerter og grudde meg til min datter skulle våkne for da ville hun ha mat! Sånn skal det ikke være, uansett hva andre sier! Denne gangen holdt jeg ut i 3 uker, men klok av skade ga jeg meg før jeg ble fullstendig utslitt av amming, pumping og flasking om hverandre! Så jeg vil presisere at det er lov å "gi opp" og babyen får det like bra med mme!!:-) Jeg angrer ikke et sekund på de valgene jeg har tatt og for meg var det en lettelse med engang jeg bestemte meg for å slutte å amme. Jeg fikk mer overskudd og ble en lykkeligere mor for mine barn!

Det virker som du har lyst til å prøve litt til så da vil jeg råde deg til å sjekke om du har sopp, prøv albueskjell (det kan hjelpe litt på dersom du har sår) og du kan pumpe og gi mm på flaske eller i kopp en periode slik at brystene får hvile litt. Ellers må du selv avgjøre hva som kjennes best for deg, om du er motivert til å fortsette så gjør du det, og dersom du kjenner at du ikke klarer mer så slutter du! Enkelt å si, men ikke så enkelt å gjøre, tro meg jeg vet! Du vet hva som er best for deg og ditt barn!

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd og svar! dere er gode!!

Jeg ammet min første i 8 mnd og koste meg helt til slutt. Hadde ikke slike problemer med han, og kjenner jeg er på nippet til å gi opp her nå. MEN skal prøve å pumpe meg i morgen og gi puppene litt hvile og se om det kan gå seg litt til her. Har så lyst at det skal fungere!! albuekjell skal prøves!!

Hjelper ikke på med en unge som henger som en klegg etter puppen heller...stakkars...jeg blir like sinna hver gang han skriker på mat! :-(

Skrevet

Samme bås her ja! Ga opp etter 8 uker med smerter. Var tøft å ta det valget jeg tok, men når det var gjort var det en kjempe lettelse. Jeg har ingen opplevelse av god amming dessverre, men håper det går bedre med neste mann! Uansett, hør på deg selv og gjør det som er best for deg. Så blir det bra:)

Skrevet

Jeg er ammehjelper (ammehjelpen.no).

Først: det er ikke unormalt å die en halv time for barn på 2 uker - det er faktisk gjennomsnittet - og heller ikke at de vil ha mat hver annen time. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/57/Ammingens-varighet og http://ammehjelpen.no/artikkel/15/Ammingens-hyppighet

Samtidig er det utrolig slitsomt når det er så vondt, og da hjelper det ingenting om det er aldri så normalt...

Det viktigste er å finne ut HVORFOR det gjør så vondt. Det er nemlig ikke normalt. Det som er normalt er at det gjør litt vondt og er sårt de første dagene, men det skal bli bedre, og det skal ikke være uutholdelig vondt.

Har noen nevnt noe om dårlig sugetak/teknikk for deg, enten på sykehuset eller på helsestasjonen? Det beste er om en ammekyndig kan se på deg og barnet mens dere ammer, og korrigere evt dårlig teknikk. Nest best er det kanskje om du ser på videoene på http://www.ammehjelpen.no/video

Har du førsøkt andre ammestillinger? Å amme i "tvillingstilling" avlaster ofte, det samme med liggende amming. Du finner begge deler demonstrert på http://www.ammehjelpen.no/video

En vanlig årsak til sårhet er kort tungebånd hos barnet. Ofte - men ikke alltid - vil du se at barnets tungespiss er hjerteformet (feks når det gråter). Behandlingen er å klippe tungbåndet, dette gjøres hos barnelege og er nesten ikke vondt, og de fleste opplever øyeblikkelig bedring. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/98/Tungeband-stramtkort

Ang skjold: dersom du synes det fungerer bedre å bruke skjold enn å amme uten, så bruk for all del skjoldet!

Skrevet

Stå på! Det gjorde vondt lenge syntes jeg, og lille spiste BARE med ammeskjold.

Beste råd er å bare la puppene fly villt så mye du kan, bruke god salve og prøve alle ammestillinger du kan tenke deg til. :)

Skrevet

Jeg ga opp hele amminga etter 2-3 dager. Ja, jeg var sår men mest fordi jeg rett og slett ikke orket det. Ble altfor stress. Pumpet meg istedet og ga han d + MME.

Nå har jeg i tillegg sluttet å pumpe meg og gir han kun MME. Føler ikke at jeg har sviktet i morsrollen. D passet rett og slett ikke for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...