Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei snuppa mi er 5 1/2 mnd og har de siste dagene prøvd å bæsje, men får det ikke til. Jeg delammer, og i tillegg får hun 2 grøtmåltid for dag. Har også noen dager gitt henne litt pære, eple eller annen pure. Til hvert grøtmåltid får hun ett par skjeer med sviskemos, og blir tilbydt vann (Men drikker ikke så masse av det) Og i går ga jeg henne ett helt glass sviskemos, og i dag har hun drukket 40 ml sviskesaft. Men fortsatt får hun ikke ut bæsjen, hun plages litt av dette i perioder av dagen. Vi har ikke prøvd malt enda, tenkte jeg skulle kjøpe det i morgen..

Noen med erfaring?? Hvor mye sviskemos/saft gir dere? Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei... det kan kanskje hjelpe å la henne ligge så mye som mulig på magen å kave... eller massere føttene hennes forsiktig mens du presser beina litt opp mot magen når hun ligger på ryggen... ?..... ellers er det vel bare å vente og brått kommer allt ut tenker jeg:) så lenge det ikke er flere dager siden hun bæsjet og hun ikke er kjempeplaget burde dte gå fint.... kanksje bare gi henne mm eller mme ikveld istedenfor grøt? .... tvi tvi:)

Skrevet

Få tak i en engangssprøyte på apoteket. (5 ml)

Fyll denne med lunkent vann, sprøyt opp i stumpen på babyen. Ta på bleia, og vent mens du feks masserer magen forsiktig eller trykker bena oppover.

Da skal det komme ut ila et minutt eller to hvis det var hardt og forstoppet. Det er greit å få løst opp proppen, sviskemosen virker mer på neste omgang.. ikke på det som allerede er hardt..

Bruk så sviskemos forebyggende.

Jeg lager det selv, av en pose svisker som jeg koker opp med et par dl vann, og moser med stavmikser. Gir en god teskje av dette i grøten hver dag, da funker det veldig bra.

Min knott ble også forstoppet da jeg begynte med grøt.

Hvis babyen drikker for lite vann, kan du gi halv mengde mme pulver hvis du gir en flaske i blant. Feks en slik flaske om dagen.. da får hun i seg endel ekstra vann.

Skrevet

vann er veldig viktig for fordøyelsen, så fortsett med å tilby vann til fast føde.

lag hjemmelaget sviskemos, bruk økologiske svisker, de er fri for konserveringsmiddel, mange babyer kan reagere på konserveringsmidlene i sviskene og de anbefaler derfor å ikke bruke de.

jeg brukte urtekram sine, kjempegode og veldig søte. saften du får fra kokingen tar du vare på og bruker til å lage grøt med.

Hjemmelaget sviskemos er mye mere virkningsfull enn den du kjøper på glass, så prøv deg frem med hvor mye du trenger gi.

http://mamma-i-eksil.blogspot.com/2011/05/yummy-fruktmos-for-sma-mager-4-6-mnd.html

Skrevet

Tusen takk for gode tips.. Heldigvis så fikk lille snuppa mi endelig presset ut 3 harde klumper i kveld, så da håper jeg resten kommer i morgen..

Skrevet

Jeg bruker en ts malt i hver grøtporsjon, syns ikke det har sånn fantastisk effekt, men burde kanskje bruke mer?.

Gir også sviske og/eller aprikosmos innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...