Gå til innhold

småspist, eller bare psykisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren til sambo på 5 er hos oss annenhver helg pluss en dag i uken. Hun spiser alltid veldig lite, (noen enkelte ting som feks taco spiser hun mye av når vi har det) Hovedproblemet er egentlig frokosten.

Hun spiser feks ett halvt knekkebrød, eller 3-4 små biter av en brødskive og sier hun er mett.

De andre barna spiser godt og alle får tilbud om feks yoghurt etter de har spist noe annet først. Uten at det biter på.

Vi har spurt hva hun har av pålegg hjemme hos mor, og det er de samme påleggstypene vi serverer her også. Jeg har begynt å kanskje tenke at det er psykisk istedenfor om man er sulten eller ikke. Hun vil sjelden prate om det er noe som plager henne, og det virker som hun bærer på mye inni seg, men sier ingen ting. Far har spurt mor om hvordan hun spiser hjemme, men der spiser hun visstnok 4-5 skiver til frokost og masse mat ellers.Det har aldri vært tilfelle at hun har spist mer enn maks 2 skiver en skjelden gang sier far.

Hun har også ofte vondt i magen sier hun og det kan komme sånn veldig brått, når feks noe ikke helt går hennes vei.

Noen som har noen meninger eller synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synst dere bør ha god dialog med mor og fortelle at dere er bekymret. Kanskje hun kan få noe mer ut av jenta om hvorfor hun spiser så lite. Ikke alle spørsmål har svar. Kanskje jenta ikke vet hvorfor selv, men det er verdt å prøve.

Tror alle skilsmissebarn også har godt av å se foreldre med nye partnere sammen. For å se med egne øyne at alle er venner og at alt er ok. Hva med å invitere?

Hjemmet ditt må også være hennes. Føler hun seg til bry? Har hun sin egen stol rundt bordet?

Mestring gjør barn stolte. Hva med at dere lager middag sammen?!.

Skrevet

Hun har bodd annenhver helg hos meg siden hun var ett år, og er nå 5,5 så problemet ligger nok ikke i at det er nytt eller noe. Faren og jeg ble sammen når jenta var bare 7mnd. Hun har også egen stol ved bordet.

Det er stort sett ikke middagene som er problemet, men alle de andre måltidene hvor hun ikke spiser stort.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Det er prisverdig at du bryr deg :-).

Jeg tenker en litt annen retning enn psyken hennes. Noen barn (og voksne) er rett og slett ikke så veldig glade i brødmat. Har dere sjekket om hun spiser bedre om hun får tilbud om varm mat til de andre måltidene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...