Gå til innhold

Noen som hadde svangerskapsdiabetes her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk dette påvist, men slapp bruke insulin. Baby var stor ved fødsel, og vekta er i dag også høy. Han er nå 5.5 mnd.

Det jeg lurer på er om det er noen med samme diagnose, og om dere har blitt ekstra fulgt opp etter at barnet har kommet ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsdiabetes med bruk av insulin. Siden babyen var frisk og ikke hadde problemer pga det så har vi ikke hatt noe ekstra oppfølging.

Skrevet

Hei! Jeg hadde svangerskapsdiabetes. Baby var 2950 ved fødsel (termin) Hun har vært frisk og rask hele veien så ingen ekstra oppfølging på henne.

Skrevet

Takk for svar. Ble babyene deres sjekket ekstra mtp mors svangerskapsdiabetes på sykehuset, hvis ja, vet dere hva som ble sjekket?

Har dere vært og tatt glucosebelastningstest etter fødsel? Jeg har ikke tatt den, får det ikke til, for den lille sover så kort tid av gangen. Så jeg må finne barnevakt. Men har målt blodsukker og langtidsblodsukker som var ok.

Skrevet

På sykehuset i Kristiansand er det rutine at babyen blir på nyfødtposten et eller to døgn når moren har hatt svangerskapsdiabetes. Jeg er usikker på hva de sjekker der, jeg var så dårlig etter fødsel at jeg ikke kom meg ut av senga en gang...

Har ikke tatt glukosebelastning etterpå heller. Hvis langtidssukker og blodsukker er fint så burde det ikke være nødvendig.

Skrevet

Hei igjen.

Jeg kom på nå at det er forskjell på oppfølgning etter fødsel på de som har kostholdsregulert diabetes og de som går på insulin. De som trenger insulin må føde på sykehus med nyfødt avdelinger,og oppfølgningen blir vel annerledes da.

Skrevet

Hei. Jeg hadde svangerskaps diabetes,men brukte ikke innsulin. Babyen fikk oppfølging på lavt blodsukker første 2 døgn etter fødselen.Ellers er det den gravide det er "farlig"for etter fødselen,med dette mener jeg økt risiko for diabetes 2.Man skal derfor ta en ny glukosebelastnings test 3 mnd etter fødselen. Jeg er heldigvis kvitt det.

Skrevet

Jeg tok også belastningen 3 mnd etter fødsel og den var helt fin, men vi som fikk svangerskapsdiabetes har hele 50% sjans for å utvikle diabetes 2 senere i livet. Viktig å passe på vekt og kosthold.

Da jeg fødte sa de at de hadde sluttet å fjerne babyen fra mor om det bare var svangerskapsdiabetes. De sa det var veldig skjelden det var noe med babyen om mor ikke var insulinregulert.

Jeg hadde barnevakt til min lille når jeg tok belastningen for jeg visste jeg kom til å bli i skikkelig dårlig form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...