Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår på 6 og ein halv mnd snur seg fortsatt ikke fra rygg-mage, eller mage-rygg. Kommer ikke over på sida heller. Noen tips til hvordan trene han opp? Bør han ligge mest på rygg eller mage når han ligger på gulvet? Kjenner at jeg begynner å stresse dette litt. Står heller ikke med strake bein i fanger, Er født 3 veker for tidlig, men det bør vel ikke ha noe å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er vesla født 4 uker før terminen, men lutvikler seg normalt.. det er stor forskjell på når de lærer ting. :) såg ut til at vesla ikke kom til å lære å snu seg så tidlig, men lærte plutselig.. vi legger henne alltid på ryggen, men snur seg over med null problem.. hun lærte det helt av seg selv.. dette kom da hun var ca 4,5 mnd.. er nå 6,5 mnd og drive rmed det samme.. har liksom stoppet opp.. men har også ei venninne som har en sønn som er 6 mnd og han vil ikke snu seg.. så det er veldig forskjellig.. :)

det kommer nok skal du se. :)

Skrevet

da ville jeg latt han ligge mest på magen siden det er da de trener og styrker musklene i ryggen og nakken:) ingen fasit på når ting skal skje så ikke stress over det!! det kommer plutselig :) du kan øve styrke når han ligger på ryggen også, ved å la han gripe deg i fingrene og så dra han forsiktig(i hans tempo) opp i armene slik at han må øve seg på å løfte hodet opp fra gulvet... ta litt og litt hver dag så skal du nok se at han snurrer rundt snart:)

Skrevet

Hei!

Det er ingen grunn til å stresse ennå, unger gjør ting i sitt eget tempo!

Selv har jeg en baby som har vært tidlig ute, men det har nok mye med personlige egenskaper å gjøre også. Uansett, jeg brukte å "øve " med henne da hun lå på rygg. Jeg brukte en rangle som jeg ristet litt på så dne laget lyd over hodet hennes, sånn at hun måtte vri på hodet for å se hvor lyden kom fra. Etterhver begynte hun også å bevege armene mot rangla. Dette førte til at hun strakk seg og fikk til den bevegelsen som skal til for å komme over fra rygg til mage:)

Det er nok viktig å la henne ligge på magen også...men som sagt, noen barn er rett og slett ikke interessert i å lære seg dette før de er både 7 og 8 måneder, så det kommer nok skal du se:)

Lykke til - det er så gøy når de først klarer det!!!

Skrevet

Øvelse 1: La han ligge på rygg å dra forsiktig i overarmen oppover, slik at han må løfte nakken fra underlaget, og rolig nedover. Hodet må gå rett frem. Gi "beskjed"/ oppfordre til å reise hodet slik at du ikke bare drar i armene. Slipp rolig ned. Gjør dette ca. 5 ganger 3 ganger daglig.

Øvelse 2: Legg han på siden og hold hånden din på hoften hans mens du vrikker litt frem og tilbake. Da får han trent de nakke-og ryggmusklene som de bruker når de snur seg. Oppfordre han gjerne til å løfte hode i sideleiet. Snu på andre siden og gjenta.

Disse øvelsene hjalp vår tøtta i tillegg til at hun lå mye (ca. 10-15min 5-6 ganger daglig) på mage med masse leker rundt. Det kan også hende at han har låsninger i nakken som kan knekkes opp på fysio.

Skrevet

Tusen takk for god hjelp.:) Dette må jeg prøve:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...