Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Altså sitter de rolig, å er opptatt av maten og spiser opp ? Her føles det neste umulig, må "lure" i han ved å prate om ting samtidig noen ganger, om han ikke har spist særlig på hele dagen.. Er jo feil og gjøre det slik,men fælt å legge han uten at han har spist noe særlig på hele dagen ! Har prøvd å lagd ulike ting og...Tips mottas med takk
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 23. oktober 2011 #2 Skrevet 23. oktober 2011 Barn er ulike, og apetitt går gjerne litt i bølger. Eldstemann på 9 år har alltid spist enorme mengder med mat i forhold til jevnaldrende. Som 2 åring kunne han sitte og spise i opp til en halvtime ved middagen, og da spiste han hele tiden, men langsomt. Nå har det vel jevnet seg ut litt, men som liten måtte de ansatte i bhg stadig kommentere hvor mye han spiste. Han er også stor for alderen (ikke rund, men veldig lang og passe tung i forhold til høyden sin), så det kan ha noe å si. Mellomste på 7 år har spist mer normale porsjoner, og kjapt og effektivt. Ned med maten fort, og så leke videre. Han har aldri vært noe videre tilsnakkende når han spiser. Fullt fokus på det han gjør, og fort ferdig. Han er helt normalt lang og tung for alderen. 4 åringen vår spiser i perioder som en liten fuglunge. Han har lange perioder (også som 2 åring) der han knapt spiser synes vi. Et par tygg av skiven, og han er mett. 4-5 munnfuller middag osv. Og han snakker nesten kronisk ved bordet, lar seg distrahere av alt mulig og må minnes på å bli sittende til han faktisk er mett. Han er vel ganske normalt lang for alderen, men litt slank. Jeg tenker at så lenge han vokser og er frisk og rask, så får det heller være at han spiser lite. Det han spiser er jo jevnt over sunt og næringsrikt. Og så har han korte perioder der han spiser mye. 2 åringen vår ligner på 4 åringen her. Hun har perioder der hun spiser passe mye, og så perioder er hun knapt spiser noe i løpet av en hel dag. Da hun var baby og fram til rundt 13-14 mnd, spiste hun masse, og hun var da også ganske så rund og god. Hun har gått ned flere hakk på skjemaet og er nå mer passe i forhold til lengden sin, og vil nok enda med å bli slank, akkurat som 4 åringen vår. Hun har for det meste fokus på mat mens hun spiser, men blir fort ferdig, og vil da bare tulle. Eller hun er tydeligvis ikke sulten når maten kommer, og bare tuller. Ble ikke så mase tips her egentlig. Jeg tror at barn spiser det som de trenger så lenge de ikke er syke. Ikke stress med gutten din du. Tilby sunn og næringsrik mat ved faste måltider, lag en koselig atmosfære rundt bordet, og ikke lokk eller lur i ham noe selv om du mener han burde spise. Er han sulten, så spiser han. Når du lager til middag kan du jo gjerne la ham sitte med deg og så biter av salat, tomat gulrot el av det du skjærer opp og har i middagen. Da får han i hvertfall i seg viktige næringsstoffer.
elma82 Skrevet 23. oktober 2011 #3 Skrevet 23. oktober 2011 Toåringen her spiser som regel mye, og enten konsentrerer han seg om maten og spiser det han vil ha til han er mett, eller så vil han ikke ha og da stikker han fra bordet. Som regel det første. Han er glad i mat, men det er jo selvsagt ganger han ikke vil ha middag, men da spiser han desto mer til kveldsmat. Jeg har merket at hvis vi "maser"/fokuserer på at han skal spise middag hvis han ikke vil så blir alt bare verre. Så det gjør vi ikke. Men så spiser han jo godt til alle andre måltider, da, så det er jo ikke helt det samme. Han elsker forresten yoghurt med havregryn til kveldsmat. Men det har du kanskje prøvd? Hva med smoohtie med yoghurt, bær, banan og litt havregryn? Kanskje det er greiere å drikke maten av og til?
Giss Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 2-åringen her spiser ok mengder. Men jeg vil ikke påstå at han konsentrerer seg om maten. Han spiser litt, leker litt med gaflen, smuldrer opp poteten, spiser et par biter til, putter en potetbit i glasset, rører rundt, spiser en bit til, lager mønster i sausen med gaflen, spiser en bit, kaster en potetbit på gulvet og ser opp for å se om vi har sett det, finner en potetbit på stolen, spiser den, ser at storesøster drikker og gjør det samme selv, ser om det går an å spise med feil ende av gaflen, spiser en bit med fingrene i stedet, forsøker å tørke fingrene av på Pappas erme, mister gaflen på gulvet, spiser en bit til med fingrene....osv. Dvs, dette er hvordan det foregår om vi slett ikke griper inn. Men det gjør vi jo så klart. Enkelte dager spiser han nesten samme mengde som en voksen, andre ganger bare en mengde som en halv brødskive. Hvis han har spist lite spør jeg om han vil ha en brødskive rett før han skal i pysjen. Som regel sir han nei og da regner jeg med at han faktisk er mett. Sålenge han utvikler sig og trives og får spist noe forskjellig hver dag så tenker jeg at dette går bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå