Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg er alene med to barn på. En på 3 og en på 15 mnd. Vi eier leilighet i firemannsbolig på landet og eldstemann er VELDIG gla i alle puser han ser;) Jeg er glad i dyr selv, og har hatt det meste opp igjennom årene. Men har ikke hatt noen dyr etter jeg fikk barn.. MEN, jeg er en som liker og ha det relativt reint og ryddig rundt meg og blir skikeklig stresset av gris og rot. Har hattt katt før så jeg vet jo at det er en del skit med dem og ikke minst kattehår som er overALT! Men vil det være mindre hår med en korthåret katt? Og som i overskriften så lurer jeg på om det går ann og finne en pus som er rolig og bedagelig? Og som godtar at han ikke får være i sofaen el sengene og som ikke ødelegger alt mulig og henger i gardiner etc? El er jeg for kravstor da? Og hva er best av hun katt og hann katt? Tenkte mest på en hannkatt og som skal kastreres. Har lest at de blir roligere og mjauer mindre? Og hvordan er det og overta en voksen katt som allerede har/har hatt et "hjem" liksom? For jeg tenker at visst jeg vil vite lynne på katten først så er det vel best og overta en voksen katt? Ble mangen spørsmål her no;). Takker visst noen gidd og svare:)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Du bør, som du selv har tenkt ut, helst overta en voksen katt, da du allerede vet hva slags lynne den katten har.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 vi har 3 katter, 2 jente pus og en gutt,. gutten er utrolig ille, henger der han vil, løper rundt,. driter og pisser over alt. han ble født i mai,. jentene vi har har det aldri hvert noe problem med,. eneste er litt uro i katten når løpetid er der. men kastrerer du katten så er mye gjort.. vi har mor og fikk to katt unger i mai.. jeg ville fått kattunge. mange kattugner er renslige når man får dem.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Om du ønsker en litt mer rolig katt så vil jeg anbefale deg å satse på en voksen katt, en kastrert hannkatt. Da slipper du kattunge-perioden der de fleste "uhell" skjer og en voksen er litt enklere å ha med å gjøre. Jeg har en voksen hannkatt (han er 7 år) og han er rolig og hjemmekjær. Jeg har "oppdratt" ham til å ikke klore på møblene, at sengene er forbudt område ol. Det er mulig;) En hannkatt som er kastrert, syns jeg, er best. De lukter lite, de mjauer lite og er mye hjemme. Det kommer selvfølgelig helt an på personligheten på katten, men velger du en voksen katt så ser du an personligheten ganske fort og kan velge en katt som dere liker. Katter er snope dyr:-) Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg har hatt 4 katter, alle variantene. Men også de rolige,voksne,kastrerte og steriliserte kattene har klort på møblene...Virker som det kan være vanskelig å unngå helt...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Åå katten din høres perfekt ut for oss:) Kan vi få han? hehe. Tusen takk for svar:)) Får sjekke litt rundt. Tar vel litt tid og finne akkurat den katten jeg vil ha;) Og så vil jeg være sikker på at jeg ikke vil angre meg etterpå først.. Så kan gjerne få flere innspill og erfaringer her og? Hi
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Har ikke hatt dette problemet med kattene. Gi katten en klorematte og knipse litt på nesetippen om den går bananas på møblene så lærer den fort. Men erfaringen min sier også at unger er som unger flest- også kattunger, og de er høyt og lavt og kan ha flere uhell både med tissing, bæsjing og småkloring på møbler. Men bestemmer man seg for å ha dyr må man også ha takhøyde og ta med i beregningen at det kan bli litt kloring og rot og ikke minst hår.. Slik er det bare... Ps: Jeg har jentepus og synes det er koselig med en pus som "prater"
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Ååå :/ der var det kommet et svar jeh ikke "likte". Takler det ikek visst han ødelegger møbler altså :/.. Er veldigg gla i møblene mine :PEr vel sofaen det ofte går hverst utover? Uff..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 En katt som godtar at den ikke får gå i sofaen tror jeg du skal lete lenge etter. Katter lar seg ikke lure så lett, eller oppdra, med mindre du vil legge ned mye tid på å trene. Når det er sagt er det langt fra alle katter som ligger i sofa. Men de liker ofte å ligge høyt, så å investere i et kattestativ med liggeplasser, klorebrett og lekerom er ofte en god investering, og kan avlaste møbler, vinduskarmer og gardiner når katten vil leke/klatre/ligge høyt. Uansett pelstype må katten for det første få et skikkelig kvalitetsfor for å unngå røyting. OG den må børstes regelmessig, ettpar ganger i uka om den er langhåret, noe skjeldnere om den er korthåret. Erfaringsmessig er ofte de korte hårene værst for de stikker seg inn over alt og er på en måte tykkere. De langhårede kattene har nok sluppet like mye pels, men det har ikke vært like merkbart.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #10 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg ville fått meg en kastrert hankatt, kanskje en fra dyrebeskyttelsen. Har flere katter derfra, og alle er ferdig "oppdradd", renslig og bruker kattedo. Har du alternativer til katten, som f.eks kloretre og katteleker, så er det mindre sjangs for at de klorer på sofa , gardiner o.l
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #11 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg kunne godt tenke meg en godt voksen tung fin hannkatt som ligger på sofaen og koser seg.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #12 Skrevet 22. oktober 2011 Ja jeg hadde en kastrert jentepus selv før. Og hun hadde klorestativ men hun klorte må ALLE møblene fordi om. Og opp etter veggene og gardiner og ja..ALT!. Hun var helt gal.. Jeg liker helst at katten ikke mjauer;)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #13 Skrevet 22. oktober 2011 Man skal ikke "knipse" katter,på samme måte som man skal ikke knipse unger.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #14 Skrevet 22. oktober 2011 Vel, jeg mener bestemt det er forskjell på en katt og en unge .... Ungen skjønner bla. "Nei", men det ikke katten. Katten driter i hva du sier - faktisk også i motsetning til hunden. Dessuten har dette fungert, og jeg tror ikke katten har fått varige psykiske mèn med behov for kattepsykolog av hverken dette eller av å få trykt trynet ned i kattepisset sitt når hun har pisset inne. Hun har sluttet med begge deler.... Hilsen meg over.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #15 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg har fem katter. Ingen av dem henger i gardinene eller ødelegger møbler. Hvis man steriliserer/kastrerer katten så er katten roligere. Hvis man er flink til å børste, så røyter den mindre. Og med normalt renhold så er det ikke skittent. Jeg har tre jenter og to gutter. Det er mest kos med jentene, men gutta kan kose de også. Guttekattene er mer ute enn jentene. Og uansett - kasterer/steriliser katten din! Det finnes ikke noen fordeler med å la være...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #16 Skrevet 22. oktober 2011 Mine foreldre har en voksen, kastrert hannkatt de fikk fra omplassering. Han er kjælen og bedagelig, gidder ikke ødelegge noe som helst. Utover det at han tar med seg fangst hjem (ikke ofte han har hellet med seg, han er som sagt ikke den mest aktive pusen), er det ikke noe gris med han.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #18 Skrevet 22. oktober 2011 20:18 Du er jo virkelig korttenkt om du virkelig har gjort de tingene,det er vel ingen som gjør slikt?... Man kan fint lære katter opp uten vold!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #19 Skrevet 22. oktober 2011 Begge mine katter skjønner nei. Ville aldri vurdert å knipse dem på nesa eller trykke dem ned i tiss... du er tydeligvis ikke særlig flink med katter.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #20 Skrevet 22. oktober 2011 HerreJævlaGud.. du knipser katta og trykker trynet ned i tisset når hun har uhell inne? Hvilket århundre lever du i egentlig?? Skjerpings frøken!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #21 Skrevet 22. oktober 2011 Jeg tror heller ikke du finner en katt som ikke vil ligge i noen sofaer eller senger. De fleste katter finner seg et sted de liker å ligge, så da kan du jo bare passe på at det ligger et teppe e.l. der så det ikke blir hår der du ikke vil ha dem. Katter finner ofte ut av hva de vil selv, så jeg hadde brukt energien på andre ting enn at de ikke skal få finne seg en kose-soveplass... Jeg har 2 katter nå, og har hatt katter før også, og har aldri hatt noen katt som henger i gardiner eller ødelegger masse ting. Alle mine katter har vært steriliserte hunnkatter, så jeg kan ikke sammenligne kjønn. De har derimot lyd, selv om det er varierende hvor mye, men det er som oftest ikke spesielt plagsomt. De har også vært langhårete, men så sant man legger tepper der de liker best å ligge, så synes jeg ikke hårene er så plagsomme heller, bortsett fra akkurat i de verste røyteperiodene. Du bør nok overta en voksen katt om du vil ha mest mulig kontroll over hvilken personlighet katten din har, ja. Samtidig så er katter individuelle vesener, så om du ikke er beredt på at katten kanskje ikke følger din "oppskrift", så burde du kanskje ikke skaffe deg katt i det hele tatt. Folk som ikke tar ansvar for dyra de tar til seg fordi den ikke er "perfekte" vitner om lite kjærlighet til dyra, tross alt...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #22 Skrevet 22. oktober 2011 det er vanskelig å forutse hvordan en kattunge blir som voksen, så det kan være lurt som du er inne på å overta en voksen katt. Jeg har en veldig snill, kjælen og god hannkatt (kastrert). Han gjør lite ramp og har ikke ødelagt så mye. Han får lov å ligge i sofaen, men jeg har lært han opp til å ikke gå på kjøkkenbenk og bord (jeg sa PSSST og klappet i hendene hver gang han gikk på bordet/benken og da sluttet han etterhvert). Soveromsdøren holder jeg stengt om dagen, men han legger seg nok i sengen hvis anledningen byr seg. Jeg har satt opp to klorebrett i nærheten av de stedene han har forsøkt å klore og han er som regel flink pus og bruker brettene sine. Men noen merker har det blitt nederst på sofaen opp igjennom årene, så han har nok glemt seg bort av og til. Selvom han er en veldig rolig og bedagelig kosepus nå så var han en ordentlig bajas som kattunge. Han var overalt og satt aldri stille, undersøkte og lekte med alt og herjet masse. Det er helt naturlig for en liten kattunge å være slik, så hvis du ikke ønsker dette bør du skaffe en voksen katt.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2011 #23 Skrevet 22. oktober 2011 fy så stygt å knipse pus og gni nesa i kattetiss! Dyreplageri! Katter er renslige dyr, sørg for å ha en ren kattedo tilgjengelig så går katten der. Ukastrert hannkatt er unntaket. Å knipse katten er stygt gjort. Ta i såfall heller en vannpistol og send en liten dusj vann hvis katten klorer på sofaen. Det er ubeagelig, men ikke vondt eller farlig for katten og den lærer raskt av det også! Og gi den et klorebrett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå