Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha hjemmefødsel, den andre og tredje fødsel sammenlagt. (og siste!)

Vurdert lenge om jeg skal prøve fødekar denne gangen, leie av hjemmejordmor. Men klarer ikke bestemme meg! Så lufter det her..

Tenker sånn her; har veldig bekkenløsningsplager og lurer på om fødsel i vann kan lindre bekken, hjelpe meg å holde min egen vekt og gjøre det mulig for litt mer variasjon i fødestilling. Sist klarte jeg ikke stå på beina siste timen, men satt/lå på rygg, fordi lårene verket så inni h... (fødselen tok 3 timer). Lurer på om vannfødsel kan lindre lårene og kanskje hjelpe meg med å stå på alle fire eller på kne/huk???

Men, vil vi rekke å fylle det??? Og klare å holde det varmt nok??? Sånn i slutten av november og kaldt hus (fyrer nok godt med vedovnen da). Og er det bra for den lille????????????

Noen som har erfaring med vannfødsel/fødekar??? Eller som vurderer det samme??? Hva synes dere????

(beklager hvis den kommer dobbelt opp, men her blir innlegget bare borte og kommer ikke opp på lista, så prøver en gang til...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt fantastisk ut å føde hjemme :)) Har jeg født før ville jeg vurdert det samme.

Bare et lite kreativt innspill som du selv kan undersøke nærmere er jo å anskaffe deg varmekolbe(akvarium) som gjør at tempraturen holder seg konstant :))

Ser ikke problemet med at dere ikke skal klare å holde det varmt i huset til den lille, kanskje dere kan anskaffe dere oljeovn el noe i tillegg :)

Spennende valg du har fremfor deg, lykke til med det :))

Skrevet

Ved bekkenplager anbefales det veldig å føde i vann. Den største utfordringen ved å føde i vann skal være tyngdekraften... Eller mangel på denne :-)

Her nærmer det seg fødsel og fødekaret er er fylt opp med kaldt vann. Det eneste som gjenstår da er å fylle det med varmt vann når fødselen starter. Trenger jo ikke så mye vann for å i det hele tatt gå oppi karet... Temperaturen på vannet skal ikke overstige 37 grader (fordi temperaturer over dette kan stresse barnet), så det går nok raskt å få fylt karet. Utover fødselen er det bare å fylle på med varmt vann slik at det holder seg godt og varmt (tar da ut vann med en beholder og fyller på med varmt). Så lenge det blir fyrt slik at det er varmt i rommet, går det helt fint med den lille. Vannfødsler er ingen ekstra risiko for barnet så lenge hele fødselen skjer i vann. Det som ikke skal skje er at barnet kommer opp i luft og så i vann igjen for da vil det trekke inn vann i lungene. Men dette passer jordmødrene på :-)

Lykke til!

Skrevet

Da jeg fødte i badekar forrige gang, så fyllte vi stadig på med nytt varmt vann, det holdt seg godt og varmt under hele fødselen. men så brukte jeg kanskje bare 1 time fra jeg kom inn på skehuset og oppi karet før baby kom da.

Skrevet

Nå har jeg snakket med mannen om det. Eller dvs. jeg spurte hva han syntes fordi jeg ikke helt klarer å bestemme meg, uten at jeg rakk å argumentere for og imot da. Han sa ganske kjapt at det ikke var ønskelig! Han synes det høres ut som bare stress og styr, for han. Rekke å fylle det opp og hele seansen rundt å få fyllt vann, om det er gjennomførbart. Så det var det :-/ Hvis ikke han er ombord og positivt innstilt så vil jeg ikke krangle meg til det eller "tvinge" han til noe han ikke vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...