Gå til innhold

Sove sammen med nyfødt baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jenta vår er en uke gammel og til nå en veldig snill og rolig liten pike. Den tiden hun er mest aktiv viser seg foreløpig å ha vært på natten. Hun blir urolig når jeg legger henne inn på soverommet. Vi har babybay-seng, men hun vil ikke ligge i den. Helst vil hun sove helt inntil mamma'n sin (hun sovner under amming). Når jeg prøver å flytte henne, våkner hun ofte og er urolig helt til jeg ammer på nytt.

På den "øverste" puppen ammer jeg henne mens hun ligger på en pute og dette fungerer godt. På denne puten sovner hun aller best og jeg kan legge henne godt til rette på denne puten på ryggen. Allikevel er jeg usikker på om dette kanskje ikke er bra for henne? Puten er av dun, så den er jo nokså bløt, så jeg er litt engstelig for at dette er bra for ryggen hennes.

Noen erfaringer eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sovet sammen med baby siden hun ble født (hun er nå ca 3,5 mnd) og dette fungerer best for oss. Jeg har ikke hatt henne på en pute, men ved siden av meg og med egen dyne. Men jeg kjenner flere som også har dem under sin egen dyne.

Samsoving er supert det, dersom du tar noen få forhåndsregler:

http://www.hjemmemamma.com/trygg-samsoving

http://ammehjelpen.no/artikkel/127/Samsoving

Du klarer ikke å lirke puta vekk når hun har sovnet? Hvis den er stabil og hun ikke "drukner" i den eller triller over på magen, så er det kanskje ikke så farlig? Ikke vet jeg, jeg har fulgt de rådene så godt jeg kan mht samsoving. Det viktigste er vel at hun sover trygt i forhold til frie luftveier osv. Du kan jo kanskje høre med løege/helsesøster?

lykke til!

Samsoving er veldig koselig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...