Foccacia Skrevet 22. oktober 2011 #1 Skrevet 22. oktober 2011 Gutten min nærmer seg 9 mnd, sier ikke noen ord ennå. Har hørt han si "mæmmæ" et par ganger, og noen ganger høres det ut som om han sier "hei" og "hadet". Men ikke noe han gjentar ofte, og absolutt ikke bevisst. Har en følelse av at min er litt sen, han krabber ikke ennå eller reiser seg opp. Hadde vært morsomt å høre hva deres babyer kan si
titti*mamma*i*februar11 Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Her er frøkna 8,5 mnd og har sagt "hei" i flere uker alt=) Og det er veldig bevist - hun sier det til fremmede for å få kontakt, og hun sier mens hun ser på oss og smiler=) har hørt henne si "hadet" og "papapa" - men det er helt bevist ennå. Ellers så krabber hun men reiser seg ikke opp.
*Lissi* Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Vesla her er 10 mnd. og sier mamma og pappa:-) Sagt det en stund nå.
mor til en stor og liten Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Her i gården har det gått i rasende fart siden akkurat 7 mnd, da krøp han for første gang. Han går selv nå og er 9,5 mnd, men kan ikke reise seg opp alene fra golvet uten støtte. Kan heller ikke gå med sko, de blir som blylodd. Det har vært mange knall, fall og blåkuler, vær glad du har sluppet det til nå! Min har sagt noen ord, og det startet rundt 7,5 -8 mnd. Han prøver å etterligne det jeg sier, men jeg repeterer gjerne ordene flere ganger slik at han skal ha mulighet til å herme. Han kan si grøt, "grrrøh". Virker som han sliter veldig for å uttale r! Og i går sutret han veldig og jeg tenkte ikke over at han kanskje var sulten før han sa "grrrøh" flere ganger. *kremt* Kan mamma og "bappa", men blander litt når pappaen er borte på jobb. Jeg blir kalt mbappa noen dager. Prøver seg ellers på vann, lalle, siste del av storebrors navn, lego, melk "me", brrom(bil), smokk "okk" og opp "off". Nå er det ikke slik at jeg går å husker dette:p Jeg har laget collager med bilder og tekst ca hver uke, så nå smygtitta jeg på den som var fra 8 mnd 1 uke;) Legger ved link dere kanskje har sett før, men litt kjekk å følge med innimellom http://www.lekegrinda.com/det01.shtml
uhhuhher Skrevet 22. oktober 2011 #5 Skrevet 22. oktober 2011 I følge det skjemaet er i hvert fall min på 8,5 måneder treig. Han har nettopp lært å dra seg fremover på gulvet og han sier "mamamamama" når han er sint eller trøtt. :-) Han er ikke i nærheten av å reise seg opp eller sette seg opp selv, men derimot drikker han selv av kopp, noe tydeligvis få gjør i en alder av 10 måneder. Er ikke bekymret i det hele tatt, det skjer når det skjer. Ellers var den oversikten morsom, men litt rar. 8 måneder: Få kan dra seg opp i stående, og plutselig ved 9 måneder kan de fleste stå en stund uten støtte? 11 måneder: De fleste bruker riktig ord for mamma og pappa mens noen få sier ett ord (mamma/pappa)? Høres motsigende ut, men mulig jeg oppfatter det for bokstavlig.
Super-Mish Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Påsan reiste seg opp og gikk langs bord etc da han var 7 mnd, gikk ordentlig da han var 10 mnd og 6 dager (sånn ca, haha). Nå er han 11 mnd. Han sier ingen ord og er ikke spesielt interessert i å vinke hadet, heller. Han babler og sier mæmæmæ bæbæbæ dååKEE (det _kan_ være mitt oppgitte "oKEI" når han er på sitt vrangeste), men ellers går det trått. Jeg tar det med knusende ro en stund til
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Mille sier Mama =) Jeg pleier å si "kan du si mamma?" Så sier hun mama, hun sier også MMM når hun får mat hun syntes er godt. Hun er 7.5 mnd Hun er litt treger på det grovmotoriske da.. Hun sitter ikke, krabber ikke, åler ikke.. Men hun putter inn smokken selv og skjønner en del avanserte leker. De er alle forskjelige.. Nå er hun overtrett og sutrer mama for å få meg inn dit. Heheheh
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 22. oktober 2011 #8 Skrevet 22. oktober 2011 Man er nok ikke treig fordi om man ikke kan komme seg frem i en alder av 8.5 mnd. Min gutt har i en god stund sagt mamma, pappa og nam. Han blir 10 mnd snart. Sier også bø og mø. Har også sagt hei et par ganger, men en stund siden nå. Da sa han det faktisk i forbindelse med at det kom folk. Han sier også tante, men det uttaler han "dante". Ellers sier han ikke stort mer. Storesøstra sa mange flere ord i den alderern. Hun sa hadet, hei, bæsta, nei, ja... jeg husker ikke men hun var tidlig ute. Hun var faktisk treg med å si mamma og pappa. Det brydde hun seg ikke om å si. Også kunne hun si en hel setning: Og det var? Og det var i spørreform. Hun pekte på alt og spurte: Og det var? Tror hun var 9 mnd når hun begynte å si den setningen. Hun er nettopp fylt 2 år nå og snakker så og si flytende. Lillebroren ligger nok mer på normalen når det kommer til ordforråd. Han snakker mer babyspråk og sier mye Da-da-da-da-na-na-na
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 22. oktober 2011 #9 Skrevet 22. oktober 2011 ang det motoriske, så begynte gutten vår å åle seg frem da han akkurat ble 8 mnd. Han lærte seg å krabbe og sette seg opp selv i en alder av 9.5 mnd. Han kan også reise seg opp selv og står hvis han kan holde seg fast i noe som ikke er for høyt oppe. En støvsuger f.eks. Hvis vi plasserer han foran bordet og lar han holde seg fast der kan han stå der rimelig lenge. Storesøsteren kunne ikke krabbe eller sette seg opp selv før hun var passert 10 mnd og hun kunne reise seg opp når hun var ca. 11 mnd. Har aldri vært kommentert på noen helsestasjon at de har vært sent ute noen av dem, slingringsmonnet er stort. Selvsagt at noen babyer senere enn andre, men det skal noe til før det blir bekymringsverdig.
Foccacia Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2011 Veldig forskjellig fra barn til barn ja. Min kan åle seg bortover da, og han virker fornøyd med det
enits40 Skrevet 23. oktober 2011 #11 Skrevet 23. oktober 2011 Min er over 11 måneder og sier ingen ord. I en periode vinket han hadet, men nå har han slutta (hmpf!). Gleder meg til det går litt fremover på dette området, men føler foreløpig at han konsentrerer seg om det motoriske!
Gutt 08 Jente11 Skrevet 24. oktober 2011 #12 Skrevet 24. oktober 2011 Jenta mi på 9 mnd sier endel ord, men man må nok være foreldrene hennes for å forstå de fleste av dem:) Hun sier mamma og pappa (til rette personene), hadet når hun vinker og katte til nabokatta. Hun prøver seg på flere ord, men de er ikke like tydelige. Gutten min sa også noen ord ganske tidlig, men var ikke før i 16mnd- alderen det virkelig tok av.
Hera_75 Skrevet 24. oktober 2011 #13 Skrevet 24. oktober 2011 Min er ti mnd, og sier ingen ord.. bare mamamamamamama og sånt som helt tydelig ikke er ord. Mye lyder. Han begynte å krabbe da han var 9,5, (sto og rugget på alle fire i laaaaange tider før han knakk koden) kan fortsatt ikke sette seg opp selv, Drar seg opp og står på knærne og faller mye derfra om dagen så det er endel hyl og skrik...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå