Tia79 - ♥prinsesse♥ 23.07.11 Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Da har jeg vært på barseltreff på helsestasjonen i dag. Jeg var veldig spent på vekta til snuppa, pga av at for 14 dager siden (forrige barseltreff) hadde hun kun gått opp 175 g i løpet av 14 dager, noe som er det hun bør gå opp i løpet av ei uke. Ved forrige veiing var snuppa 5825 og i dag var hun 5870, altså opp kun 50 g på 14 dager ( Det er virkelig ikke noe kjekt for et mammahjerte å se at snuppa ikke legger på seg. Hun virker jo fornøyd, sover godt og gråter lite, men det er jo tydelig at hun ikke får i seg nok næreing... Hun var ei stor jente ved fødsel, 4695 g (og nei, jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes), så hun har jo ikke akkurat gått opp mye på 3 mndr (hun blir 3 mndr på søndag). Jeg delammer og gir henne alltid flaske etter amming, men den siste mnd har hun ikke vært så gira på flaske, så har måttet bytte ut avent og medelaflaskene med mam pga at hun ikke ville ta de andre. I tillegg prøver jeg nå ut babysemp mme. Vi byttet tidlig fra nan til collett, men virker ikke som hun liker collett lenger. Ferdigblandet mme fra babysemp falt i smak, så tenkte å prøve pulveret også. HS sa at jeg bare må fortsette å tilby mme etter amming og komme i neste uke å veie igjen. Jeg skal på 3 mndr-kontroll på onsdag, men tenkte å dra på mandag å veie for å se om hun har gått opp noe. Er det andre som har opplevd lignende? Og hva fikk dere beskjed om og å gjøre og hvilken hjelp fra HS?
Maia&Mathias <3 Skrevet 22. oktober 2011 #2 Skrevet 22. oktober 2011 Hei! Her har jeg også ei lita snuppe som hadde gått opp lite ved siste veiing. Di prinsesse er 5 dager eldre enn mi så de er jo nokså like gamle. Mi veide 3775 g ved fødsel og gikk ned en del i vekt pga at melka mi ikke kom i gang før 5 dager etter fødsel. De siste tre ukene har snuppa vært forkjølet med hoste og tett nese og har hatt puppenekt på den ene puppen. Resultatet er at hun bare hadde gått opp 145gram på 3 uker. Fra 5935 til 6090 gram. Vi har prøvd å gi flaske men hun nekter for det meste så har egentlig kuttet ut litt å prøve den og bare fortsatt å amme. Har masse melk så håper d er nok. Nå føler jeg hun er litt bedre og hun har også begynt å ta den andre puppen igjen. Skal ned å veie igjen til mandag og da er d 1,5 uker siden sist. Kjenner jeg er veldig spent og krysser fingrene for stor vektoppgang. Men, så lenge de er blide og fornøyde så er d vel ikke såå farlig om de ikke går opp så mye? Eller tar jeg helt feil??? De vokser jo i rykk og napp. Hadde aldri det problemet med eldstemann, han var en storspiser som la på seg 1,5kg i mnd!! Men bedre det enn at de ikke legger på seg da... Har egentlig ikke noen råd å komme bortsett fra å fortsette med d du holder på med! En må vel bare fortsette å tilby helt til de vil ha tror jeg. Masse lykke til! Får krysse fingrene for at prinsessa di har lagt litt mer på seg! Hvordan er hun på lengda forresten? Har hun strekt seg mye der eller har hun ikke vokst så mye i lengden heller. De følger jo gjerne sin egen kurve og kanskje di bare har ei litt slak kurve akkurat nå?
Krisa71 Skrevet 22. oktober 2011 #3 Skrevet 22. oktober 2011 Hei. Har slitt med det samme med lillegutt. På 6-ukers kontrollen bemerket legen at han hadde noe kort tungebånd, dette hadde de ikke sett på sykehuset, men fikk beskjed om at det ikke gjorde noe før tungespissen eventuellt ble hjerteformet. Han ble fullammet til han var 3 mnd og la fint på seg, så begynte han å "tulle" og vi var oppe i 20 amminger i døgnet for han spiste bare litt hver gang, så jeg ga mme på flaske (avent) etter hver amming, men var ikke mye han tok av det heller. På kontroll hadde han lagt på seg 95 gr på 2 uker, HS sa ikke noe på det, selv om jeg sa at han spiste veldig lite, skulle bare følge med på allmentilstanden og bleiene. Gikk raskt over til bare mme for å ha kontroll på matinntaket, og da han en dag bare hadde tatt 200 ml på 16 timer kontaktet jeg legevakten, som sendte oss til sykehuset for vurdering. Gutten var frisk og fin, og ingen tegn på dehydrering, men de så at tungebåndet var kort. De ville ha oss der en dag for å observere måltidene, og de konstanterte at det var pga tungebåndet han spiste lite og ofte, tok bare 40 og 60 ml hver gang så det ble hyppige måltider også med flaske. De ba meg begynne med velling morgen og kveld, og ellers bare mate hyppig. Å klippe tungebåndet gjør ikke "den nye generasjonen" barneleger da dette ikke hjelper på spisingen, var beskjeden jeg fikk. Jeg gikk over til Nuk-flaskene da smokkene på de er mykere, og det endret alt, plutselig kunne han ta tilnærmet fulle måltider og da han var 4 mnd gikk jeg over til smokkestørrelse 6 mnd pluss og "suksessen" fortsetter. Har de sjekket tungebåndet til din datter? Hvordan er smokkene på mam flaskene? Brune, bløte gummismokker er best om de har kort tungebånd. Lykke til med snuppa, det er slitsomt å bekymre seg for vekt og matinntak på de små.
Babyønske �� Skrevet 22. oktober 2011 #4 Skrevet 22. oktober 2011 Min jente, som nå er 6 mnd, har hatt dårlig vektoppgang helt fra hun var 3 uker. Har lagt på 60-120 gr pr uke hele veien. Jeg har hovedsaklig ammet, og drøyde noen uker før jeg begynte med mme(helsesøster holdt igjen) Men når hun var 5-6 uker og det ikke så ut til at jeg klarte å øke melkemengden, var det bare å tilby mme. Hun har ikke alltid vært så interessert, så er for det meste morsmelk hun har fått allikevel. Men for lite. Har merket lite på henne at hun trolig har fått for lite mat. Hun har vært blid og fornøyd, frisk og rask. Først nå når hun var 5 mnd var hun gått 2 kg opp fra fødselsvekt(som var 3900 gr) Nå når hun var 5 mnd, mente helsesøster at vektoppgangen har vært for liten over for lang tid, så nå var det bare å kjøre i gang med grøt. Og det har gitt resultater. Har ikke vært på helsestasjon og veid, men gjort det litt sånn provisorisk på badevekta her hjemme, og det kan se ut som at hun nå endelig går opp ca 200 gr pr uke. Når hun var 3 mnd syns helsesøster at hodeomkretsen hadde økt litt lite, så dette burde måles igjen ved 4 mnd, hadde da økt bare en 1/2 cm. Ny måling ved 5 mnd, bare 1/2 cm opp igjen. Hun ville da at en lege skulle se på det. For liten hodeomkrets og dårlig vektoppgang hadde ikke sammenheng(mente hun). Hos legen et par uke senere var hun gått opp nesten en cm, og kurven stiger greit. Fontanellen var ikke begynt å lukke seg, og alt såg helt fint ut. Og legen mente dårlig vekt og hodeomkrets hadde sammenheng. Samt at hodefasongen var slik at målene kunne bli litt lave. Så ingen problem i følge legen. De var mer bekymret om hodet vokste for raskt enn for sakte. Ikke noe kjekt at å føle på at de små kanskje ikke får nok mat, men som oftest er det ikke krise. Man har heldigvis alternativer, når ens egen produksjon svikter(er bare disse helsesøstrene som fronter den amminga litt VEL mye).
Tia79 - ♥prinsesse♥ 23.07.11 Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2011 Takk for gode svar og at dere deler deres erfaringer. Er virkelig ikke noe kjekt når ikke alt er som det skal være med disse små. Jeg vet ikke hvor lang hun er, siden helsestasjonen ikke vil måle lengden før de er tre mndr, men hun er nok ganske lang. Det var ei helsesøster som tok en liten tyvmåling på henne da hun var 7 uker, og da var hun 59 cm, så hun er nok godt over 60 cm nå. Det kan jo hende at hun bare er inn i en liten småspist periode og at det tar seg opp etterhvert. Mam-smokkene er ganske flate, så de er annerledes enn både avent og medela.
Tosta <3 Skrevet 22. oktober 2011 #6 Skrevet 22. oktober 2011 Skjønner godt å du mener Tia 79, det gjør vondt i mammahjertet Jeg har og ei lita snuppe som legger lite på seg, og vi prøver nå å finne ut hvorfor. Var 2800g når hun ble født og veier 4600 g nå, og hun er 3.5mnd gammel!! Legen på HS sendte oss til fastlegen min for å ta en blodprosent på henne og den var lav, er nå henvist til sykehuset for å få en sjekk på barnepoliklinikken, om alt er som det skal. Jeg ammer og har i tillegg gitt 2-3 flasker med erstatning i døgnet, uten at det hadde noe effekt på vekta... Blir mye tanker og bekymringer, selvom hun er aktiv og er der hun skal være med tanke på utvikling!
gulda Skrevet 22. oktober 2011 #7 Skrevet 22. oktober 2011 Vet du, min la på seg 40 gram fra 2-3 måneder. Da jeg kom på 3måneders ble jeg helt paff, ogde turde ikke ta vaksina! Men en uke etter hadde han lagt på seg 180 gram på ei uke, og så var alt greit. HS sa lite -byttet HS etter dette, for var ikke fornøyd med oppfølgingen generelt. Så hvorfor han tok seg en pause den måneden aner jeg ikke. Fortsatte bare å amme som før. Krysser fingrene for at din også gjør et hopp opp nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå