Gå til innhold

Hvor gamle var dere når dere fikk diagnosen? og hvordan har det utviklet seg siden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 23 år og har fått påvist pcos.

Jeg hadde veldig regelmessig mens fra jeg var 13 til 21.

Problemer med kviser har jeg hatt siden tenårene, men problemer med hårvekst på uønskede steder, og hårtap på hodet har kommet nå det siste året.

Og det blir bare værre, hår på magen og i ansiktet kan jeg ta bort, men alt håret jeg mister på hodet får jeg ikke gjort noe med, har fått veldig tynt hår :(

Det jeg lurer på er om det bare fortsetter å bli værre? Eller når "stabiliserte" det seg hos dere?

Syns hele tiden det dukker opp hår nye steder.. og jeg kan dra av store megder hår av hodet..

Har prøvd Diane, og det har dessverre ikke hjulpet meg.

• 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

litt seint svar men jeg svarer likevel..jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg men jeg kan fortelle deg om hva som skjedde med meg.

jeg fikk påvist pcos da jeg var 18, jeg gikk på p-piller fra jeg var 15-17..da jeg sluttet mistet jeg mensen....så å si...jeg får mensen ca med 8-9 mnd mellom rom...jeg har ikke hatt noe særlig med kviser i ungdommen men det har begynt å komme nå i voksen alder 22.jeg har mye vondt i eggstokk område jeg tror det er fordi ejg ikke får mensen ..har begynte å få mye hår å noe jeg hater.føler meg veldig lite kvinnelig å jeg har meget lav forbrenning prøvd metformin men det funket ikke.... ,fikk mensen 1 gang i løpet av de 6 mnd jeg brukte det... jeg prøver å bli gravid nå..å har akkurat begynt å prøve Vitex for å få menstrasjonen bedre å kansje også en baby etter hvert:) kan ikke hjelpe deg med at håret detter av..har skjedd litt på meg å..men jeg har extremt tykt hår,så jeg merker det ikke i det hele tatt...men det jeg gjør for å finne ut av ting feks hvordan jeg fant ut at vitexen kansje hjalp er ¨å google det..å bare søke,lese og spørre.... ønsker deg lykke til ,beklager for jeg ikke kan være til så stor hjelp.

Skrevet

Takk for svar!

Syns du at det har stabilisert seg?

Jeg syns at det går så opp og ned med meg.. av og til har jeg lite hårvekst, plutselig så kommer det masse.. Noen ganger går jeg opp 4-5 kilo på en uke, selv om jeg holder samme aktivitetsnivå og samme matvaner hele tiden..

HI

Skrevet

Vitexen har jeg prøvd i så kort tid at jeg kan ikke helt si om den har hjulpet så mye enda(kunnpå uke nr 2)...men de har brukt den planten/blomsten/treet i flere tusen år så skal vist være alvorlig gode greier:) hehe værtfall på menstrasjonen og fertiliteten og leste at det var så godt for mye annet så jeg tror ikke jeg taper mye på å prøve:) og foresten det skulle hjelpe mot kviser å vist nok:)

det er utrolig irriterende med all denne hårveksten, jeg blir litt rådløs,voksing brukes aktivt selvfølgelig men kunne bare tenke meg at det sluttet å komme..

du har kansje lav forbrenning som meg...å synes det er kjempe kjedelig at jeg må jobbe dobbelt så hardt som andre for å gå ned i vekt,spise sunnere ,trene mer..er lite motiverende. føler jeg går opp i vekt selv om jeg gir alt. jeg har dessverre ikke funnet helt en løsning selv her....jeg har prøvd litt av vært med variert hell....

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk diagnosen som 14 åring, pga blødninger, smerter i underlivet og cystene jeg hadde. Begynte på p-piller som 15 åring for å prøve å få bukt med blødningene og cystene, men eneste som skjedde var at cystene forsvant, men ikke resten av plagene.

Etterhvert ble bare overvekten, hårproblemene og alt sånt verre og verre. Trening og sunne matvaner (lavkarbo) hjelper ikke, jeg bare legger på meg. Mensen kunne vare i 60 dager og syklusen i 180 dager.

Skrevet

Eg fikk diagnosen når eg var 20år, rennet me de fra eg var 17 da cystene sprakk hele veien. Anbefale dere alle lapraskopi! Fjernet 50 cyster på lap. De hjalp meg. Å går på metformin som hjelper meg og:)

Skrevet

alle legene jeg har vært hos har nektet meg lapraskopi..jeg ville ha det for noen år siden....vet ikke hvilke krav jeg må innfri for å få det? for jeg har virkelig spurt å masa om det så mye...fikk gyno til å sende meg videre til fertilitetsavdelingen å da jeg endelig kom dit..så sa hun bare nei det fikk jeg ikke.og jeg fikk gå hjem å¨google det å lese litt mer om det....jeg ble ganske sjokkert ..så fikk ikke sagt så mye der å da.. metformin har ikke fungert på meg i det hele tatt. jeg ble VELDIG dårlig av det...kan være jeg bare reagerte på noe i medisinen siden jeg er allergisk mot mye annet:P

Skrevet

Jeg tåler ikke metformin i det hele tatt, blir veldig dårlig av den. Men så ble jeg anbefalt Glucophage i stedet, som egentlig er samme medisin, bare annet navn. Men denne tåler jeg, og har ikke hatt noen problemer med den. Det samme gjelder ganske mange andre PCOSerer jeg kjenner. Er få tallet som ikke har tålt Glucophage, til tross for at de ikke har tålt metformin.

En annen ting som er viktig, om du ikke ble fortalt det er en veldig gradvis start. Helst bør man ikke starte med mer enn 250 mg, så tar man det i minst 7 dager, helst 10-14. Før man øker med 250 mg. Sånn holder man på til man når den dosen man skal ha. Det fungerte på meg og mange andre også. Mot at legene mener at man skal begynne på 500 mg.

Skrevet

alle legene jeg har vært hos har nektet meg lapraskopi..jeg ville ha det for noen år siden....vet ikke hvilke krav jeg må innfri for å få det? for jeg har virkelig spurt å masa om det så mye...fikk gyno til å sende meg videre til fertilitetsavdelingen å da jeg endelig kom dit..så sa hun bare nei det fikk jeg ikke.og jeg fikk gå hjem å¨google det å lese litt mer om det....jeg ble ganske sjokkert ..så fikk ikke sagt så mye der å da.. metformin har ikke fungert på meg i det hele tatt. jeg ble VELDIG dårlig av det...kan være jeg bare reagerte på noe i medisinen siden jeg er allergisk mot mye annet:P

eg tåler ikke de tab metformin men tåler glucophage prøv de!!!
  • 4 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk helt offisielt diagnosen for 1,5 mnd siden, men de har hatt mistanke om det siden mai 2011. Mistenker at det blusset veldig opp i 2008, for det var første gangen jeg var innlagt på sykehus pga smerter. Så veit ikke hvordan det har utviklet seg, men skal bli interessant å se hvordan det går videre :)

Har ikke vært så plaget med hverken overvekt, hårvekst/hårtap eller sånt selv, men har ei venninne som har vært veldig plaget med at hun har mistet mye hår på hodet uten noen forklarlig grunn (eneste de har klart å finne gjennom de uendelig mange prøvene hun har tatt er at hun kanskje har litt mye testosteron i kroppen). Hun begynte på Recrea forte i februar, og har hatt veldig god effekt av den. Fremdeles tynn på toppen, men det er adskillig bedre enn det har vært, så går litt sakte kanskje, men absolutt fremover, og bedre enn det har gjort med noe annet, så den kan jeg anbefale! :)

Håper plagene dine blir bedre etterhvert, og at du finner noe som fungerer for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...