oppned Skrevet 21. oktober 2011 #1 Skrevet 21. oktober 2011 Ja, for det er vel jeg som skal hjelpe henne inn i rytmen. Hun sover godt om nettene frå ca 19 til 7. Jeg jobber hjemme og sitter alltid lenge oppe, så jeg sliter med å komme meg opp selv da, hun får en flaske melk kl7 og sover en liten time til. Hun har ikke fast rytme på måltider, det er bare ca 10 / 11 ca 13 / 14 ca 17 / 18 og melk rett før leggetid. Dette er jo ikke så ille, men jeg sliter med å lese signalene hennes. Jeg kan bruke opp til 1 time x2 per dag på å få henne til å sove. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal løse dagen. Hun er veldig klengete og kan knapt sitte 10min alene og leke. Jeg trenger å være mer strukturert og er villig til å jobbe hardt for å få en bedre rytme, derfor hadde jeg satt pris på gode råd. På forhånd takk -sliten mamma-
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #2 Skrevet 21. oktober 2011 For det første så bør du stå opp om morgenen... Hvis hun er 1 år er det på tide å kutte ut melka. Nå er hun ingen baby lengre, men en 1åring som trenger deg på en annen måte. Legg deg heller og ta en lur når hun tar luren sin på dagen og jobb effektivt på kvelden. Og hvis du er i tvil om hun er sulten, så se på klokka. Har det gått 3 timer siden forrrige måltid, da er det på tide å spise litt igjen. Mitt barn går i bhg, men jeg jobbet med å få han inn i bhg rutinene før han begynte. Han begynte da han var 15 mnd, men fulgte disse rutinene sånn ca fra 13 mnd (tok bare luren 30 min tidligere). Dette er vår dag når vi er hjemme, som ligner hverdagen i bhg. ca 07.30 Vi står opp, kler på oss og spiser frokost sammen. Jeg rydder kjøkkenet etter frokosten og barnet leker litt alene i stua. ca 08.30 Vi leker sammen og barnet får masse oppmerksomhet av meg. Vi går gjerne ut og er ute 1 time. 11.00 Vi spiser lunsj 11.30 Tid for å sove, sover 1-3 timer Ca kl 14.30 Vi spiser et mellommåltid: frukt og vann Leker inne frem til middag. Ca 16.30 Middagstid. Lek alene eller sammen etterpå. 18.00 Kveldsgrøt og barnetv. 18.30 Leggetid.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2011 #3 Skrevet 21. oktober 2011 Her har vi det litt som deg, HI. Står opp rundt 07/08. Spiser frokost og drar på skolen og i barnehagen. Henter henne sånn rundt kl.15. Er hun sulten så spiser vi middag med en gang og har hun nettopp spist i barnehagen så får hun litt frukt og så finner vi på noe. Spiser middag / kvelds i 18-19-tiden. Det som er kjekt med å ha fleksible rutiner (jeg har alltid hatt det) er at hun tilpasser seg lett og det er null stress å avvike fra rutinene.
Tingenes Herre Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Du bør helt klart legge deg i tide slik at dere starter dagen sammen når hun våkner. Kutt ut melken, gi henne heller ordentlig frokost som første måltid. Deretter tror jeg at jeg ville forsøkt å få til en lang lur midt på dagen istedet for å slite med å få henne til å sove 2 gng pr dag. Slik gjør vi det her: 0630: står opp, morgenstell 07: grøt 1030: brødskive og frukt 1130: trilletur, hun sovner ca 12 14: middag + smaksprøve på noe nytt (er såååå kresen) 18: grøt og frukt 1830: bading 19: sover Tiden etter middag er da vi er ute og farter, siden hun da ikke skal sove eller spise før kveldsstellet. Dette opplegget har vi fulgt siden hun var rundt 10 mnd, og det funker veldig bra her i huset. Lykke til!!
EgG Skrevet 23. oktober 2011 #5 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg vet ikke hva som vil fungere på din unge, men for vår del så måtte jeg legge om kveldene mine etter når sunppa ville opp på morgenen. Da hun var ca 1år så var rytmen vår slik: Opp ca 7.00 Spise frokost ca 7.30 leketid/utetid lunsj ca 11.00 sove fra ca 11.30-13.30/14.00 frukt Middag ca 16.30 leketid/utetid kveldsmat ca 18.30 Legge seg ca 19.15.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå