Gå til innhold

Da må jeg visstnok forberede meg på planlagt keisersnitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter kontroll på KK (uke30) idag viser det seg at morkaken fremdeles ligger litt over fødekanalen. Skal inn igjen på kontroll om 3 uker, men de sa at det var liten sjanse for at dette ville endre seg. Jeg hadde vel egentlig håpet at morkaken skulle trekke seg lenger vekk, og etter å ha lest mange innlegg her, slått meg til ro med at det var store sjanser for dette de siste ukene. Men nå fikk jeg altså kontrabeskjed.

Har selvsagt mest lyst til å føde vaginalt da dette er til det beste for både meg og prinsen, men jeg stoler på at legene vet hva de gjør. KK på Haukeland er jo kjent for å være restriktive når det gjelder keisersnitt, så det er vel løsningen denne gang.

Kjenner at jeg gruer meg litt til et keisersnitt, siden fødselen sist gikk så greit. Må vel bare forberede oss litt mentalt og tenke på fordelene ved at vi vet når babyen kommer.

Har i utgangspunktet termin på selveste nyttårsaften, men blir det ks så skal jeg inn i uke 37. Det vil jo være i god tid til jul, og lettere å planlegge i forhold til resten av familien.

Noen som har noen beroligende ord å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja om Haukeland mener du skal ha KS, da er det virkelig det som er bst for deg og babyen, for de er skikkelig restriktive med KS. Jeg hadde selv akutt ks der for 2 år siden. Har i ettertid funnet ut ved hjelp av CT at jeg har trangt bekken og skal derfor ha planlagt KS denne gangen, på fredag om en uk faktisk :) Men jeg skal til Voss denne gangen sånn at jeg får ha far hos oss de første dagene, når jeg ikke klarer å komme meg så lett opp av sengen og trenger hjelp til alt.

Selve snittet er ike noe å grue seg til, var over på 5 minutter og de var så hyggelige på operasjonssalen. var god stemning og alle passet på både meg, gullet og mannen. Etterpå, mens jeg ble sydd, tok de henne ut og min mann fikk holde henne til jeg var ferdig. Der fikk mann og datter skikkelig tid til å kose og bli kjent. Koselig :) Jeg fikk henne til brystet på oppvåkningen etterpå, måtte ligge der i 4 timer før jeg ble flyttet til barsel. Da måtte min mann resie hjem desverre. Men et par dager etterpå fikk jeg enerom og da fikk han bo der.

Siden du skal føde i desember så er der sikkert ikke så veldig fullt, så om du er heldig får du kanskje enerom også. De er veldig flinketil å prøve å få det til om du ønsker det og der er plass.

Absolutt fordel å vite når babyen kommer ja. Sist jeg var gravid var jeg lei og utålmodig, men nå vet jeg at om en uke har jeg han i armene mine, så nå skal jeg bare bruke siste uken på å slappe av og nyte stillheten ved å være bare en familie på 3 hehe. Alt er klart i huset og vi kan senke skuldrene, herlig :)

Lykke til da!

(Anbefaler også keisersnittforumet her inne)

Skrevet

Det er nok ingen drømmesituasjon du har havnet i siden du hadde planer om å føde vaginalt.

I alle fall- håper jeg at du klarer å forberede deg på den beste måten for deg selv ifh til keisersnitt!

Noen beroligende ord; Du slipper smertene ved vaginal fødsel og du vet når barnet kommer. I følge andre er det ingenting ved selve inngrepet som gjør vondt! Det tar bare litt lengre tid etterpå å komme seg. Derimot skal du vite at det stemmer ikke ifh til alle som har tatt keisersnitt.

Beste tanker for deg :))

Skrevet

Takk for svar jenter!!! Jo, jeg forsøker selvsagt å fokusere på fordelene ved et planlagt ks nå når det muligens blir realiteten. Dessuten vil de ta ks såpass tidlig slik at jeg har sjans til å komme meg greit før jul. Er jo litt mer forursigbart på den måten. Og fødselssmertene som følger med en vaginal fødsel er jo selvsagt helt greit å slipppe... Selv om jeg var full av endorfiner og følte meg som "super-woman" etter forrige gang!!!

Har vel fremdeles et ørlite håp om at det vil være muligheter for vaginal fødsel, og har derfor bedt om ny kontroll 11.11.11. (Hmmm...artig dato...). Men jeg tror kanskje at morkaken skal ha flyttet seg ganske så mye før jeg får klarsignal til dette.

Mannen min og jeg har i allefall bestemt oss for at vi tar det som det kommer når det blir bestemt. Får uansett tid til å forberede oss mentalt om det blir det ene eller det andre, - selv om man selvsagt aldri kan forberede seg helt 100%.

Men det er betryggende å høre fra dem som gjerne har vært gjennom planlagt ks fra før. De jeg kjenner som har tatt ks, har tatt haste-ks - og det er nok ikke helt sammenlignbart.

Skal ta en tur innom Keisersnitt-forumet og skaffe meg litt info!!

Skrevet

Jeg har vært igjennom både vaginal fødsel og keisersnitt og synes absolutt keisersnitt var det beste,og kommer til å prøve å få det denne gangen også. Gutten min ble plukket ut 12 dager før termin. Skulle få spinalbedøvelse,men etter maaange stikk og enda ikke truffet der de skulle så ble det narkose. Da jeg våknet og dagene etter hadde jeg ingen smerter i magen og følte ingen steder jeg hadde hatt keisersnitt eller narkose,bortsett fra en ting.....fikk spinalhodepine etter all feilstikkene før keisersnittet.... Og spinalhodepine unner jeg ikke selv min værste fiende...for fy f.... det var vondt...men som sagt,ingen smerter i magen etter snittet.

masse lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...