Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt om mange som begynner med tynn tynn grøt blandet med morsmelk allerede ved 3 mnd. Synes først dette hørtes tidlig ut, men gullet her på 10 uker spiser utrolig masse på kvelden. Jeg tømmer begge og da har han i seg et sted mellom 400-500 ml tror jeg. Begynner å lure litt på om ikke vi skal prøve snart... Leggerutinen tar da også så utrolig lang tid, han ligger til puppen nesten hele kvelden. Vi får sjeldent kjærestetid, noe jeg kjenner vi virkelig trenger. Om så bare en time på kvelden ;)

Noen som har begynt med grøt så tidlig og når gir dere det(midt på dagen, eller kvelds?)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales at man tidligst begynner med grøt ved 4 mnd. Fordøyelsessystemet er enda svært umodent. Hvis man trigger det for tidlig, kan man fort ende opp med vondt i magen, hyppige infeksjoner, øreproblemer, eksem osv Så prøv å vente hvertfall litt til!

Skrevet

Jeg ville også ventet lengst mulig, og begynt tidligst ved 4 mnd. Du kan ikke lage en flaske mme til han om kvelden etter at han har tømt begge om det er mulig?:)

Skrevet

Her fikk knetta grøt litt før 2 måneder. Hun spiste utrolig mye så ble nødt til å gi tidlig.

Vet mange gir tynn velling (flytende grøt) for å få ungen mett, så det er en mulighet.

Noen legen sa: Hvis magen ikke er klar for grøt/velling/tykkere melk så gulper ungen det opp

Skrevet

Hei!

Jeg ville ventet til barnet var 4 mnd. Tarmene og magen er rett og slett ikke klare for fast føde såpass tidlig. Lag heller en flaske med MME og gi den etter å ha gitt 2 bryst på kvelden.

Når du begynner med grøt ville jeg ha started på dagen tilfelle baby reagere på det. Når du ser det fungerer ok og gullet ikke får mageknip kan du gi på kvelden. Jeg gir grøt i 5-6 tiden, og så pupp i 7 tiden og legger seg 1930.

Skrevet

Jeg har begynt å gi smaksprøver med mine tre barn når de var tre mnd gammel. Begynte da å gi nestle risgrøt. Med litt frukt pure oppi etterhvert. Dette har gått veldig fint. Før sto det fra tre mnd på grøt pakken. Jeg ville begynt med grøt i stedet for velling. Begynn å gi noen skjeer grøt, kanskje litt tynnere enn vanlig. Etter to uker begynte Casper å få en hel porsjon til frokost. etter fire uker altså når han var 4 mnd spiste han grøt til frokost og kvleds. Jeg begynte å gi han middags glass når han var 4 mnd gammel. Nå er Casper 5 mnd og spiser grøt til frokost, lunch og kvelds og et stort glass middags glass til middag. Jeg er veldig glad for at jeg begynte å gi han grøt når han var tre mnd. Han er kjempe glad i det og det har gått kjempe fint. Han var også sånn som var ofte sulten før jeg gav grøt. Det hjalp masse når han fikk litt fast føde:). Gir han morsmelk innimellom de andre måltidene.

Lykke til, bare å prøve seg fram. Du merker fort om han tåler det eller om han får vondt i magen.

Skrevet

Var velling jeg tenkte på ja :)

hmmm tror nok vi skal bare prøve oss litt frem jeg om noen uker, men lurt å prøve på dagen og gi bittelitt om gangen ja. Tror jeg har sånn akkurat nok melk, han er i hvertfall fornøyd når begge er nesten tomme... han vil ikke ha mme (kresen liten tass dette).

Takk for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...