Gå til innhold

Dere med barnehage-erfaring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi teller ned til barnehagestart, med stor klump i magen og mange bekymrede tanker. Kommer de til å passe godt på ham? Er de snille med ham? Føler han seg trygg? Får han det fint? Huff, får vondt i hjertet av å tenke på det. Jeg ser han for meg i vinduet, vinkende til mammaen og pappaen sin, og vil bare gråte....

Men... dagen nærmer seg uansett, og jeg må nesten se litt mer praktisk på det. Mange begynner i barnhage når de er ett år, tenker jeg. De ansatte passer sikkert ekstra godt på de små, tenker jeg. De sover heldigvis mye på dagtid. Og tilpasser sikkert barnehagedagen til den lilles behov.

Men gjør de det? Hvor mye tilpasning kan man forvente når så mange barn skal samles?

For eksempel:

Min lille spiser ikke selv. Hvis han skal spise selv, må han overvåkes nøye - ellers stapper han i seg altfor store biter, hoster, krekes og setter i halsen. Mater de de små? Gir de passe moset middag, slik han pleier å få det? Kan man be om at de moser middagen??

Og hvordan er det med soving? Min lille sover en gang ved nitiden, og en gang ved ett-tiden. Kan han fortsette med dette i barnehagen, eller er det sånn at alle barna skal sove en gang, når det er "hviletid"?

Huff, det høres sikkert ut som jeg er helt nevrotisk. Jeg vet godt at barnehager kan være supre, altså!!! Men kan noen dele litt av sine erfaringer med tilpasninger i barnehagen, ville jeg bli veldig glad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg jobber i bhg på småbarnsavdeling. Forstår godt din bekymring rundt bhg-start. Det er alltid vanskelig å slippe sine søte små. Det å ikke lenger ha kontroll på alt kan virke skummelt. Men de vil nok passe godt på han :)

Det viktigste i "min" bhg er at barn og foreldre føler seg trygge. Vi prøver så langt det lar seg gjøre å oppfylle ønsker i forhold til søvn, mat, klær ol. Vi mater dem som har behov for det, men oppfordrer til at de kan prøve å spise selv. Det sitter alltid minst 1 voksen ved bordet (som oftest 2) som hjelper der det trengs. Nå har vi ikke middag hver dag hos oss, men 1 gang i uken. Om du har med middag kan du jo gjerne mose den hjemme så det bare er å varme opp..Vi gir middag til dem som har med seg.

Soving 2 ganger for dagen er heller ikke noe problem hos oss. Der tilpasser vi oss barnas behov :)

Vi som jobber i bhg er der for barna og vil barnas beste.

Skrevet

Jeg jobber selv i barnehage, og skjønner hva du tenker.

Jeg kan fortelle litt om hvordan ting gjøres i praksis i vår barnehage. Det første er at barnet får tilvenning til barnehagen. Vi bruke å la barnet få være i bhg sammen med foreldre første dag. Da noen timer /halv dag så barnet blir litt kjent med miljøet. Andre dag er barnet alene gjerne under frokost og samlingstund, og litt utover dagen, så henter foreldre barnet. den tredje dagen kan barnet få lov til å sove i barnehagen og foreldre henter senere. fjerde dag er det full rulle. Noen barn bruker lengre tid på tilvenning og hvis dere føler behovet for lengre tilvenning ta kontakt med personalet. De vil veldig gjerne imøtekomme på barnet og foreldrenes behov.

Ellers så har man ganske tidlig, gjerne første uka en førstegangssamtale, der personalet får vite det som er nødvendig å vite om barnet, om barnet har søsken, hvem/hva han/hun leker med, hva barnet spiser etc.

det er alltid trist når dere foreldre skal si hade og barnet gråter, men som en liten trøst så går dette raskt over, gjerne når dere har rundet hjørnet på vei til buss/bil :) Vi har alltid en ledig plass i fanget til de små :)

Vi mater de minste barna, lager små biter og passer godt på at de ikke putter for mye i munnen. Si gjerne fra om dette så de er klar over at din lille er ekstra ivrig på matfronten, men dette er noe vi alltid gjør med de minste, så lenge ikke foreldre har sagt noe annet.

Det med soving og dupper er også opp til foreldre. Dere sier fra når barnet sover og vi tilpasser det til dere. Noen barn har også tre dupper,

noen vil at barnet skal vekkes før 14, andre vil at barnet max skal sove 2 timer. Si fra om hvordan du vil at dere skal gjøre det. God kommunikasjon er et viktig stikkord :)

Spørr gjerne om du kan få en omvisning i barnehagen, og hvordan ting gjøres i praksis. Vi skriver opp på tavle når barna sover og våkner så dere også kan få en oversikt, og vi har også tavle på hvor mange bleier barnet har fått i løpet av en dag, om det kun har vært tissebleier eller avføring.

Lykke til. Dette går nok så bra skal du se :) Så skal du se at din lille snart skaper nye vennskapsbånd med både store og små :)

Skrevet

Jeg kan bare svare på vegne av vår barnehage, men der er de veldig tilpasningsdyktige. Vi forteller om rutiner vi har og de prøver å følge dem opp etter beste evne. men man må ikke være for kravstor heller.

Det er frokost i barnehagen fremt til klokken ni, før det er lunsj igjen klokken halv12. Så de pleier ikke å gi mat før den tid, men selvsagt hvis det er en liten 1-åring så gir de mellommåltid hvis behovet er der.

Hvis vi hadde gi beskjed om at hun måtte ha moset mat, så hadde de gjort det. Men man sender som regel med dem mat og da gjerne brødskive. Så da moser man det selv eller skjærer av skorpene selv også kan de dele brødskivene opp i små biter.

Sovingen tilpasses etter barnet. Ikke noe spesiell hviletid i vår barnehage.

De har også spurt om vi driver pottetrening nå som hun har blitt større, for da vil de gjerne også prøve det i barnehagen.

Jeg har hele tiden vært avslappet til barnehagestart jeg da. Jeg vet at det skal mer enn en barnehage til for at barn ikke skal ha det bra. De gjør det beste de kan for barnet. Jeg syns de er flinke til å se barnets personlighet og være oppmerksom. De skryter også positivt av barna og er alltid trivelige og blide. Jenta vår som egentlig fra nyfødttilværelsen av har vært skeptisk til fremmede, har stortrivdes i barnehagen. Noen ganger vil hun ikke hjem en gang, fordi de har så mye moro å holde på med der.

Vi er kjempefornøyde alle sammen med vår barnehage :)

Lykke til med barnehagestart. Tror det kommer til å gå kjempebra :)

Skrevet

Husker så godt bekymringene! Jeg snufset meg gjennom besøks-dag, og de første tre ukene iallefall når han begynte i barnehagen. Var så redd for at han skulle føle seg utrygg og forlatt. Men det har gått såååå bra!

Har litt erfaring fra barnehage via jobb, og som sagt via å ha barn i barnehagen. Når det gjelder soving så har barna fått sove når det har passet dem og foreldrene, menså er erfaringen at ofte så tilpasser bare barna seg rytmen i barnehagen av seg selv. De vil gjerne være våken når de andre er , og sove når de andre gjør. Dette er ikke noe barnehagene jeg kjenner til gjør noe for at skal skje, men noe som gjerne skjer naturlig. Min la seg plutselig en time senere enn vanlig når han begynte i barnehagen, uten noe problem. Vet at andre små barn har fortsatt med to lurer der, sånn at det passer barnet.

De blir godt passet på! Og man kan fortelle om behov, f.eks at de må bli matet, og gjerne setter i halsen. De kommer til å passe ekstra godt på de små sånn at de kommer godt i gang, at de ikke blir overkjørt av større barn, at de ikke sitter alene uten tilsyn, at de føler seg trygge, og de gir dem omsorg.

Jeg syntes som sagt det var knalltøft å skulle levere i barnehage. Men har bare veldig gode erfaringer! Og jeg ser at min lille, sjenerte gutt koser seg så masse, og at han har fått bestevenner -noe som er godt for alle og enhver å oppleve. De ansatte bryr seg, ser ham, og kar ham være seg selv.

Lykke til!!! Det er lov å felle en tåre fordi det er hardt å skilles, men jeg håper du vil føle deg trygg på at mini har det bra!

Skrevet

Jeg snakket faktisk med mannen min tidligere idag om: er det noe vi må lære sønnen vår før han begynner i barnehage? Han skal begynne om 1 mnd da er han 11 mnd. Alle i min familie er veldig imot dette og synes han er for liten osv. Men jeg tenker: Han skal dit for å leke. Jeg er kanskje naiv, men jeg ble veldig rolig etter at jeg var på et møte der. Han skal være der 6 timer, 4 dager i uka. Jeg ser for meg at 2 timer leker han, 2 timer sover han, 2 timer spiser han. Jeg tror faktisk at han vil ha det minst like gøy der som å skulle gå hjemme med meg... Jeg har ingen råd å gi, men ønsker dere lykke til! Det kommer nok til å gå kjempe fint. Også veeeldig betryggende å lese svarene du har fått ;)

Skrevet

Var passe nevrotisk da lille-jena mi skulle begynne for 4 år siden. Syntes 10 mnd var altfor lite og engstet meg veldig for at andre ikke skulle "se" henne. Det som hjalp meg mest av alt var da svigerinna mi(som er ped.leder i barnehage) påpekte at det er lettere å være lydhør for de aller minste, enn de som er såpass gamle at de har språk o.l selv.

Alt gikk selvsagt helt fint, og jeg håper jeg ikke har de samme nervene når lillegutt skal begynne neste sommer:-)

Skrevet

Tusen takk snille jenter for beroligende svar og gode råd! Jeg kjenner at jeg er blitt litt roligere nå, og skal nyte helga uten for mye barnehagefokus. :-)

Krysser fingrene for at barnehagen vår er like god som den dere har jobbet i/hatt barn i.

God helg, alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...