Gå til innhold

Gravid og sykepleier? Hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på tungeløft, demente som slår, smitte/ isolasjon av pasienter (f.eks pga clostridium) osv osv. Delegerer dere dette bort til de andre da? og hvordan reagerer de andre ansatte? Jeg har egentlig ikke lyst til å si det til kollegaene mine ennå, er bare 6 uker på vei... men jeg føler jeg må da jeg ikke kan løfte tunge pasienter lengre (f.eks få de høyere opp i sengen ol, snu de ++.)

Kan dere dele hvordan det var på deres arbeidsplass da du ble gravid som sykepleier?

:)

Fortsetter under...

Skrevet

Er 20 uker nå, det går helt fint. Ikke noe problem med de sengeliggende, det er jo bare å regulere senga til riktig arbeidshøyde så ryggen ikke blir belastet. Graviditeten går jo ikke ut over armene!

Hadde vondt i ryggen en periode og da var det pes å skulle hjelpe oppegående pasienterpå med bukser og sko (å bøyge seg til gulvnivå var hardt), men det er gått over nå. I denne perioden bytta jeg bort disse stellene med stell i seng (nok sengeliggende å ta av).

"Uberegnelige" pasienter, de som er enige i det ene øyeblikket og motarbeider forflytningen i det neste, er jeg ikke alene om lenger. Jeg trenger også en ekstra 10-minutter å hvile beina i løpet av seinvakt. Ellers er det ingen problemer å gå på jobb.

Skrevet

tunge løft er jo ikke farlig, som sykepleier regner jeg med du kan litt om forflytningsteknikk.

ang slag så ligger ungen veldig trygt bak skambenet ditt, skades derfor ikke av slag enda.

når det gjelder smitte (aner ikke hva clostridium er), men med god hygiene går det somregel bra. Spør legen om du er i tvil. Trenger du det har du krav på tilrettelegging, men om legger "drittarbeidet" på de andre uten grunn blir du ikke særlig populær...

Skrevet

Jeg er sykepleier (ganske nyutdannet vel å merke, jobbet kun ett år). Er nå 34 uker på vei, og er nå sykemeldt pga. av diverse plager. Jeg hadde ingen problemer i begynnelsen med løft og slike ting. Du kan fint løfte og forflytte pasienter. Det er ikke slik at man ikke skal løfte noenting mens man er gravid. Jeg fikk beskjed om at det ikke var farlig for meg å løfte så lenge jeg hørte etter hvilke signaler kroppen min gav meg. Kroppen sier ifra hvis det er for tungt. Fikk høre at det var en myte at tunge løft er farlig (såklart alt med måte).

Med tanke på smitte og slikt, tok jeg ingen andre forhåndsregler enn de vi vanligvis tar, dvs. på med smittevernutstyr. Jeg jobbet helt som vanlig.

De demente jeg har vært borti har ikke vært veldig fysik utagerende, så der har jeg aldri hatt et problem. Jobber du på en dementavdeling?

Jeg forstår at du ikke har lyst til å fortelle det til dine kollegaer enda, siden du er så kort på vei. Lykke til videre i svangerskapet! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...