Gå til innhold

Kveldsuro - er det bare sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare sånn det er med baby? Jenta vår var så rolig til å begynne med, men har blitt bare mer og mer urolig etterhvert nå (hun er 10 nesten 11 uker) fordi hun var så rolig først så tenkte jeg jo med en gang det var noe galt når hun begynte å gråte mer og mer på kveldene, men etterhvert som jeg leser og hører på andre så virker det som det bare er sånn at babyer er urolige om kveldene? eller at det er ganske vanlig iallefall. Prøver å ha rolige dager i tilfelle det er for mye inntrykk og at hun er overstimulert. Prøver å amme oftere i tilfelle det er økedøgn. Gir henne masse kos og kroppskontakt så det ikke er det hun savner. Men når ingenting nytter kan jeg da slå meg til ro med at det bare er sånn? Blir redd det er noe jeg ikke skjønner, noe hun mangler, noe som ikke er bra, f.eks låsninger i nakken som jeg har lest om at noen har..men hun roer seg jo alltid til slutt, og det er i grunn ikke snakk om veldig langvarige skrikerunder, vet godt at noen har det mye verre enn dette, kolikkbarn osv osv. Men lurer likevel på hva som er grunnen til at hun gråter sånn..overtrøtt kanskje, enkelte dager er bedre enn andre, og jeg merker at søvn avler søvn. Hvis det "bare er sånn" med kveldsuro, er det vanlig at dette også roer seg etter 3månedersalderen? Og hva er grunnen til at så mange blir roligere etter dette? noen som har smarte tanker å dele med meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På helsestasjonen sa de at dette er veldig vanlig på ettermiddag-kveld... De griner, sutrer, spiser og er gjerne trøtte men ikke vil sove. Du kan jo gjerne sjekke om det er noen låsninger, men høres ikke sånn ut på det du skriver;)

Som regel når det er nakkeproblemer, så kan de skrike hysterisk, samtidig som de spenner seg. Ofte hjelper ikke nærkontakt eller byssing i noen særlig grad... de kan faktisk begynne å hyle mer intens og dette kan var i flere timer. Ikke liker de å bli skiftet klær på, få på lue og sover veldig lite på dagen. De kan også ligge i "bananform"- bakhodet mot rompa når de først sover. Mange med låsninger liker heller ikke vognen noe særlig og kan være utålmodig i bil. De har gjerne en favoritt side og vil/kan ikke snu hodet den andre veien. Mange barn har også ganske skjevt bakhode... Det er i hvertfall noen symptomer på kiss...

Men at de er urolige på kvelden er vanlig:) Litt krevende, men det er bare for en periode som regel:) Kan hende de er litt urolige i magen på kvelden, litt luftsmerter og lignende. Husk at tarmsystemet ikke er ferdig enda, så de utvikler seg:) Samme med at det er MYE som skjer mentalt med dem og, siden de vokser så fort;))

Skrevet

Hei C.L H85, takk for mye info om låsninger, høres ikke ut som min lille har det da nei, byssing hjelper jo og om vi legger henne ned for å skifte bleie blir hun nesten alltid stille, liker det, gråter heller før og etter, har tullet litt med at når hun gråter som verst kan vi bare bytte bleie på henne hele kvelden lang, hehe, hun blir jo utålmodig tilslutt på stellebordet også da hvis det tar veeldig lang tid ;) det andre du skriver om kjenner jeg meg heller ikke igjen i.

Ja det haddet jeg ikke tenkt på, at fordi de vokser så fort og alt det mentale, er vel ikke rart de sutrer litt :) Er kanskje bare et sunnhetstegn til og med? :)

Klager ikke, vet mange har det mye verre og føler meg heldig med snuppa vår, sover på natta gjør hun også. Tenker bare i blant på om det er noe jeg gjør feil eller ikke har sjekket slik at det ialllefall ikke skal stå på det! Men da går jeg ut fra at hun har det bra til tross for kveldsuro :)

Skrevet

Vi har funnet en rutine som fungerer på gutten vår for å hinde urolige (les hylskrikende) kvelder. Han var helt klart overstimulert/overtrøtt og eneste som fungerer for oss er om han sover litt i syvtiden, men det å få han til å sove er den store utfordringen... Amme han i søvn fungerer en av syv kvelder, de andre må jeg putte han i bæresjalet og komme meg ut på tur. Han sover kun så lenge jeg beveger meg så hunden er glad for lange kveldsturer, baby er fornøyd på kvelden om jeg orker lang tur og jeg har vondt i ryggen etter bæringen... Håper han vokser det av seg før han blir så mye tyngre!

Lykke til!

Skrevet

Vi har funnet en rutine som fungerer på gutten vår for å hinde urolige (les hylskrikende) kvelder. Han var helt klart overstimulert/overtrøtt og eneste som fungerer for oss er om han sover litt i syvtiden, men det å få han til å sove er den store utfordringen... Amme han i søvn fungerer en av syv kvelder, de andre må jeg putte han i bæresjalet og komme meg ut på tur. Han sover kun så lenge jeg beveger meg så hunden er glad for lange kveldsturer, baby er fornøyd på kvelden om jeg orker lang tur og jeg har vondt i ryggen etter bæringen... Håper han vokser det av seg før han blir så mye tyngre!

lykke til!

Skrevet

Fysio sa at babyer kan bli urolige på kvelden pga overstimulering på dagen. Reaksjonen deres er bare forinket. F.eks en tur på kjøpesenter, TV-titting osv kan bli alt for mye. Så hun rådet om å tenke gjennom om en hadde gjort noe i løpet av dagen som kunne ha blitt for mye for babyen. Det kan være en årsak..

Skrevet

Takk for mange svar :)

I kveld har det tatt kaka! Hun har hylskreket, fra rundt kl 16 og til hun skulle legge seg, avbrutt med at hun har sovet litt urolig innimellom, men skreket skikkelig til hvis vi har prøvd å legge henne fra oss. Skriker hvis vi så mye som snakker når vi bysser henne..akkurat som hun blir irritert...kanskje overstimulert? overtrøtt? noe jeg har spist? hm vet sannelig ikke! Hun har sovet bra på dagtid også, sov en time inne før vi gikk en time tur og da sov hun også så tenkte egentlig kvelden skulle bli bra. Har bare ellers vært hjemme med henne i dag også, så hun har ikke vært utsatt for mye bråk eller lignende. Men hun sover nå da, fint og fredelig. Er som regel sånn at selv om hun er urolig på kveldene så sover hun fint på natta.

Så ekkelt når skrikingen tar nye dimensjoner, hun hyler rett og slett..kan ligge og sove og plutselig skrike til som om hun har kjempevondt! :( Hun blir jo så svett av det også så er ikke så lett å få kjølt henne ned. I morgen skal vi ut å fly, må innrømme at jeg gruer meg litt når hun har vært så urolig i dag, men håper det går bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...