Gå til innhold

Er det greit å ta Paracet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig med de over her - ta paracet med god samvittighet. Jeg tar paracet nesten hver eneste dag, og har fått beskjed fra både nevrolog, gynekolog og fastlege om at det er greit å ta det hver dag til og med (men da har de sjekket levernivåene mine for å forsikre seg om at jeg tåler det). Har daglig migrene, derfor jeg tar det.

Da må jo en gang innimellom i hvert fall være greit med god samvittighet! :-)

Har også fått beskjed om at ibux er greit frem til uke 28, men absolutt ikke etter det. Jeg tør allikevel ikke å ta det, for det virker som om det er delte meninger om dette.

Jente07 - er pinex forte greit? Det inneholder et morfinpreparat, er det virkelig ok?

Dessuten er det forskjell på å ta en pille eller tre, og fem piller hver dag i hele svangerskapet. Det har i alle fall aldri skjedd meg at jeg må ta smertestillende i lengre perioder. Et par dager kanskje, om jeg har hatt feber, men det er jaggu sjelden.

Er veldig omdiskutert i hvilken grad paracet påvirker fosteret, og da spesielt hormonutviklingen til guttefostre. Vanskelig å finne entydige svar.. Kan lese litt her:

http://nhi.no/forside/gravide-og-paracetamol-36037.html

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7372939

Jeg er generelt veldig restriktiv selv, er sykemeldt pga uregelmessig kraftig hodepine som varer i anfall over flere timer/netter - men tar paracet når smerten har vært uutholdelig. (3 stk fordelt på de siste 4 ukene)

Legen skrev i papirene mine "pasienten har fornuftig nok vært restriktiv med medikamenter" - så jeg fortsetter å gjøre det sånn.

God bedring!

Annonse

i følge felleskatalogen er det å ta pinex forte noe man må diskutere nøye med legen først, og det bør taes i så små doser som mulig.

Paralgin Forte derimot er tryggere for gravide og ta enn pinex forte.

Men jeg selv ville ikke tatt noen av disse.

Her går det bare i Paracet, men kun når det absolutt er nødvendig :)

Er visst ikke anbefalt og ta høyere dose en 1g i løpet av en dag, men det er ikke dokumentert at forsteret skal ta noen skade av bruk :)

jeg har fått beskjed om normale mengder paracet er greit.

(opptil 4 til dagen faktisk..)

jeg tar ibux til vanlig (har noe med at det funker bedre for meg siden 99 % av min hodeverk kommer av muskelverk), men har ikke rørt det siden før jeg var gravid.

en skal jo ikke ta ibux uka før en skal gi blod heller, mener det har noe med at ibux er svakt blodfortynnende også, at kan ha noe med grunnen til at en ikke skal ta ibux når en er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...