Gå til innhold

Dette her med de ukene....

Anbefalte innlegg

Dette er mitt tredje svangerskap og har i de to andre hatt stålkontroll på ukene, men denne gangen er jeg rimelig forvirra..

Jeg var på ul i dag og fikk beskjed om at jeg er 17+6 i dag med termin 26 mars. Det vil da si at lengden på et svangerskap er 40+3 uker? Jeg har tidligere hørt at det er 40+2 og det står det også her på bim. Er det noe nytt som er kommet i det siste eller sa jormora feil til meg?

Det er jo bare snakk om en dag i forskjell, men jeg ble litt opphengt i det her..:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143701964-dette-her-med-de-ukene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er visst litt forskjellig praksis rundt omkring. Jeg har alltid trodd 40+2 :)

Men noen regner 40+2, 40+3 og til og med 40+4!

Så da vil jeg tro du er 17+6 idag:-) I følge den regningen stemmer det med min, jeg er 17+2 idag og har termin 29.mars:)

Hmm... kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig å ha samme praksis overalt..jaja, det er som sagt bare snakk om en dag, så jeg må vel bare slutte å henge meg opp i det:)

Har nettopp "kranglet" med jordmødrene her inne om det.

Det tok litt tid før de oppdaget "feilen"

Det viser seg at mitt svangerskap er regnet til å være 40+4

Årsaken er todel;

*De har fått nye hjul og i følge dette nye hjulet er svangerskapene 40+3

*Hjulene tar ikke hensyn til at det er skuddår enste år, så; din jordmor bruker nok det gamle hjulet som er 40+2 og så får du 29. februar i tillegg og derfor blir det 40+3

Min gynekolog bruker det nye hjulet som er 40+3, og pga skuddåret får jeg en dag ekstra og det blir 40+4...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...