Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gulljenta mi er nå 1 mnd gammel, og verdens fineste baby. Men hun gråter hele tiden... Altså når hun er våken. Det begynte etter ca to uker. Hun sover mindre og mindre, noe jeg regner med er vanlig, og dermed blir den våkne tiden lengre og lengre og da gråter hun med varierende intensitet, skingrende til tider. Hjerteskjærende for meg og pappan selvfølgelig, og det sliter oss ut alle tre. Noen vil kanskje si at det ikke stemmer at hun gråter hele tiden, at det bare føles sånn, og det stemmer kanskje for hun tar jo pauser, men det er fordi vi hele tiden må gjøre noe aktivt for at hun ikke skal gråte, altså bysse, skifte stilling konstant, gå rundt osv, for hun er aldri tilfreds med å bare sitte på fanget eller ligge på brystet eller i sofaen ved siden av oss. Vi er på tå hev hele tiden, og det ender med at når hun endelig sover sitter jeg og har angst for at hun skal våkne... Det kan jo ikke være normalt? Jeg hadde sett for meg at det skulle holde å løfte henne opp og holde henne inntill seg når hun gråt. Jeg er så usikker på om hun har smerter eller om det skal være sånn, og jeg er så lei meg for at jenta mi ikke har det bra og at denne første babytiden har blitt så anderledes enn jeg hadde sett for meg. Nå har det gått så langt at jeg ikke tør å gå ut med henne i vogna eller ha besøk i det hele tatt.

Det jeg lurer på er vel egentlig... Gråter alle små babyer så mye? Skal det være sånn at man hele tiden må jobbe hardt for å holde gråten unna, eller finnes det barn som er tilfredse med å være inntill og få kos?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at babyer har urolige perioder i løpet av døgnet, hvor de er misfornøyde, sutrer og griner i alt fra 1-3 timer.... Men Siden du sier at hun ikke roer seg noe særlig til tross for nærhet og byssing, ville jeg dratt til manuellterapeut. Kanskje hun har en låsning i nakken? Min skreik, sutra og sov veeeldig korte dupper på dagen, noen ganger var det snakk om 15 min av gangen og da gjerne etter at jeg hadde brukt en time på å få henne til å sovne.

Det viste seg at min hadde KISS- overstrekk i nakken og derfor hun var såpass urolig. Da hjalp ofte ikke nærhet eller visse typer byssing, som faktisk kunne eskalere hylinga... Det er fordi min lille fikk vondt i nakken. Kjennetegn: Skriker og er urolig, sover lite, sover i merkelige stillinger, voldsomt behov for nærhet, liker ikke å ha på lue eller bli skiftet klær på.... Du kan jo bare bestille time til manuellterapi da det ikke koster noenting;))

Jeg holdt ut med det i 5 mnd før jeg gjorde noe med det, da jeg trodde ar noen babyer bare er sånn... Nå etter behandling er hun blid som en sol;))

Skrevet

Akkurat sånn hadde vi det også! Snuppa gråt og var misfornøyd store deler av våkentiden,hjalp ikke å bare ta henne opp,måtte bysses og være i bevegelse hele tiden. Jeg turte heller nesten ikke ta henne med noe sted,i tilfelle hun skulle begynne å hyle og være utrøstelig. Vogna var også et risikoprosjekt.. Måtte ammes rett før vi gikk ut,og kunne aldri gå langt i tilfelle det plutselig ble kjempekrise. Så første tiden ble ganske annerledes enn jeg hadde forestilt meg. Jeg tenkte også som du,at når babyen gråt,så holdt det å ta den opp. Men sånn ble det jo ikke. Tenkte også på hva andre ville tro,når jeg som mor ikke klarte å roe ned min egen baby.. Men,sakte men sikkert ble hun mer og mer fornøyd og harmonisk,gikk an å ta henne med ut blant folk og ut på trilletur uten å sitte som på nåler for at hun skulle begynne å gråte. Vil si det gikk over når hun ble 9-10 uker gammel. Så hold ut,det blir fort bedre!! :)

Skrevet

Hei! Velkommen inn til oss - her kommer du til å møte mange frynsete mammaer med babyer som ikke sover;-)

Synes det du skriver er så betegnende for mange førstegangsmammaer. Man har liksom sett for seg hvordan den nye tilværelsen skal bli, med en liten tjukk smilende baby som man kan trille rundt og vise frem. Sannheten er at livet med et spedbarn er mye arbeid.

Barn er født med ulikt temperament. Noen er så "heldige" å få rolige babyer, med et behagelig temperament. Disse babyene føyer seg inn i rytmer og rutiner uten store protester. De er tilfredse, og trenger ikke mye oppmerksomhet for å være fornøyde. Andre er født med litt mer krutt i topplokket;-) De er mer urolige, skriker/gråter mer, vanskelige å roe, vanskelig å få inn i rutiner. Det er absolutt ingenting galt i hverken det ene eller det andre ytterpunktet - vi trenger variasjon i befolkningen! MEN, det er ingen tvil om at det er mer utmattende å være mamma til et barn med et heftig temperament (jeg har barn som befinner seg i hver sin ende av skalaen..).

Kanskje har du fått et barn som har et kraftig temperament. Eller så har kan hende barnet ditt vondt? Jeg vil råde deg til å få henne sjekket av fysioterapeut/kiropraktor eller manuellterapeut for å se om hun har låsninger i nakke og rygg. Det er veldig mange barn som tidligere fikk den ufortjente betegnelsen "skrikerunger", som faktisk hadde låsninger og stivheter.

Hva med kolikk? Gråter hun til relativt regelmessige tider? Helt umulig å roe? Har du forsøkt med sukkervann? Sukkervann virker beroligende. Jeg brukte det en del i begynnelsen med min minste.

Veldig mange spedbarn sover for lite. Blir de overtrette kan de få "hysterisk gråt", og være komplett umulig å få til å roe. Sover hun nok synes du? Spedbarn er gjerne ikke våkne særlig lenge av gangen. En halv time til en time gjerne.

Jeg kjenner meg veldig igjen i hva du skriver. Med min første var jeg livredd for å gå inn i butikker - for hva gjorde jeg hvis hun begynte å gråte??? Etterhvert vil du bli tryggere på deg selv, og du vil lære barnet ditt å kjenne. Det blir bedre etterhvert. Det er en trøst.

Klem fra

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Bad habits beskriver det utrulig godt. Her hadde/har vi også en gutt som har vært veldig utilpass og urolig siden fødsel, som vi ikke kunne legge fra oss og som ikke klarte, eller klarer, å sove noe særlig i trillevogna. Ligge våken i vogn er uaktuelt - da er det rasende hyling. Han sov ca 9 timer tilsammen per døgn frem til han var 3-4 mnd.

Et hjelpemiddel dere burde skaffe så fort som mulig, er en bæresele. Ikke en babybjørn hvor babyen henger etter skrittet og overbelaster korsryggen, men en ergonomisk sele eller sjal. Her inne er masse gode tips:

www.tettinntil.no

Da kan snuppa bæres og den som bærer har begge armer fri. Vi har en Angelpack bæresele og er veldig fornøyde med den!

Det blir bedre med alderen, men her er gutten 6 mnd og er fremdeles veldig krevende og lite selvstendig, og trives best når han bæres eller sitter på fanget.

Skrevet

Jeg hadde også fått sjekket hos en kiropraktor om babyen harr KISS. Vi ventet til han var 9 uker...neste baby(hvis det blir en til) skal jeg få sjekket med en gang bare for å utelukke. Hadde unngått mye uroligheter hvis vi hadde dratt dit tidligere. Kiropraktoren var ganske oppgitt over legen på 6 ukers kontrollen som ikke hadde tatt tak i dette tidligere.

Masse masse lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! godt å vite at man ikke er alene... Jeg hadde jo forventet mye arbeid og nattevåk osv, jeg er særlig opptatt av mye kroppskontakt og nærhet for å gjøre henne trygg, men at hun skulle være så utrøstelig hele tiden det så jeg aldri for meg. man blir jo så redd for at alt man gjør er feil, huff.

vi har lurt litt på KISS, for hun er tatt med vakum. jeg selv og lillebroren min er også det, og hadde kolikksymptomer som ble bedre med kiropraktorbehandlinger. hun bøyer hodet veldig langt bak mye, og liker ikke å bytte klær eller akkurat det å bli løftet opp, men hun har ikke merkbare problemer med å snu hodet fra side til side eller holde hodet oppe når hun ligger på magen på brystet mitt.

hun promper veldig mye og spenner seg mye i kroppen, rett ut som en illsint liten pinne, så vi har lurt litt på kolikk også. de på helsestasjonen mente det var for tidlig å si.vi har prøvd sukkervann og fem dager nå med melkeproteinfri kost for min del uten effekt. jeg har enorme mengder melk og hun vil helst spise hele tiden. hun har lagt på seg 1,5 kg siden vi kom hjem fra sykehuset.

hvordan er det med kiropraktor og manuellterapaut, må man til lege å få diagnose først eller ringer man bare direkte og får time? hva ligger prisene på? ( jeg betaler hva som helst for at jenta mi skal få det bedre)

Skrevet

Kiropraktor bestiller du time til selv. Min kiropraktor spurte meg om ting du nevner om din lille..som om han spenner hodet bakover,om han ble tatt med vakum/sugekopp. Om han bæsjer hver dag,det henger vistnok sammen. Hun sa også at det ikke er rart hvis han hadde skreket når han måtte kle på seg fordi det gjør vondt i nakken. Min hadde ikke alle disse symtomene,men andre ting. Vi betalte rundt 450 første bahandling og rundt 350 de andre gangene. Han fikk regelmessig behandling ca 6 ganger,nå er han helt fin og vi skal på en kontroll i desember.

Skrevet

takk for tips:) men vi handlet inn både en helt nydelig mei tai og et vevd sjal for mange måneder siden (ganske kostbart...) som frøkenen hittil har nektet å ligge/sitte i. Hylingen eskalerer kraftig de gangene vi har prøvd. enda en ting som ikke ble helt som man hadde tenkt... sukk. de økologiske brettebleiene med fantastiske hjemmestrikkede ullsperrelag måtte vi også gi opp for en stund da hun ble fryktelig sår og rød i stumpen. det er nesten så man bare må le, huff:)

Skrevet

For å være ærlig hører dette veldig ut som KISS, en av mange symptomer er blant annet at de sover i "banan" form eller at bakohdet er langt mot rompa. Vesla her gjorde det fra dag 2 hjemme fra sykehuset og husker jeg stusset på det, men trodde at alle babyer sov på den måten;)) Det at hun vil spise hele tiden er også et viktig symptom, da de ofte bruker mat som trøst... Hadde jeg vært deg, så hadde jeg dratt for å utelukke KISS.. Ikke vent i 5 mnd sånn som jeg gjorde.

Trodde også at hun hadde kolikk, men var ikke alltid på samme tid på døgnet hun skreik.

Du trenger ikke ringe lege, jeg ringte rett til manuellterapeut og fikk time:) De fastslo kiss etter ca 20 min he he;) Hadde mange symptomer på det. Itillegg følger de opp barnet med fysioterapi til de er 1 år, slik at de ikke skal utvikle det de kaller KIDD..;) Snuppa her ble en drøm etter behandling og griner nå bare fordi hun er sulten eller trøtt;)))

Skrevet

Pluss at det er gratis med både fysio og manuellterapi på alle barn under 1 år;))

Skrevet

Uff- der har jeg vært også så føler med deg!! Mange har skrevet mye bra her allerede. Og jeg vil gjenta det de sier: 1. Du er ikke alene om å føle at den nye tilværelsen er annerledes enn du hadde sett for deg. Jeg synes de første tre månedene var vanskelige og tøffe og alt annet enn jeg hadde trodd. Min datter hadde kolikk/ mye magesmerter og gråt og var mye urolig. Byssing, bæring var det eneste som hjalp. Tips her: bær babyen din i mageleie på armen- min roet seg veldig godt på denne måten. Jeg var dødsmisunnelig på venninner som hadde kalenderen full av venninnetreff, jeg hadde mer enn nok med å komme meg ut og hjem igjen til neste ammeøkt/skrikeøkt. Men etter tre behandliger hos kiropraktor var jenta mi et helt nytt menneske! Så anbefaler som de andre her å sjekke om babyen din kan ha vondt noe sted. Og så vil jeg støtte det de andre sier om at det BLIR bedre! Jeg var litt irritert på de som sa dette til meg da det stod på som verst her hjemme og jeg var utslitt. Men nå sier jeg det jammen meg selv:-) Babyen din kommer ikke til å skrike forever. Er det rygg/nakke problemer,kan det ofte behandles, og er det "vanlig kolikk" vokser hun det av seg. Jo større disse babyene bir jo letterer er det å håndtere dem også, og det blir lettere å tolke deres signaler! Åååå jeg ønsker deg så lykke til.

Skrevet

Jeg vil gjette at hun er overtrøtt. Søvn avler søvn, hvertfall i de fleste tilfeller. Gutten min kan ha dager (de fleste...)hvor d er vanskelig å få han til å sove. Hvis den første duppen om morgenen blir for kort, 20-30 min, da blir resten av dagen vanskelig. Mye gråt i våkentiden og bruker evigheter m byssing og smokk for å få han til å sove mer. Når han først sovner da, blir det bare smådupper. Blir en vond sirkel rett og slett! Ettermiddagen blir masse gråt fra en stakkars overtrøtt gutt. Pass på å legg henne ved det første tretthetstegn, og prøv å passe på at duppen blir lang nok. Enklere sagt en gjort, d vet jeg, babyen styrer skuta selv...:) gutten min er 10 uker, og er maks våken 1-1,5 time på en god sovedag.

Skrevet

ja, nå er jeg ihvertfall overbevist. Vi har jo sagt helt fra fødselen at hun ser ut som en liten banan, og jeg har virkelig hvert bekymret for at hun går så veldig fort opp i vekt når hun bare spiser hele tiden. Ringer manuellterapaut i morra! ( og nå skal jeg ha meg et ostesmørbrød og en bit melkesjokolade for melkeproteinallergi var det ihvertfall ikke!)

Skrevet

tusen takk for svar og råd og medfølelse:) vi snakket nettopp om det jeg og samboeren min at vi må prøve å få til at jeg kan komme meg ut av huset en time eller to alene en dag, selv om det føles helt utenkelig for meg å være lenger borte enn et par meter fra jenta mi, når jeg er hjemme får ikke jeg slappet av selv om pappan bærer, for gråten skjærer i hjertet og jeg blir helt på gråten selv, og til slutt må jeg bare ta henne i armene mine. nå skal vi prøve manuellterapaut, og håper det hjelper. uansett må jeg vel bare tro på at det kommer til å bli bedre, selv om jeg fortsatt synes det er trist å liksom "miste" den aller første spedbarnstiden

Skrevet

Ja ville gjort det;)) Min la også voldsomt på seg, hun fikk jo i tillegg mme da. Fikk se bilder hos manuelterapeut på alle disse "stillingene" som typisk kiss barn har og tuppa mi hadde alle sammen! He he.

Trodde selv ikke det var kiss da jeg selv synes fødselen gikk fint, men har ringt sykehuset i etterpåkant og de sa at vesla var stjernekikker og de kan få overstrekk i nakken;))

Er ikke så lett når man er førstegangs, har liksom ikke noe å sammenligne med;)

Skrevet

nei det er virkelig ikke lett:( De trenger jo ikke å ha så mange tydelige tegn heller...min hadde kun en favoritt side og begynte og bli flat i bakhodet+ litt på ene siden. Han slet også med å finne søvnen på dagen..så det er ikke alltid så lett og finne ut hva som er "problemet"

Skrevet

Nei sånn skal det ikke være. Alle babyer kan ha noen urolige perioder i løpet av døgnet, spesielt på kvelden. Men sånn som du beskriver skal det ikke være.

Jeg har to barn og ingen av dem gråt når de var babyer. Jenta mi er 7 uker i dag og har enda ikke grått ordentlig en eneste gang, bare klaget litt noen ganger.

Du må få det sjekket ut. Bestill time både hos manuellterapeut og lege. Og vær nøye med å få noen som er spesialister på barn, hvis ikke er ofte ikke kompetente til å gjøre en ordentlig vurdering!

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Det kan ta tid å få time til manuellterapeuter da de er gratis; kiropraktor er det ofte mye lettere å få time til. Uansett hvem du går til; sjekk ut på forhånd om de er spesialister på babyer og på KISS!

Vi venta 2 uker på manuellterapeuttime, og var ikke fornøyde med timen. Manuellterapeuten var spesialist på barn og på b la KISS, og viste oss øvelser som var smertefulle for gutten vår, og holdt ham i stillinger som fikk gutten til å skrike seg helt bort... Hadde mest lyst til å slå ham ned... Vi ringte kiropraktor som er spesialist på babyer når vi kom hjem, fikk time neste dag, og etter 5 smertefrie behandlinger var gutten kvitt nakkelåsningen sin <3 Vet at andre har gode erfaringer med manuellterapeuter altså, men det var vår personlige erfaring.

Masse lykke til!! Håper snuppa får time kjempefort og blir bra!

Skrevet

Ja det er som Madolyn&Muffin sier, du må finne noen som er spesialiserte på baby og kiss:)

Hun jeg gikk til bare gjorde noen stillinger for å sette en diagnose og da var det litt gråt, men ikke noe hysterisk;) Manuellterapeuten bare tok 1 gang i nakken på vesla, så var det nok første gangen;) Så etter det ble jeg sendt videre til en fysioterapeut som er spesialisert på baby.

Mannen min nektet å gå til kiropraktor med henne, da han har gått til det siden han var liten og ikke synes noe om det(han har sine grunner) :) Men har hørt mye fint om kiropraktor jeg da. Jeg ble anbefalt en skikkelig spesialist i Sandvika av legen min, men da hadde vi allerede vært hos manuell og fysioterapeut og hadde fått bedring;))

Vet ikke hvor i landet du befinner deg, men du har sikkert valgmulighetene:))

Lykke til

Skrevet

Jeg har sjekka litt rundt og så vidt jeg kan se er det to manuellterapeuter som er spesialister på barn og kiss/kidd her i Trondheim. Jeg skal ringe de to stedene i morra og høre, håper det er mulig å få time fort. Er det veldig lang ventetid vil jeg nok ringe kiropraktor for gråten har eskalert fort de siste ukene og jeg er ganske sikker på at gullet har vondt sånn som hun skriker:(

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Ring både manuellterapeut og kiropraktor som er spesialist på babyer/kiss, og dra dit dere får time først? :) Om dere blir misfornøyde med behandlingen eller ønsker en second opinion, så drar dere det andre stedet i tillegg ;)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Huff slikt er slitsomt for alle mann :(

Ser mange anbefaler kiropraktor/manuellterapeut, og det er sikkert lurt å skjekke ut ift KISS, dette vet ikke jeg så mye om. Har aldri undersøkt det med min datter, men hun skreik også mye i begynnelsen. Skjønte etter hvert at det var magen som plagde henne, og hun reagerte på veldig mange matvarer. Når hun hadde mageknip så fikk hun ikke sove (eller voknet fort igjen), da ble det en ond sirkel at hun mest sannsynig ble overtrøtt også. Hun var rolig når hun fikk mat, og mat hadde jeg mer enn nok av, så hun fikk antakeligvis mat oftere enn hun hadde behøvd den første tiden, for jeg var usikker på om hun var sulten når hun skreik. Prøvde akupunktur etter hvert, og jeg vet ikke om det var det, min diett eller at hun var eldre som hjalp. Nå er hun ti mnd og har for lengst blitt kvitt plagene, og er et blidt og fornøyd barn, som sover mer enn aldri før. Om det ikke er KISS så kan det jo være verdt å prøve seg litt fram i forhold til kosthold om du ammer tilfelle det er magen som er vondt? Får også kjøpt minifom dråper på apotek som gjør at de enklere blir kvitt luft.

Føler med deg, og lykke til, håper dere finner ut av hva som plager henne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...