ToneC Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Har 2 katter, men er litt redd for at gutten min skal utvikle allergi... Han har vært litt forkjølet nå, hosten sitter litt i, redd for at det kan være allergi... Hvordan tester de evt på babyer? Er det noen med erfaring?
Skaubinna Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Er det allergi i familien? Ofte viser allergi seg som rennende, blank snørr og mye nysing, kanskje med rennende øyne, eller røde øyne, at de klør seg mye i øynene evt. Ikke nødvendigvis hoste. Med katter er det gjerne spyttet man reagerer på, og hudrester som mistes fra kroppen fremfor selve hårene. Ville vel i første omgang holdt kattene unna steder hvor babyen skal ligge, støvsuge og tørke støv slik at kattepartiklene blander seg minst mulig med vanlig husstøv. Støvsugere med litt ordentlig kvalitet er ofte en god investering med husdyr:-) Vask deg på hendene hver gang du har klappet kattene eller vært i kontakt med munnen deres, evt toalettet deres og hold så godt som mulig kattene unna babyens sovesteder og klær. Hvordan man tester babyer for allergi, er vel hos legen vil jeg tro.
april2011mamma Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 tror av erfaring ikke at man blir allergisk fordi man har katter... enten er barnet allergisk og du vil merke det etterhvert ellers så er barnet ikke allergisk.... man kan alltid bli allergisk uansett alder..... ofte er det sånn at barn som er oppvokst med dyr, hvor dyret dør eller at familien plutselig ikke lenger har dyr... de utvikler ofte allergi etter dte... dette skyldes at man får endel bakterier osv som styrker immunforsvaret.... dette fordi dyr jo ikke alltid er like renbe.. men det er mye sunne bakterier om man kan kalle det det:) dette gjør at barn bygger opp immunforsvaret og dermed ofte tåler mer smitte.... Når det er sagt er barn oftere allergisk mot katter enn feks hunder... dette fordi kattehår lettere sirkulerer i rom enn hundehår som er tyngre... nå er dte ikke hårene man reagerer på men hudrester osv som fester seg til hårene.. katteallergi er derfor mer synlig da på et vis.... jeg ble allerisk i ungdomsårene etter at hunden vår døde... men like brått forsvant min allergi mot hund når jeg kom opp i 20 årene <.9 så allergi kan komme og gå generellt bedre hygiene og vask trengs uansett når man har dyr, uavhengig av allergi... man finner fort og enkelt ut allergier ved å ta tester hos legen.. enten ved blodprøve eller ved små stikk på arm eller rygg.... hoste er vel kanksje ikke så vanlig ved allergi?? men dette kan ikke jeg uttale meg noe om dessverre.. der vet jeg for lite.. selv om jeg selv er allergisk mot mye rart:) Håper dere finner ut av det!!
Lemonia Skrevet 21. oktober 2011 #4 Skrevet 21. oktober 2011 Man blir ikke allergisk av å eksponeres for katter (i såfall burde jo alle kattemennesker være allergiske). Du kan teste for allergi hos legen, men allergisymptomer er ganske ulike forkjølelsessymptomer (og man hoster ikke ved allergi) så jeg tviler på at det er det han har. Du ville dessuten merket ganske raskt at han feks. får røde øyne og nyser når han koser med katten, mens han kan være fin når katten er i et annet rom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå