idagravida Skrevet 20. oktober 2011 #1 Skrevet 20. oktober 2011 Har vært på ultralyd, og det viser seg at den lille tulla ligger med rompa godt planta i bekkenet mitt. Andre med barn i seteleie? Hva er sjansen for at de snur seg før fødsel? Noen med erfaring?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Det er vel sjanser for at den kan snu seg eller så vil lege/jm prøve å snu... =) Min lille tass ligger med hodet godt festa der den skal!!! Sitter bom fast og jeg er også i uke 33, med 3.mann =) =)
idagravida Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2011 Oi, hodet festet med nummer 3, det er bra jobba! :-) Jada, det er heldigvis god tid enda, ho kan snu seg! :-)
Mem Skrevet 20. oktober 2011 #4 Skrevet 20. oktober 2011 Min ligger med hodet ned, jeg er nå 37 uker. Har lagt sånn siden kontrollen i uke 28. Har ikke festet seg enda. Husker at barn nr 2 hos meg (venter nå nr 4) snudde seg ganske sent, men husker dessverre ikke hvor sent det var. Men det ordnet seg av seg selv den gangen iallefall
snuppsilille Skrevet 20. oktober 2011 #6 Skrevet 20. oktober 2011 Hei Er i uke 32 og han sitter også godt på rompa.. fikk beskjed på ltralyden at jeg skulle vente ett par uker så ville han nok snu seg satser på det
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 20. oktober 2011 #7 Skrevet 20. oktober 2011 I mitt forrige svangerskap lå vesla med hodet ned helt til uke 32, da plutselig snudde hun seg slik at rompa lå ned. Vi ventet i noen uker for å se om hun snudde seg igjen, men hun endte tilslutt opp i tverrleie. Så da hadde jeg ikke noe annet valg enn å ta keisersnitt. Men husker legene sa til meg at hun kunne snu seg veldig sent, selv om det blir dårlig plass på slutten. Så krysser fingrene for deg;)
idagravida Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2011 Takk for svar! Stresser ikke så mye med det egentlig, blir det keisersnitt så blir det keisersnitt! Bare tenkte å sjekke hvor vanlig det var at de snudde seg rundt på denne tiden - kjenner jo at det begynner å bli liten plass der inne nå! :-) Sønnen min lå med hodet ned hele tiden, så litt uvant dette... Men det ordner seg jo uansett! :-)
Lilletrille91+ønske om søsken Skrevet 20. oktober 2011 #9 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg er i uke 35 og har en gutt som elsker å sitte på rompa. vet ikke om han er som mamman sin. hehe. Han har sitti sånn på alle kontroller og alle ultralydene, for ja, jeg har hatt noen. hehe. Så de misstenkter at han faktisk ikke klarer snu seg av en eller annen grunn. men har fått time til vendingsforsøk. noe jeg har delte meninger om. tenker at om han ikke har snudd seg noen gang enda og ikke gjør det frem til uke 37, så er det en grunn til det. men om de ikke klarer snu han, får jeg planlagt KS i allefall. Så vi får se hva som skjer bare veldig skremmende at jeg har begynt å modnes, slimproppen har rusla og ja, sånne ting. For skulle det skje noe nå får jeg jo bare hive meg nedpå om vannet går da, å vente på at noen kommer å hjelper meg. hehe
LilleV1 Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 Hei.. Jeg er i uke 29-2 og min lille gutt ligger også i seteleie... Skal på ktr ul i uke 32, da vil de se etter om lille har snudd seg... krysser fingra!!!!!!!! Vet noen av dere hvordan sykehusene forholder seg til seteleie? Blir det keisersnitt hvis de ikke klarer å snu de? eller må man føde de i seteleie??
gutt på 2, jente i magen Skrevet 20. oktober 2011 #11 Skrevet 20. oktober 2011 Hei. Jeg er i uke 34+4, og lilletulla ligger med hodet ned. Men sønnen min som ble født for 2 år siden lå i sete frem til uke 36-37. Var overbevist om at han ikke kom til å snu seg, men plustleig så lå han med hodet ned i uke 37. Så er mulig:)
Krumelur Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 29+3 nå og han har lagt seg med hodet ned. Satt på rompa på alle ul før det, men uka før vi skulle på 3d så kjente jeg no voldsom romstering der inne, og da vi kom dit lå han med hodet ned. Kjennes ut som om jeg blir mer tissatrengt av det. Han kan vel enda snu seg igjen men satser på at han blir liggende slik:)
idagravida Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #13 Skrevet 20. oktober 2011 Vet ikke helt hva som skjer om de fortsetter å ligge i sete. Tror det er veldig forskjell fra sykehus til sykehus. Regner med at det er mest vanlig å prøve å snu dem, og om det ikke går får man vel valget mellom ks og vaginal fødsel... tror jeg. De har jo heldigvis tid til å snu seg enda... krysser fingrene! :-)
cecca85 Skrevet 21. oktober 2011 #14 Skrevet 21. oktober 2011 jeg var på ul i uke 37 å fikk besjed om at lillen babyen lå me rompa ned... men så når æ komm te bake i uke 38 så lå den me hode ned... så trur at den kan snu seg helt frem te fødselen... e no i uke 39 og gå te kontroll en gang i uka for å skjekke at hode ligger ned.. trur du skal ta d helt me ro.. kan snu seg enda.
nyttårsprins Skrevet 21. oktober 2011 #15 Skrevet 21. oktober 2011 Er bare i uke 30 foreløpig, men har har prinsen lagt i tverrleie hele veien. Har nå rompa godt plassert nederst...hehehe... Har nettopp fått vite at jeg mest sannsynlig får planlagt ks pga. morkake som ligger over fødekanalen, så der forsvant problemstilling om setefødsel. På KK i Bergen føder man stort sett vaginalt selv om babyen ligger i sete. Det er i allefall ingen automatikk i å få keisersnitt ved sete-fødsel om det ikke finnes andre problemstillinger. Ikke i Norge. Her er vi visstnok forkjempere for vaginal fødsel, nesten uansett!!! I USA er det automatikk i å ta keisersnitt når babyen ligger i sete. Har hørt at det er vanlig i flere andre land også. Det er likevel ikke nødvendigvis noe mer traumatisk å føde i sete enn i hodeleie. Har flere venninner som har gjort dette uten problem. Babyen kan også snu seg helt tett opp til fødselen.
Hulda77 Skrevet 21. oktober 2011 #16 Skrevet 21. oktober 2011 Eg skal føde på Riksen og der får den fødande i stor grad vera med å bestemme korleis fødselen skal foregå. Dessverre har eg delvis panikk for fødselen etter ein noko traumatisk 1. gong. Kan få keisersnitt pga. dette. Babyen låg i seteleie ved kontroll i veke 29. Gynekologen uttalte at ks nok var å anbefale dersom baby mot all formodning ikkje skulle snu seg. Dette var basert på at mammaen min (pga. ho er ei lita dame og fekk målt hoftene til å vera for små for vaginal setefødsel) måtte forløses med planlagt ks. I tillegg at det ikkje er nokon god idè å forsøke setefødsel når utgangspunktet er at eg er livredd for å føde eit normalt stort barn, riktig innstilt, i hovudleie, der fødsel startar spontant..... Pga. fødselsangsten går eg heile tida å lurer på om babyen ligg med rumpa ned framleis... Men barn kan nok snu seg ganske så tett opp til termin, spesielt for fleirgongsfødande. Og håpar jo mest på det! Rart at det er så ulik praksis ved norske sjukehus. Og rart, ikkje minst, at dei nordiske landa også har veldig ulik praksis!!
LeMaRa Skrevet 21. oktober 2011 #17 Skrevet 21. oktober 2011 Veslemor snudde seg rundt fra hode til sete og tilbake fram til 10 dager før termin, da festet hun seg med hodet ned. (hun var nr 2)(førstemann lå med hodet ned lenge men festet seg ikke før i fødsel). De kan snu seg, men det er vel ganske forskjellig fra baby til baby =)
heih Skrevet 22. oktober 2011 #18 Skrevet 22. oktober 2011 Min ligger i tverr leie, og jeg er i uke 38. Han beveger seg fortsatt, og nå føler jeg at han er på vei nedover. De vil forsøke å snu ham og ta vannet, hvis ikke blir det keisersnitt. De vil aller helst at jeg skal føde vaginalt. Best for mor og barn, sies det. Så da blir det spennende:) Gruer meg litt. Lurer på om det gjør vondt når de snur babyen, noen som vet?
to tettitett Skrevet 22. oktober 2011 #19 Skrevet 22. oktober 2011 Min ligger også i sete og har gjort det noen uker. Det samme skjedde ved forrige fødsel, da valgte jeg å føde vaginalt.. Alt gikk fint med meg men baby ble liggende på intensiven.. Jeg har derfor bestemt meg for ks om ikke de får til vending. Det er vel stort sett kun i Norge at man anbefaler vaginal fødsel. Komplikasjonene er vertfall færre ved planlagt ks enn akutt som halvparten av alle setefødsler ender i. Det er jo stor forskjell på sykehus i Norge da, om de har kompetanse på området. Men lille baby kan uansett snu seg helt frem til fødsel. Jeg har fått beskjed om at det mest sannsynlig er formen på bekkenet mitt som fører til seteleie siden det nummer to, derfor tror de vending ikke vil være suksessfullt. Men d skal uansett prøves for vil jo absolutt helst føde vaginalt med hodeleie:-) så her krysses fortsatt alle fimgrer og tær for snuing! Lykke til! Det går bra uansett hvilken form fødselen skjer! Stol på deg selv og dine ønsker, ikke la sykehuset presse deg til noe hvertfall!
Fiskestang Skrevet 23. oktober 2011 #20 Skrevet 23. oktober 2011 Jeg er i uke 33 og aner ikke hvordan babyen ligger. Føler det er en del romstering enda inni der, så har ikke helt fått klarhet i hvordan han ligger. Jordmor sier det er uaktuelt å sjekke leie før uke 36 uansett, fordi de kan snu seg en både en og to og tre ganger før den tid.. Bare jeg som har fått slik beskjed? Jeg leser at alle sjekker leie på UL, er det vanlig? Har ikke vært på annet enn ordinær UL i uke 18 jeg, og virker ikke som om jeg skal på flere heller...
1+1 blir 3 Skrevet 23. oktober 2011 #21 Skrevet 23. oktober 2011 Hei fiskestang. Samme beskjed fikk jeg av legen min. Mini i magen kan fremdeles snu seg både frem og tilbake, så ikke noe poeng for meg å innstille meg på verken det ene eller det andre så tidlig (var på siste kontroll i uke 33+0). Men på kontroll i uke 36 vil de kjenne etter leie, og så tar vi det derfra. Har likevel en følelse av at mini ligger med hode ned, mye spark opp mot ribbeina, og kjennes ut som om han presser rumpa ut på høyre side jevnt og trutt. Kjenner dessuten hikke nederst i magen, og har gjort det de siste ukene, noe som visstnok også tyder på at hodet ligger ned.
*una Skrevet 24. oktober 2011 #22 Skrevet 24. oktober 2011 Babyen min lå i tverr/seteleie helt til i forrige uke, da var jeg 36 uker, og hun snudde seg plutselig )
pippimor2 Skrevet 24. oktober 2011 #23 Skrevet 24. oktober 2011 Lillegutt i magen her, lå i seteleie helt til uke 36 ca og nå har han snudd seg, heldigvis :-) dette er nr 2, men jeg hadde KS med førstemann.. så enda er det håp!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå