Gå til innhold

I går ble jeg redd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha gitt minsten banan, merket jeg at han var litt "rar". Han hang litt på armen min - så bare rett fremfor seg og pusten gikk merkelig sakte - nesten så jeg ikke så brystet/magen bevege seg. Etter en ganske kort stund begynte han å bli blå på leppene.

Da løp jeg mot telefonen og ringte 113.

Minsten ble mer og mer blå, gikk inn og ut av bevissthet, og jeg begynte med gjenoppliving - mens jeg maste på damen i telefonen om at hjelpen måtte komme nå! Etter å ha gitt ham noen innblåsninger, ble pusten bedre og minsten kom til seg selv. Antakelig var det en liten bit av bananen som hadde satt seg fast - og som jeg klarte å blåse vekk.

Etter en halv time kom endelig ambulanse og luftambulanse - og de møtte en gutt som pustet bra. Heldigvis. Huff... jeg synes de brukte en evighet. Trodde i mitt naive hodet at de skulle komme etter ti minutter. En halv time med dårlig oksygentilførsel til hjernen gjorde meg ganske redd.

I natt lå jeg og tenkte på hva utfallet hadde vært dersom jeg hadde lagt ham direkte etter maten. Da hadde han sovnet stille inn. Jeg har alltid tenkt at små barn i det minste vil vifte frenetisk med armer og ben dersom de ikke fikk puste, men minsten min ble bare stillere og stillere.

Uff. Nå kommer jeg til å sjekke pust etter hver mating - og banan blir det lenge til jeg gir. En annen ting er at jeg kommer til å heve ryggen på vippestolen mens jeg gir ham mat. Det er antakelig ikke så lurt at han nesten ligger flatt.

Lettet hilsen fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud så skummelt!!

Enda godt at det gikk bra! :-)

Skrevet

Ojojoj såskummelt!! Kjente jeg mistet litt pusten selv her.. Stakkar deg men å så bra det gikk bra! Her skal det meldes på til førstehjelpskurs!

Takk for at du delte med oss!!

Ha en riktig fin dag!!

Skrevet

Huff, det var skremmende lesning.

Høres ut som du gjorde alt rett, og utrolig godt at det endte bra.

Sender avgårde en stor klem!

Skrevet

Takk:-) Ja, det var skummelt.. men instinktene kicket inn, og jeg handlet på autopilot. Redd ble jeg først etterhvert, da det drøyde så veldig før hjelpen kom.

Førstehjelpskurs er veldig lurt!

Skrevet

huff for en utrolig skummel hendelse!!! ........ fikk litt frysninger..... ja, nei det er sikkert derfor de fra gammelt av sier at man aldri skal legge barn rett etter de har spist.. også pga at de kan gulpe mye etter mat.... men må virkelig rose deg for at du klarte å holde hodet kaldt!!! fantastisk at alt gikk så bra!

Ha en super mammadag!! :)

Skrevet

Men at det tok en halvtime før det kom hjelp høres jo helt sykt ut:-( stakkars dere:-(

Skrevet

Huff! Bra alt gikk bra med dere!! Fikk helt vondt inni meg av å lese dette jeg... :/

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Herregud for en forferdelig hendelse!! Så utrulig flink du var som holdt hodet kaldt! Tusen takk for at du delte dette med oss, slik at vi alle kan gå gjennom livredningsplakaten vår en ekstra gang, jeg skal hvertfall aldri mer legge Muffin rett etter at han har spist. Kjempetalknemlig for at du delte! Heldigvis så gikk det bra, stor klem

Skrevet

Skal ringe fylkeslegen i dag. Vi synes også at en halv time er altfor lenge. Ambulansen var langt unna, så jeg/vi mener at hun burde sendt luftambulansen med en gang. I tillegg tok det lang tid før de tok telefonen da jeg ringte 113. Jeg sto tilslutt og ropte inn i røret at de måtte ta telefonen!!

Nødnummer, er ikke nødnummer for ingenting! Og når en baby ikke får puste, er en halv time altfor lenge å vente. Jeg kunne jo gått i sjokk og ikke klart å handle, så nei... sentralisering av tjenester er ikke alltid det beste.

Skrevet

Takk for fine svar alle sammen:-)

Skrevet

Off da! Så fint at det gikk bra:) Enda en grunn til at jeg har lyst til å gi most mat fram til konfirmasjons alderen :-s Har helt angst for å gi henne f.eks brødskalk... grøss, tror jeg venter noen mnd til altså.

Uansett gi en klem til gutten din fra meg:) Deilig å høre at alt gikk bra og du burde fått en diplom som var så fattet og visste hva du skulle gjøre:))

Skrevet

uff nå ble jeg livredd bare med tanken, en av mine største frykter det der :( så utrolig flink du var, hørtes skremmende ut altså. så utrolig godt at det gikk bra, en halvtime hørtes veldig lenge ut å vente ja, en gang jeg ringte politiet (112?) så tok de aldri telefonen!!! ble litt sjokka da kan man si, heldigvis var det ikke krise dengang. god klem til deg,

Skrevet

Får vondt i magen av å lese det!!! Så utrolig godt at det gikk bra!

Skrevet

Å hjelpes! Dette hørtes utrolig dramatisk ut!

Så fantastisk at du klarte å gjøre alt rett! Det minner meg om at jeg må friske opp førstehjelpskunnskapen på baby.

Er uendelig lettet over at alt gikk bra for dere! :-) stor klem til både mor og barn

Skrevet

huff.... dessverre er det slik i norges land at lufthelikoptere er det ikke overskudd av akkurat og det er som regel på oppdrag så er ikke alltid det er tilgjengelig dessverre....... dumme politikere som ikke innvilger mer penger til slikt!! skrekk og gru :(

Skrevet

For det første vil jeg bare gi deg en klem, så en pokal for rask og godt tenkende mor!!!!!

Dette er også min store skrekk. har med meg selv i tankene MANGE ganger gått igjennom hva jeg skal gjøre når noen ting skjer. Jobber med akuttmedisin til daglig, men blir helt noe annet når man står oppe i det med det kjæreste man har....

Men en oppfordring til dere alle her inne, tenk på hvordan dere skal gjøre Heimlich Maneuver, for dette er noe vi alle kan få brukt for....

Vi er en gruppe mødre som skal holde førstehjelpskurs for småbarns foreldre. Gjør dette i deres nærmiljø. Kanskje noen kjenner noen som driver kurs, ta kontakt med det lokale Røde Kors eller Folkehjelpa. Man må gjøre seg opp beviste planer og handlinger i hodet for og kunne handle riktig og raskt nok. Og trening gjør virkelig mester!!!! Og ikke minst, husk å ta med pappa`ne!!!!!!!!!!!!

Nok en gang, gratulerer med flott gjennomført arbeid og takk alle makter for at du ikke gikk å la han rett etter mat!!!!!!!!

Mange stor beundringsklemmer fra meg:)

Skrevet

Så ekkelt! Vet ikke hva jeg hadde klart å gjøre... Så fint det gikk bra! Da jeg leste dette, kom jeg på at Luftambulansen arrangerer førstehjelpskurs for dem med omsorg for barn, så nå har jeg spurt barselgruppa mi om de vil være med på det (da kan vi få eget kurs). Er jo redd for alt som kan skje, så det hadde vært litt betryggende å ha lært noe om hva vi skal gjøre i verste fall.

Skrevet

åh,herlighet! Så flink mamma du er, det er min største skrekk!

Kjempe fint at det gikk bra <3

Skrevet

oj, så ekkelt! jeg skal også lære meg førstehjelp på baby asap! OMG, dette var skummelt!

Bra at det gikk bra! :)

Skrevet

Får klump i halsen av innlegget ditt Bad habits!! huff, så utrolig redd jeg hadde blitt!!!! :(( gutten din er kjempeheldig som har en så flink mamma! jeg skal friske opp førstehjelp-kunnskapene med en gang!

Skrevet

Å, gud, så ekkel situasjon! Takk og lov for at du klarte å handle rasjonelt midt oppi den forferdelige hendelsen! Det er en påminnelse til oss alle om at førstehjelp er utrolig viktig.

Takk for at du delte dette med oss:)

Skrevet

Åh herregud, for en forferdelig opplevelse!

Men så utrolig flink du var som klarte å holde hodet kaldt!

Og så godt at alt gikk så bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...