Gå til innhold

Trenger råd - gravid, med termin i juni

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Testet positivt i dag!!! :-) Men, har noen spørsmål som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med. Jeg er ferdig med studie mitt i juni, og har termin i slutten av juni. Hvordan kan jeg da gjøre det i forhold til fødselspenger?! Det beste er kanskje å søke seg inn på nytt studie til høsten, for så å søke permisjon fra det? Men hva med sommermånedene da, får jeg ikke penger da?!

Fortsetter under...

Så lenge du er student og har hatt rett til stipend 6 mnd.(gjelder høyere utdanning, andre regler for vgs tror jeg) før fødselen så får du stipend og lån utbetalt som stipend i sommermånedene:) Hvis du får barn i Juni så fyller du kravene. Men mye mulig du må søke deg inn på nytt studie for å få penger. I tillegg har du rett til engangsstønad (ca.35000). En kan også velge å ta ut foreldrepenger i stedet dersom en har jobbet nok ved siden av studiet, men da må en i såfall ta ett gradert uttak for ikke å miste stipendet. Håper dette hjalp litt. Du kan jo få veiledningstime hos Nav også, men vær oppmerksom på at de ikke opplyser om at du kan ta gradert uttak av foreldrepenger å fortsatt få stipend:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...