Ziiona Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg fikk vel i sommer brev om at jeg hadde fått fødeplass på Ullevål, med forbehold om at det var plass på den dagen. Har lest og hørt veldig mye om folk som blir avvist der, og er litt redd for dette siden det er første fødsel og jeg ikke gleder meg til fødselen i seg selv. Er det noen andre som har fødeplass der og tenker litt det samme? Driver å lurer litt på å snakke med jordmor om dette, og kanskje se på muligheter for andre steder.
FruaR Skrevet 20. oktober 2011 #2 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg søkte om plass på Ullevål, men fikk svar fra Ahus. Har funnet ut i ettertid, at jeg er fornøyd med plass på Ahus.
Nurkfrid Skrevet 20. oktober 2011 #3 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg fødte på Ullevål i 2009 og ville ikke valgt det igjen. Under selve fødselen fikk jeg fin oppfølging - det var bare meg den natta. Men neste dag rant det inn med folk som fødte og de på barsel hadde knapt tid til meg. Jeg fikk velkommen til barsel-brosjyren en time før jeg ble utskrevet. Hadde sikkert vært annerledes om jeg hadde fått plass på hotellet. På Ullevål er det så stort press og de virker svært overarbeidet. Så der kan man være virkelig uheldig. Samtidig er det det beste stedet å være om noe skulle skje underveis eller barnet ikke viser seg å være friskt. De har en enorm kompetanse.
lenak Skrevet 24. oktober 2011 #4 Skrevet 24. oktober 2011 Jeg har født på Ullevål to ganger og har igjen valgt samme sted for å føde tredjemann. Dette til tross for at jeg med nr 2 (i fjor) fikk beskjed om at fødeavdelingen var full og at jeg kunne velge mellom å føde på ABC-klinikken som også ligger på Ullevål (uten smertestillende) eller ta ambulanse til Rikshospitalet, men da trodde de jeg ville føde i ambulansen... Jeg valgte (selvsagt) ABC og fødte sønnen min en drøy halvtime etterpå i badekar. Det som taler mest for Ullevål er hotellet der alle fødende uten komplikasjoner kan være etter fødselen sammen med pappaene. Det er bare å ringe etter hjelp derfra hvis man trenger det. Med førstemann måtte jeg ligge en natt på overvåkning på fødestuen sammen med en som hadde tatt keisersnitt som bare gråt og hadde vondt. Det var ikke spesielt hyggelig og jeg var veldig glad da jeg kunne flytte inn på hotellet med pappaen så vi kunne kose oss som en familie sammen med babyen med hjelpen i nærheten når vi trengte det! Lykke til uansett hva du ender opp med - ikke la andres skrekkhistorier skremme deg, en fødsel er individuell og det finnes ikke noen fasit på hva som er best for deg. Ullevål får mye pepper, men så er det jo dit de fleste fødende får plass også, så det er ikke så rart at det er flest klager dit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå