Tosta <3 Skrevet 19. oktober 2011 #1 Skrevet 19. oktober 2011 Hei! Er det noe her inne som må gi nutramigen, jeg fikk resept på denne i går for å teste ut om snuppa har melkeallergi. Men hun nekter å drikke den, delammer og hun har fått hipp frem til nå.
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 19. oktober 2011 #2 Skrevet 19. oktober 2011 De smaker visst ikke noe godt. Så du må nok være tålmodig. Noen sier det tar 10-15 ganger før baby liker en ny smak...... Hvis din datter har melkeallergi, er det viktig å få henne til å drikke noe som er uten melk. Det får du mye igjen for på sikt! Det går selvfølgelig an å evt prøve ut andre merker uten melk. Tror det er et par merker til som er aktuelle. Lykke til hvertfall! Og når du en gang skal begynne med fast føde, har jeg mange tips til melkefrie grøter på bloggen min, siden vi har melkeintoleranse å forholde oss til. Prøvde ut yoghurt et par dager nå som sønnen min er 1 år, og han får vondt i magen! Ingen tvil her i gården!
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 19. oktober 2011 #3 Skrevet 19. oktober 2011 Svaret kom visst ikke frem....
Tosta <3 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. oktober 2011 10-15 ganger ja, håper det går seg til. Leste noe om at man kunne ha litt sukker i fra begynnelsen av, men stod ikke noe om hvor mye. Har jo lite peiling på dette her, men blir det ikke feil at hun får min melk i tillegg mens vi prøver ut dette her?! Glemte å spør legen min om dette. Skal ta meg en titt innom bloggen din, kan begynne med grøt om en måned ca.
LykkeligMamma2010 Skrevet 19. oktober 2011 #5 Skrevet 19. oktober 2011 Snuppa mi har melkeallergi, og får Neocate. Vi brukte lang tid på å få henne til å godta smaken, men nå drikker hun en kopp til hvert måltid. Vi prøvde å blande i litt sukker uten hell. Men når vi tok en teskje med O`boy oppi, så løsnet det. Sakte men sikkert har vi tatt bort litt og litt av mengden med O`boy sjokoladepulver, og nå drikker hun melken som den er Smør deg med tålmodighet, så løsner det nok etterhvert. Som ernæringsfysiologen sa til oss, det er ikke det at hun ikke liker melkeerstatningen, det er det at smaken er ny og uvant. Så gi henne tid til å venne seg til den nye smaken. (Får du henne ikke til å ta Nutramigen etter en periode med prøving, så kan du prøve å få Neocate isteden (noen sier den er "mildere" i smak, men det vet jeg ikke noe om). Lykke til *krysser fingrene*
Tosta <3 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #6 Skrevet 19. oktober 2011 O boy faktisk! hehe, Hvor gammel var hun da? Regner med hun er litt eldre siden du skriver hun får en kopp til hvert måltid. Vet du hvordan det fungerer når jeg delammer?
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 19. oktober 2011 #7 Skrevet 19. oktober 2011 Jeg synes det høres VELDIG lurt ut å delamme. Morsmelk er aller best!
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 19. oktober 2011 #8 Skrevet 19. oktober 2011 Og jeg syns oboy høres veldig ut som melkepulver......hva med noe annen søtning i stedet? Maltekstrakt eller annet?
Tosta <3 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter #9 Skrevet 19. oktober 2011 Ja,jeg vil jo helst amme men da må vel min kost og være helt melkefri?! Ellers finner vi jo ikke ut om erstatningen har noe effekt?! Har hatt malt i,men kanskje ikke nok;)
LykkeligMamma2010 Skrevet 20. oktober 2011 #10 Skrevet 20. oktober 2011 O`boy sjokoladepulver inneholder faktisk ikke melk - så den kan trygt brukes av de med melkeallergi!!!!!! (var faktisk legen hennes som foreslo å bruke O`boy i en periode, er vist mange som godtar smaken lettere da). Vi brukte det kun i en kort periode, og nå drikker hun den som sagt uten O`boy (vi prøvde malt, det hadde liten suksess her i huset). Vesla mi har hatt diagnosen melkeallergi fra hun var 3-4mnd, og jeg har har melkefri kost fra vi fant ut dette. Så jeg har fullammet henne frem til hun var 6mnd. Hun får fortsatt morsmelk fra meg, så jeg kjører fortsatt melkefritt kosthold. Men etter som de blir eldre så blir det jo viktig å få i de denne melkeerstatningen, da den inneholder viktige næringsstoffer. Og jo tidligere du kan få henne til å godta smaken, jo lettere blir det jo. Så dersom du fortsatt vil amme ved siden av, så kan du jo blande ut Nutramigenpulveret i maten hennes, det er også en fin måte å venne henne til smaken på.b Blande det ut i grøt/middagsmat og i fruktmos (blir da en slags "youghurt", vesla mi er helt vill etter denne kombinasjonen). Og melkefritt kosthold er ikke så vanskelig i grunn når du først blir vant til det - det er absolutt verdt det i mine øyne slik at man fortsatt kan amme!
Tosta <3 Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter #11 Skrevet 20. oktober 2011 Takk for svar;) Vi får prøve oss litt frem. Jeg får prøve å holde meg unna melkeprodukter. Hvordan fant dere ut at jenta deress hadde melkeallergi?!
LykkeligMamma2010 Skrevet 20. oktober 2011 #12 Skrevet 20. oktober 2011 Vesla vår har atopisk eksem, som tydelig ble mye verre ved inntak av melkeprodukter (hun fikk da eksem over hele kroppen, hele magen/ryggen, hodet og ansikt + bein var dekket av hissig eksem). Jeg fjernet alt av melkeprodukter fra egen kost, og etter en uke begynte jeg å se en gradvis bedring, og etter 14 dager var hun mye bedre. Etter tre uker uten melkeprodukter drakk jeg et glass melk, og utslettet til vesla blusset kraftig opp igjen. Så ut ifra disse symptomene så fikk hun først melkefri morsmelkerstatning. (ved en feil fikk vesla servert nestle risgrøt som inneholder melk, og hun fikk en spontan reaksjon i form av utslett, diare og astmasymptomer). Vi tok blodprøver når hun var 7mnd gammel, og fikk da kraftig utslag på melk. Så vi skal kjøre melkefritt kosthold i 6mnd fremover, så får vi se hva legene mener vi skal gjøre etter det. Generelt så har jenta blitt mer blid og fornøyd, våken og opplagt i tillegg til at hun sover bedre om natten etter at vi kuttet ut melk. Hun var også mye plaget med luft i magen, noe som ble helt borte når vi kuttet ut melk - så vi merker og ser stor forskjell på jenta vår
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 20. oktober 2011 #13 Skrevet 20. oktober 2011 Lykkelig mamma: Hvor gikk dere for å få påvist melkeallergi, med etterfølgende råd/tilbud om tillegg til barnet selv etter oppstart av fast føde? Jeg visste forresten ikke at oboy var uten melk. Der lærte du meg noe nytt:)
DenTredje Skrevet 20. oktober 2011 #14 Skrevet 20. oktober 2011 Sønnen min fikk påvist melkeallergi da han var 4 mnd. Han likte ikke nutramigen, og det var først på det tolvte og siste forsøket han begynte å like det. Så jeg anbefaler dere å la henne smake det 3 ganger om dagen i 4-5 dager så kan det jo plutselig være at hun liker den? Kanskje lurt å prøve uten å mase på henne når hun er sulten. Gutten min er nå 2.5 år og elsker nutramigen ennå. Forresten jeg ammet også i den perioden han ble vent til nutramigen. Holdt meg unna melkeprodukter da. Lykke til!
DenTredje Skrevet 20. oktober 2011 #15 Skrevet 20. oktober 2011 Vi fikk forresten henvisning til barneallergiklinikk av fastlegen. (Smestad barneallergisenter, Oslo - veldig dyktige leger!) Fikk tatt blodprøve der de screenet for alle allergier, og tok prikktest. Det allergilegen også gjorde var å dyppe fingertuppen sin i melk og ta den litt borti øyet, slik at litt kommer inn i øyet, og rundt øyet på huden. Gutten ble da rød inne på øyet og rød og litt hoven rundt. Et tydelig tegn på melkeallergi! Allergien har gradvis blitt redusert de siste 2 årene, og vi har sett at rødfargen rundt øyet også har minsket. Anbefaler dere å få henvisning til allergilege.
Studentmamma88 Skrevet 20. oktober 2011 #16 Skrevet 20. oktober 2011 Tilsett 1 god ss med sukker i flaska:) Reduser mengden etterhvert som hun blir vant ti lden.
LykkeligMamma2010 Skrevet 20. oktober 2011 #17 Skrevet 20. oktober 2011 For å få påvist melkeallergi gikk vi til en barnelege på Tønsberg sykehus (fastlegen knyttet til helsestasjonen vår sendte henvisning). Den melkefrie morsmelkerstatningen kan vi bruke istedenfor vanlig melk fram til hun er 10år (dersom hun ikke har vokst det av seg innen den tid, de fleste vokser jo dette av seg i løpet av de 2-3 første årene). Da barn med melkeallergi går glipp av så mye viktige næringsstoffer (som de ellers ville fått fra melk, ost, smør osv) så blir denne melkefrie morsmelkerstatningen så viktig (den er tilsatt kalsium, magnesium, kalium,sink,b-vitaminer, fettstoffer osv). Så man kan vel heller kalle det melkefri melkeerstatning istedenfor morsmelkerstatning :) Både ernæringsfysiologen og barnelegen er veldig opptatt av at hun skal få i seg melkeerstatningen hver dag, med tanke på vekst og utvikling - hadde hun ikke godtatt melkeerstatningen så hadde vi blitt nødt til å starte opp med kalsiumtilskudd osv (veldig glad vi slipper å surre med det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå