Gå til innhold

nedtrapping av amming..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle mødre :)

Jeg er førstegangsmor, og har spørsmål om amming.

Jeg har ei tuppe på 5,5 mnd som jeg fullammer. Jeg har i det siste introdusert fast føde med stor suksess :) Lillemor får nå et måltid grønnsakspurè til lunch, og grøt til kvelds. Men etter hvert måltid så ammer jeg - som drikke etter maten. Ammer alle andre måltider - dag og natt :)

Jeg kom til å tenke på at jeg skulle trappe ned på amminga, men må babyer ha melk til hvert måltid? For i og med at jeg har nok melk (enda) så har jeg ikke lyst til å erstatte amminga med MME. Ikke at jeg har noe imot MME, men bare fordi at jeg fortsatt har nok i puppen :)

Men er det OK å bare gi vann etter de faste måltidene...? Eller anbefales det MM?

Håper noen kan gi meg innspill, tips og råd :)

Ha en super kveld!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ammehjelper (ammehjelpen.no)

Kan jeg aller først bare spørre hvorfor du ønsker å trappe ned på amminga? Er det noen spesiell grunn til det eller lurer du egentlig på hvordan du går fra fullamming til fast føde?

Etterhvert som barna får mer fast føde så vil de helt naturlig drikke mindre morsmelk. De kan kutte i lengden på ammingene eller på antallet, eller begge deler. Mor vil som regel ha nok til å gi barnet melka når det vil ha det, produksjonen regulerer seg over døgnet.

I starten når fast føde introduseres bør man amme før maten, både for å opprettholde produksjonen mest mulig og for å hindre at barnet overspiser når magen ikke er vant med sånn mat. Når man ønsker at barnet skal spise mer til disse måltidene, velger mange å flytte amminga til etter maten. Dersom barnet ikke vil ha pupp da, bør man tilby vann - det er viktig med væske i tillegg til maten, ellers kan barnet få forstoppelse. (Tilby gjerne vann uansett, men det er helt greit med pupp som tørstedrikk.)

Så lenge du ammer ellers er det ikke noe problem å bare gi vann som tørstedrikk til måltider. Alle barn (spebarn og småbarn og alt) som får fast føde trenger omtrent en halvliter melk om dagen, enten morsmelk, mme eller kumelk. Barn under 1 år bør ikke ha kumelk som drikkemelk, så da gjenstår det morsmelk eller mme til dem. Har du morsmelk så er det helt klart å foretrekke :) (Barn som fullammes (ikke fast føde) drikker vel gjerne en liter om dagen i den alderen, så om to puppemåltider er borte blir det likevel mer enn nok melk.)

Skrevet

Tusen takk for svar, altså!!! :)

Det er ikke det at jeg ønsket å trappe ned, men tenkte kanskje at antall amminger pr dag gikk ned når fast føde ble introdusert... eller at det holder med vann etter de faste måltidene.Jeg er ny i baby-gamet :) Tenkte kanskje også at mor ble mer "fri" om en amming pr dag blir kutta ut, slik at far (som av og til er hjemme på dagtid) kan være med barnet alene lengre før det må ha pupp igjen.

At man burde amme før det faste måltidet visste jeg ikke. Avføringen har iallefall endra seg etter introduksjon av fast føde.. så kanskje hun spiser for mye? Hun liker det iallefall!.. så kjekt å ha slike forum som man kan spørre om det man lurer på!

Da skal jeg gjøre det i morgen den dag! Så da blir det pupp - fast føde - vann. Eller kanskje bare vann etter hvert også... siden hun får pupp dag og natt ellers - utenom de 2 måltidene pr dag.

Takk igjen for et informativt svar :)

Skrevet

Det er iallfall ikke noe problem å droppe amminga etter fast føde de gangene far er hjemme (ikke ernæringsmessig, men det kan hende barnet reagerer og VIL HA PUPP NÅÅÅÅÅ).

Avføringa vil endre seg med fast føde. Morsmelk fordøyes nesten fullstendig, derfor kan barn som fullammes ha sjelden avføring. Når fast føde introduseres vil det særlig i starten kunne skje "mye rart" i bleiene, men etterhvert bør avføringa være passe løs til at den kommer ut og passe hard til at den ikke er for løs (doh). "Den er omtrent som prim", sa mor til ei 7 mnd gammel jente til meg da jenta mi var 2 mnd - og det stemmer sånn cirka.

Anbefalingen for spebarnskost er fullamming i 6 mnd, deretter gradvis introduksjon av fast føde. Barn mellom 4 og 6 mnd KAN få fast føde om de har behov for det, men det er fremdeles morsmelk eller MME som bør utgjøre hoveddelen av kosten. Dette er nok den viktigste grunnen til rådet om amming før fast føde, det begrenser jo den faste føden (samtidig som barnet får dersom det trenger det). Men morsmelk vil også hjelpe på fordøyelsen av maten.

Vet ikke helt om du trenger endre rekkefølgen på maten, jeg, det virker egentlig som det funker bra som du gjør det? Men om hun har forstoppelse eller problemer med å få ut bæsjen så kan det være lurt ja.

Ellers er det bare å fortsette å amme så ofte dere vil. Det kan dere fortsette med så lenge dere vil, morsmelk er spesielt bra ved barnehagestart og om vinteren pga alle antistoffene i den... (Selv synes jeg amminga ble mer og mer avslappende etterhvert som ungen ble eldre, for nå er det jo ikke *meg* det står på om hun får nok mat...:)

Skrevet

Ja, jeg synes det funker bra som det gjør i dag :) Og jenta har ingen problemer med avføring. Og amming er helt klart hoveddelen av kostholdet. Man vil jo gjøre det som er best for barnet...! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...