Gå til innhold

Når man er 14 dager på overtid, så blir man satt i gang istedet for å gjennomgå keisersnitt. Hvorfor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når man nå vet at de fleste sykehusene i landet bruker en ABORTPILLE som ikke en gang er godkjent for å fremprovosere abort, kan gi stormrier som resulterer i hjerneskade +++, hvem er det som mener at det er tryggere enn keisersnitt, som har nesten like stor/liten prosent av fødselsskader på mor og barn, som vanlig (ikke igangsatt) vaginal fødsel? Er det på grunn av penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

et KS koster jo flesk, og uansett hvordan de setter i gang (trenger ikke være med cytotec som du beskriver) så er det best for både mor og barn med vaginal fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det enkelte her skriver, følger ikke alle sykehusene 11 dagers regelen dessverre... Og det har nettopp vært oppslag i media om at mange sykehus bruker cytotex (abortmiddel) for å sette i gang fødsel. Pillen var egentlig laget for å kurere magesår, og var ikke godkjent til utførelse av abort, og heller ikke til igangsetting i noen andre land. Grusomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at å bruke middel som ikke er godkjent og kan resultere i hjerneskade er mye bedre en kontrollert planlagt keisersnitt? Link til studier som viser det takk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deter jo ikke akkurat ufarlig for mor spesielt ved keisesnitt da.Er et stort inngrep.... Så de som har muligheten til å føde vaginalt, gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det tydelig at du har NULL peiling på HI.

Jeg ble selv nylig satt igang 12 dager på overtid, da brukte de Minprostin modningsgel.

Det kan ikke føre til hjerneskade, hvor i alle dager har du dette fra???

 

Nå vet man dessverre at 1 av 4 igangsatte fødsler ender i keisersnitt, men for de 3 som føder vanlig som følge av igangsettingen er jo det en langt bedre løsning enn ks som er helt unødvendig.

 

Les deg litt opp på ting før du slenger ut sånne påstander igjen HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20:32 - feil. Svært mange leger og jordmødre tyr til keisersnitt når de har mulighet til det, det er faktisk statistisk bevist. Hadde det vært så farlig inngrep, så hadde vel fagpersonene innen helse vært de som hadde MINST % keisersnitt i forhold til andre yrkesgrupper? Per dags dato er de på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7820600

 

I fersk rapport (publisert 5. oktober 2011 på NRK sine sider, og ikke sladreblader som VG eller side2) skrives det at mange sykehus bruker en abortpille for å sette i gang, noe som kan være svært farlig. Det er ikke noe som JEG har funnet på. Selvfølgelig er keisersnitt som har blitt utført i flere tiår over hele verden, der man har dokumentert praksis osv, er tryggere enn å bruke middel som ikke er godkjent i noe annet europeisk land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, HI!

 

Forskning viser at det å bli igangsatt fører til mange flere komplikasjoner og uønskede hendelser, som f.eks atonisk blødning, rifter, hastekeisersnitt, forlenget sykehusopphold osv.

 

Selv visste jeg ikke dette da jeg gikk gravid med første, så jeg var dum nok til å la meg bli igangsatt på 13. dagen over termindatoen. Fødte med store komplikasjoner og er fremdeles skadet, barnet måtte på neon og det var veldig mye som gikk galt.

 

Jeg syntes at det er nifst at mannen i gata tror at det å bli igangsatt er noe som en bør gjøre etter et visst antall dager over termindatoen (og ikke over terminen).

 

100 % av de jeg kjenner som har blitt igjangsatt har hatt vanskelige/kompliserte fødsler.

 

Nå vet jeg heldig vis bedre, og har gitt beskjed om at jeg ikke skal igangsettes hvis ikke fødselen starter av seg selv når jeg skal føde igjen om noen måneder.

 

Nå er ikke KS noe dans på roser heller, men det er ingen ting i veien med å gå over termindatoen, babyen kommer når den er klar uansett hvilke dato noen fra helsevesenet setter som forventet dato. Hvis en går over terminen er det beste å gå til hyppige kontroller, for så å vurdere fra dag til dag hva som bør gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keisersnitt er en operasjon, derfor er vaginal fødsel alltid å foretrekke. Og hvis det er HI som er gjennomgående påståelig i denne tråden, så må du gjerne komme med dokumentasjon på det du skriver du også, framfor å bare være påståelig. Hilsen igangsatt med drypp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det verste er at selv om legene har lovmessig plikt til å informere pasienter alltid når de bruker legemidler som ikke er godkjent, ble foreldrene som var intervjuet i rapporten, ikke gitt slik informasjon. Juks på sitt verste, for å dekke over egen bak. Og 21:16 - det er feil at det er best å gå over termindato. Nyere forskning viser at faren for komplikasjoner og fosterdød øker betraktelig fra 7 til 14 dag over termin. I gamle dager døde mange kvinner fordi de ikke fikk babyen ut - så enkelte kropper klarer ikke å sette i gang fødselen selv, og må hjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjon på at leger og jordmødre velger KS:

 

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2006/10/26/leger-og-jordm-dre-far-ofte/

 

Tatt fra seriøst nettsted som heter dagens medisin.

 

Dokumentasjon på at man på mange sykehus i dag settes i gang med cytotec uten å bli informert:

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7820600

 

Noe mer du trenger å vite?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen problemer med min igangsatte fødsel, rask og intens ble den siden jeg fødte på drypp, men helt ukomplisert.

 

Det planlagde snittet derimot var helt forferdelig, måtte ha blodoverføring, ble syk av bedøvelsen, sinnsyke luftsmerter, sår som væsket og ikke ville gro, flere sykehusbesøk osv. Helt pyton.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg ble igangsatt med slike modningspiller for 5 år siden. vet ikke om det var ctotex da, men piller i allefall. Jeg hadde en kjempe flott fødsel, akkurat som fødsel nr 2 som startet naturlig, så det går an at det går bra også fordi om noen igangsatte fødsler havner i en mer kritisk kategori. men det gjør no mange av fødsler som starter naturlig også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen linker til steder hvor en finner artikler og forskning, det er bare å søke og lese:

 

http://www.sciencedirect.com

 

http://www.psychosomaticmedicine.org

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

 

http://www.helsebiblioteket.no

 

Men det en også må tenke på er at forskningen er ganske ensidig hittil. vi vet f.eks hva som er farene ved KS og vi har også en del forskning på det å gå over termin (da mener jeg termin og ikke termindato). Men igangsetting har en ikke så mye forskning på, da det ikke har vært i bruk så lenge. Men forskningen en har hittil på induserte fødsler viser helt klart økt sjanse for komplikasjoner.

 

21:16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det er i utgangspunktet bedre både for mor og barn å blir forløst vaginalt.

 

- Hva så om Cytotec ikke er registrert for å indusere fødsel? Så lenge det virker og ikke har høyere bivirkninger enn tilsvarende preparater spiller det ingen rolle.

 

- Risikoen for riestorm er bare 1-5 %.

Risikoen for barnet dersom fødselen IKKE blir satt i gang er større, så valget er lett.

 

- Det er ikke riktig at alle induserte fødsler blir kompliserte. Min fødsel i 2009 ble satt i gang og var kjempelett. Over på 3 timer. Riene var tette, men ikke overdrevne. Alt gikk etter boka, og mor og barn var i storform etterpå! Jeg fikk velge mellom induksjon eller keisersnitt den gangen. Jeg kommer til å bli tilbudt keisersnitt når jeg skal føde denne gangen også, men vil be om induksjon.

 

- De tre jeg vet om som har tatt keisersnitt de siste par årene, hadde noen steintøffe uker/måneder etter fødselen. Mye smerter, infeksjoner, arr og andre komplikasjoner. For min del virker ikke keisersnitt som noen lettvint løsning! Det er en nødløsning når naturen trenger hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...