Gå til innhold

Hvordan gå ned i vekt/holde vekta gjennom et svangerskap hvor jeg ikke kan trene så masse?

Anbefalte innlegg

Jeg er 97 kg og 6 uker på vei, men pga blødninger må jeg ta det veldig med ro. Jeg er så klart veldig bekymret for at vektøkningen skal bli like kollosal som med de andre to (30 kg og 20 kg).

Noen som har noen gode tips?

Fortsetter under...

heihei, har ikke så mange gode råd å komme med, men vil bare si at jeg er i samme situasjon som deg. jeg er 94 kg å 5 uker på vei. sist svangerskap startet jeg på 79 kg å endte opp med 105!

kjenner jeg bekymrer meg hvor jeg vil enne opp denne gangen, men samtidig er jeg mer bevist hva jeg putter i meg om dagen. prøver å spise en form for lavkarbo, men ikke fult ut. spiser gjerne en skive med 2 kokte egg til frokost å et glass juice. knekkebrød meg smørost til lunch og kylling med grønnsaker å litt rømme til middag å gjerne litt nøtter på kvelden...

bare et eksempel, men noen lunne sånn gjør jeg det, å har faktisk godt ned 4 kg! (var 98 for 2 uker siden), så jeg har tro på at det kan utsette å redusere vektøkningen litt, men vi får nå se, tidlig enda.

vil vertfall ønske deg masse lykke til i svangerskapet, så får vi satse på å gjør en god jobb etterpå å kvitte oss med de kg så måtte komme :)

Hei,

hvis du ikke kan mosjonere, er det jo bare maten som står igjen... Det som fungerte for meg (og som jeg fikk veiledning om på Adipol-programmet på Riksen) var:

* Hold deg unna sukker! Det betyr:

- ikke drikk brus (heller ikke lettbrus)

- ikke drikk juice

- ikke spis godteri annet enn på lørdager (på lørdager kan man skeie ut med brus osv. også)

- spis maks 3 frukt om dagen

- sjekk innholdsdeklarasjonen på matvarene du kjøper; inneholder de mye sukker, må du finne noe annet

* Spis masse grønnsaker! Helst minst 500 g om dagen. Det som fungerte bra for meg (i tillegg til å forsyne meg grådig av grønnsaker til middag osv.) var å ta med en boks med ferskt oppskårne grønnsaker på jobb - det var kjempegodt å sitte å knaske på mens jeg jobbet, og da fikk jeg i meg alt jeg trengte uten problemer.

* Spis masse fisk, helst fisk til middag 3 ganger i uken.

* Unngå de feteste matvarene, slik som følte o.l. - hold deg helst til lettprodukter. Og brød/pasta osv. bør være grovt om du først skal spise det.

Bruk ellers sunn fornuft når det gjelder mat. :) Det er ikke spå vanskelig å følge dette her når du først kommer igang. :)

Jeg hadde for øvrig gått ned "alle" kiloene jeg gikk opp før fødsel innen jeg kom hjem fra sykehuset, så det er fullt mulig å ikke legge på seg masse mens man er gravid, selv om man er stor fra før. :)

Hi her:)

Tusen takk for gode svar :)

Jeg har ikke blødd på en uke nå, så jeg tenker at jeg vil prøve å gå litt etterhvert. Jeg er bekymret for å starte å blø, men jeg tror at det skal gå greit så lenge jeg ikke starter med hekkeløp liksom. Får helt noia når jeg tenker på de kiloene jeg gikk opp sist, og kjenner at jeg rett og slett ikke orker det med to små og ta seg av i tillegg.

Vi får holde hverandre oppdatert;) Når har du termin du som er 5 uker på vei? Jeg er selv 6+5 så vi er nok inne på samme terminforum da :)

Jeg er idag 5+3 å har termin 25 juni, men skal på ul om 2 uker å tror terminen blir framsatt noe. spennende tid framover, men kjenner jeg også får helt noia når jeg tenker på kiloene som kommer. har satt meg et mål om å ikke gå opp mer enn 10 kg, så får jeg se om jeg klarer det. er veldig besvist på hva jeg stapper i meg om dagene, men kunne nok vert flinkere å gått turer å lignende, men det er travelt med en 1 åring i hus, mye som skal gjøres.

men men håper jeg klarer å gå ned en god del kilo etter svangerskapet, å nå trivselsvekta på 75 kilo:)

så bra at du ikke har blødd noe på en uke, jeg ville nok holdt meg litt i ro ja hvis det var fare for blødninger. tror du rett å slett bare må lytte til kroppen din, å ta en dag om gangen.

Ja, da er det jo bare 11 dager mellom oss ^^ Jeg har allerede vært til en tidlig ul og ble da satt tilbake 6(!!) uker (har pcos så er noooe uregelmessig kan man si).Jeg hadde i utgangspunktet et mål om å ikke legge på meg noenting, jeg mener det er realistisk om jeg får mulighet til å trene litt -men jeg forbereder meg så klar på at jeg mest sannsynlig kommer til å gå opp mye.

Jeg håper også at jeg kan nå trivselsvekta, jeg kjenner jeg er lei av å være overvektig ;)

Kroppen føles veldig bra nå og jeg har ingen tegn til at jeg skal begynne å blø igjen. Så jeg regner med at om litt over en uke så starter jeg å trene daglig i moderat intensitet:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...